Muziek componeren: alles is al gedaan?

fuse schreef:
Aantal mogelijkheden om nootjes achter elkaar te plakken is al oneindig groot. Pak je per nootje ook een ander geluidje dan kom je al op oneindig x oneindig uit.

Das best wel veel. Oneindig.

Misschien zijn goed herkenbare melodie_en wel niet tot in het oneindige mogelijk?
De mozart melodietjes. Kon Mozart er oneindig veel bedenken als hij oneindig lang kon leven?
Denk van niet.

Het beste synthesizser album is imho in 1968 gemaakt door Morton Subotnick. The Wildbull om exact te zijn.
Waarom is dat zo?
Nou gewoon omdat Meneer Subotnick om te beginnen niet een keyboard gebruikte om zijn klanken en melodieen te maken.
Wat dat betreft is dat de grootste fout van Bob Moog geweest.
Een fucking klavier maken om een synth te bespelen en echte geluiden te emuleren.
Dus er is nog zat vernieuwends te doen want ik heb nog niks gehoord wat Morton Subotnick geevenaard heeft.

hehe dat morton surbotnik is inderdaad tamelijk maf.:)
klinkt wel een beetje als m'n gebende casio sa1
kun je dus altijd nog gaan circuitbenden voor orginele loops/sounds

ben zelf verbaast dat het me toch weer iedere keer lukt om een orgineel
dub-baslijntje te verzinnen.. altans dat hoop ik dan maar :peukie::eureka::z

Een liedje is natuurlijk veel en veel meer dan alleen een melodietje of riffje. Nou ja goed dat hoef ik natuurlijk niet uit te leggen.

Of het nou gaat om boeken, films of muziek, ik hanteer doorgaans de volgende gedachte: het belangrijkst is voor mij niet of iets origineel is, maar of het oprecht is.

Wat muziek stuk maakt is niet het gebrek aan originaliteit, maar het feit dat er mensen zijn die muziek maken om de verkeerde redenen, dat wil zeggen: roem en rijkdom. Genoeg simpele muziek wordt er gemaakt puur om te cashen of om iemands ego te voeden. Zulk soort muziek geven de meer kritische mensen het plakkaat "goedkoop", omdat je kunt horen dat de muziek geen dieper gevoel met zich meedraagt.

Als iemand echt oprechte muziek maakt volgt originaliteit vanzelf. Was het niet Mozart die eens vertelde dat het feit dat zijn muziek origineel is ten opzichte van andermans muziek eenzelfde soort verschil is als zijn neus die origineel is ten opzichte van andermans neus?

Nou gewoon omdat Meneer Subotnick om te beginnen niet een keyboard gebruikte om zijn klanken en melodieen te maken.
Maar hoe moesten mensen die toen optraden in een (melodieus) bandje, dan meedoen zonder klavier ??

Wat betreft dat doel om echte geluiden na te maken met een synth, ben ik het eens, dat zou je lekker aan de rest van de band moeten overlaten.

Is volgens mij maar net wat voor rol je wilt innemen in een band, de weirde-sounds man die op juiste momenten het nummer helemaal los laat gaan met space-geluiden enzo, of de melodien-man die blazers aandikt of een sax-lijn meepingelt of guitaarsolo enz.. dan moet je echt wel een klavier hebben.
Volgens mij is een klavier dan gewoon praktisch.. niet zozeer om een toon te maken, maar alleen al om 'de sound' die je hebt klaar staan te triggeren als het moet.

