Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De makers van dat N-G programma stellen dat het dus een levensbehoefte van de eerste orde is. Ik denk dat het bij het laatste, de behoefte aan socialitiet, ingedeeld moet worden. Je de gevoelens van anderen kunnen verbeelden.... en fantasie, volgens national geographic is het een overlevings mechanisme.
om je bijvoorbeeld niet te laten beetnemen door een dier met camouflage,
dus de mens kon zich verbeelden dat die vreemd gevormde tak eigenlijk ook best een slang kan zijn.
Het op geluid toepassen zou je je eenvoudig kunnen voorstellen dat het een waarschuwingsmechanisme kan zijn. Een geluid achter je interpreteren als het geluid van gevaar, bv een roofdier... Op muziek (of kunst) is het eenvoudiger. Componeren is je vooraf een voorstelling maakt van dat wat je wilt horen...hoe je dat op geluid toepast weet ik niet

Wel erg vanuit de dance gedacht, lijkt me. Hoe zie je in deze gedachte de 3/4, 6/8, 7/8, 5/8 en zelfs een wisselend metrum? Of is dat dan geen muziek meer, of slechts hartritme-stoornissen?nog ff over wat is muziek.
Naar mijn idee is het (de behoefte om) te syncen/mee te trillen met geluidsgolven, al dan niet lichamelijk en/of geestelijk (muziekkeuze afhankelijk van je emotionele staat op dat moment).
Op die manier klopt harde "geen" muziek ook, zoals bv hardknor
De link met hartslag die een ritme over kan nemen, en anders wel andere lfo's die van nature in je lichaam zitten (ademhaling, de hartslag dus, peristaltische bewegingen van je darmen, resonantie van de bouw van je lichaam nav je lengte/gewicht etc).

De vraag, die nog nooit beantwoord is, behelst: was de muziek er nu eerder of de dans of ontstonden ze gelijktijdig? Zie ook mijn opmerking over andere maatsoorten dan de 4/4 of moeten die gerangschikt worden onder 'bedacht'? Zal men op de Balkan met die 7/8 dansen niet zo leuk vinden...Of als we de muziek nu eens bekijken vanuit dans?
Dans is eigenlijk jezelf uitleven, bewegingen "die in je benen zitten" naar buiten laten komen, ontspanning, uitleven. plezier, fun.
Maar dan heb je toch weer stijldansen, dat is weer eerder enkel lijnen volgen, die niet altijd even goed op je gevoel zitten....
Dans = cultuur.
Jack Spijkerman?Enneuhm, fantasie, als je dat nou eens een teken van intelligentie beschouwd?
Zo zijn cabaretiers, in de regel, inderdaad verstandige mensen...

Enneuhm, fantasie, als je dat nou eens een teken van intelligentie beschouwd?
Zo zijn cabaretiers, in de regel, inderdaad verstandige mensen...

Jazeker, fjoesz... is t nou echt zo moeilijk? ...
Als het zo eenvoudig is, dan kan jij misschien ook uitleggen hoe het komt dat een briljant componist, bijvoorbeeld van Beethoven, goede, maar ook mindere en zelfs slechte stukken heeft geschreven... Maar ik vermoed dat je antwoord wel weer een one-liner zal zijn 

Dit ruk ik toch even er uit, want in deze context lijkt het me zeer onterecht. Koppel democratie en middelmatigheid niet aan elkaar. Beschikbaarheid (wat niets met democratie te maken heeft) van de middelen werkt mijns inziens juist talent bevorderend. De Haagse situatie in de jaren zestig van de vorige eeuw is er een goed voorbeeld van. Of denk je dat Hagenaars muzikaal gewoon briljant zijn?... Alles is een stuk democratischer en dus middelmatiger geworden ...

Jazeker, fjoeszAls het zo eenvoudig is, dan kan jij misschien ook uitleggen hoe het komt dat een briljant componist, bijvoorbeeld van Beethoven, goede, maar ook mindere en zelfs slechte stukken heeft geschreven... Maar ik vermoed dat je antwoord wel weer een one-liner zal zijn
![]()
Zou dat zinvol zijn?misschien moet je daar een nieuw draadje over starten
Tuberculose nog aan toetering wat ben ik blij dat ik jou niet ben hehe
Ik ga ervan uit dat je blij bent jezelf te zijn!
Iets anders lijkt me zeer tragisch...