Muziek componeren: alles is al gedaan?

Pff dat jullie er nu nog niet uit zijn dat muziek eigenlijk altijd aan tijdsperiode en ontwikkeling van de mens gerelateert zijn. Daardoor gaat de stelling alles is al gemaakt ook totaal niet op..... getuigt alleen van een kortzichtige visie. :)

hmm elkander voor rotte vis uitmaken wordt deze thread natuurlijk niet beter op.. dus ehm...
Dat was niet de bedoeling, maar voor alle duidelijkheid, fjoezs en ik hebben buiten deze thread ook contact over het onderwerp en de wijze van discussiƫren gehad en daar gingen die opmerkingen over. Ik heb alle respect voor fjoezs en iedere opponent in deze discussie en 'rotte vis' hoort daar beslist niet bij. Tuberculose was een alleen een kwinkslag, omdat het hetzelfde betekent als 'tering' :)
ik vind dat fjoesz wel een punt heeft met dat in- en uitzoomen. op microniveau is een ander hihat patroon al vernieuwend... op macro-niveau (zeg maar vanaf de maan naar de aarde kijkend) is er bijna niets meer vernieuwend.
Ieder perspectief verandert met de afstand van de beschouwer: de betrokkenheid is meer of minder. Maar dit maakt de probleemstelling niet anders. Door het probleem nietig te verklaren is de vraag, in dit geval 'Is vernieuwing in de muziek nog mogelijk?' nog niet beantwoord. Of een ander tikje op de hi-hat echt een vernieuwing is...
Dit staat volledig los van de discussie of Beethoven of welke componist dan ook wel- of geen slechte composities heeft gemaakt.
Natuulijk heeft dat niets met de vraag te maken, maar als vereenvoudiging zo simpel kan, dan moet deze 'uiterst moeilijk' te beantwoorden vraag ook te doen zijn. Daar sloeg deze opmerking op. Ik geef eerlijk toe dat zelfs van Beethoven het antwoord niet zou kunnen geven, indien hij nog onder ons was, maar naar mijn mening zijn zulke vragen nu juist zo interessant!

Wout

Pff dat jullie er nu nog niet uit zijn dat muziek eigenlijk altijd aan tijdsperiode en ontwikkeling van de mens gerelateert zijn.
Daar zijn we het nu juist wel over eens, alleen het hoe en waarom, kort 'welk mechanisme' bepaalt dat, daar gaat, van mijn kant tenminste, de discussie over.
Daardoor gaat de stelling alles is al gemaakt ook totaal niet op..... getuigt alleen van een kortzichtige visie. :)
Natuurlijk! Eigenlijk is mazzel's verhaaltje onbelangrijk :D Maar zaken als 'vernieuwing' triggeren nu eenmaal zulke discussies.

Zullen we mazzel 'geluk' wensen met zijn zoektocht (toch niets meer van gehoord) en een nieuwe thread openen met de vraagstelling: 'Wat in de muziek heb jezelf ooit als vernieuwend ervaren en waarom?' Alles mag, tot zelfs je ontdekking van de synthesizer, want het gaat per slot om het waarom verhaal.

Wout

Nog effe verder op 'creativiteit'...

Wel, vandaag wat .docs van vroeger terug aan't lezen geweest op m'n
nieuw gescoorde Psion 5, en Hier heb ik eigel'k m'n Majonaise vandaan gehaald:
(oa. Ongeveer 2 jaar na't lezen, met m'n SynthCtrl Plugin begonnen)

Breinkrakers : spelletjes en puzzels om uw creativiteit en fantasie te stimuleren
http://www.ovinob.be/pcc/?file=2&record=419129&code=901464417048

Da's veel intressanter dan de van daele of ander woordenboek!
't zijn ook niet gewoon wat "spellekes of raadsels",
der wordt echt uitgelegd hoe het 'creative proces aan te wakkeren'

Kan er direct uit citeren,
maar da's (c)opyright volgens mij!

Back