Dat je nu in 2008 nog wilt pionieren met synths lijkt lastig na alles wat al gemaakt is, maar het weerhoudt me er zeker niet van om te blijven spelen. Het is gewoon te leuk om om die reden te stoppen of neerslachtig te worden over dat zoveel al gemaakt is.. als ik die dingen hoor wordt ik alleen maar enthousiaster.

pfffffff waarom maak je "muziek" ....gewoon doen wat je leuk vind.
alles al een keer gedaan?? sowhat, als het jij het maar leuk vind.

doe je het om geld??? kun je beter met de lotto meedoen :-P

alles al een keer gedaan?? probeer mijn muziek maar eens na te maken op dezelfde manier LOL
het gaat er misschien op lijken maar of het hetzelfde betwijfel ik.

wat is dat nou voor gelul man?
dat je zelf geen c kan raken hoef je niet op muziek in zn geheel te projecteren.
ik zeg niet dat er per se een klavier aan moet hangen, maar je vergeet wel een heleboel mooie muziek als je zo gaat redeneren.

Het beste synthesizser album is imho in 1968 gemaakt door Morton Subotnick. The Wildbull om exact te zijn.
Waarom is dat zo?
Een fucking klavier maken om een synth te bespelen en echte geluiden te emuleren.
Dus er is nog zat vernieuwends te doen want ik heb nog niks gehoord wat Morton Subotnick geevenaard heeft.

dat je zelf geen c kan raken hoef je niet op muziek in zn geheel te projecteren.

Wat een onzin weer.
Er valt wel wat voor Mono's opmerking te zeggen. Zoals iemand in de Moog documentaire ook zegt: door een keyboard aan een synth te hangen, werd de verwachting gecreëerd dat het een instrument is dat piano en andere instrumenten emuleert, wat uiteindelijk alleen maar teleurstellend is (en fabrikanten bijna dwong om wel die precieze emulatie op te zoeken). Het had de synthesizer goed gedaan als er geen keyboard aan zat, dan was het vast eerder geaccepteerd als volwaardig, uniek instrument. De eerste 20 jaar van z'n bestaan had de synthesizer nog wel te kampen met imago problemen, zelfs nu hoor ik (oudere-) mensen nog wel 'ns zeggen dat een synthesizer stom is, en niet 'echt'.

Maar hoe moesten mensen die toen optraden in een (melodieus) bandje, dan meedoen zonder klavier ??

Morton speelde zelden met artiesten samen.
Dat heeft die volgens mij wel gedaan.
Het ging er alleen maar om even aan te geven dat nog lang niet alles gedaan is.

ik zeg niet dat er per se een klavier aan moet hangen, maar je vergeet wel een heleboel mooie muziek als je zo gaat redeneren.

Lullo luister maar is naar dingen zoals Morton en zeg me maar dat het niet orgioneel is en dat iedere aap zoals jij dat ook kan doen.
Ik probeer alleen maar een steentje bij te dragen meer niet.

gebruik jij je synths om echte sounds te emuleren dan?
en beschouw jij een synth niet als volwaardig dan?

normaal gesproken heb je niet zo'n last van de mening van het volk toch? :D

Wat een onzin weer.
Er valt wel wat voor Mono's opmerking te zeggen. Zoals iemand in de Moog documentaire ook zegt: door een keyboard aan een synth te hangen, werd de verwachting gecreëerd dat het een instrument is dat piano en andere instrumenten emuleert, wat uiteindelijk alleen maar teleurstellend is (en fabrikanten bijna dwong om wel die precieze emulatie op te zoeken). Het had de synthesizer goed gedaan als er geen keyboard aan zat, dan was het vast eerder geaccepteerd als volwaardig, uniek instrument. De eerste 20 jaar van z'n bestaan had de synthesizer nog wel te kampen met imago problemen, zelfs nu hoor ik (oudere-) mensen nog wel 'ns zeggen dat een synthesizer stom is, en niet 'echt'.

Een fucking klavier maken om een synth te bespelen en echte geluiden te emuleren..

wat een kul hahaha :dubbel:

Ik vind het juist inspirerend als ik bekende dingen hoor in de muziek van een ander.....Ik draai dat dan op en hou me zelf voor dat ik op de goede weg ben:)

Anderzijds heb ik ook nog geen release en mag het nou zo zijn dat het voor een demo is dan pas ik die track gewoon aan waardoor die vaak vetter word...Juist door die positieve drive....zo van "hij heeft dat ook dus ik moet nog betere shit droppen"

Haal er je voordeel uit dat je dingen het zelfde doet imo ben je dan juist goed bezig of je bent in ieder geval op de goede weg want je hebt wel iets gemaakt wat is gereleased....

Het nummer is dan wel is waar niet door jou gereleased maar jij kon toch ook niet weten dat op het moment dat jij het stukje gecomponeerde een andere band/producer 20.000 km verderop ergens in een te rokerige studio precies het zelfde als jou aan het doen is of in ieder geval iets wat er verdomd veel op lijkt...

Mijn boodschap laat je vooral niet uit het veld slaan door mensen die er al zijn maar probeer daar ook te komen door gewoon door te klappen en te geloven in je eigen shit.....Het had immers net zo goed andersom kunnen zijn....Dus dat die band 20.000 km verderop ineens jou muziek hoord;-)....

Groet Simon

harp=>klavecimbel=>piano=>orgel=>synth=>computer=>blahblah

wat maakt het uit, als het maar fun is.
ploink, pling, bliep, sssssssss zolang ik er maar van geniet

een keyboard op een synth is alleen om het geluid te triggeren, niet echt nodig, maar soms wel handig ;)
dat een synth een lange tijd niet gezien werd als volwaardig instrument had puur te maken dat men het alleen zag als een effect apparatuur, vooral omdat je het random geluiden kon laten generen, en is dat muziek?? (voor mij wel)

Kijk bv naar Queen, pas nadat ze in de soundtrack voor "Flash Gordon" een synth gebruikten voor effecten gingen ze die ook in hun eigen muziek gebruiken.
Het wel of niet gebruiken van een synth had niets te maken met een keyboard, maar met het gebrek aan vernieuwing van de artiesten, maar goed dat zijn mijn gedachten ;)

Alles is nog niet gedaan, zelfs niet in oudere stromingen is er nog zoveel dat kan gedaan worden En zelfs dan nog is het niet erg om dezelfde richting uit te gaan als anderen. LAs 10 koks dezelfde ingridienten gebruiken voor 1 zelfde gerecht, dan zul je ook 10 verschillende versies hebben, die allemaal best lekker kunnen zijn :)

heb altijd lichte afkeer gehad van de innoverende trend in (electronische) muziek. Waarom altijd nieuw en innoverend ? Lijkt me al zo erg als in mode, media, voeding of eender welke andere consumenten afdeling.

gebruik jij je synths om echte sounds te emuleren dan?
en beschouw jij een synth niet als volwaardig dan?

normaal gesproken heb je niet zo'n last van de mening van het volk toch? :D

Heel de Moog Modular is ontwikkeld om de echte sounds na te maken. Dat zie je ook aardig terug in de modules die er zijn etc. Minder spannend dan een West Coast synthesizer die nooit met die gedachte ontworpen is.

Je kan ook minimal of drones maken, dan heb je geen melodietjes. :eureka:
:okdan:

heb altijd lichte afkeer gehad van de innoverende trend in (electronische) muziek. Waarom altijd nieuw en innoverend ? Lijkt me al zo erg als in mode, media, voeding of eender welke andere consumenten afdeling.
:D

enne.... misschien moet je gwn ff een tijdje stoppen. en dan weer fris beginnen en deze gedachtes ver achter je laten! maak wat jij leuk vind om te maken/ lekker vind klinken! :)

Laten we het erop houden dat er hele goede toepassingen zijn voor synths mét klavier, en hele goede - met een compleet andere sound als resultaat - voor synths zónder. ;) En inderdaad zouden synths meer als uniek fenomeen gezien worden zonder klavier, maar van de andere kant waren ze zonder nooit zo populair geworden - wat inderdaad ook niet nodig is, maar een beetje verkoop scheelt wel een hoop in beschikbare middelen voor ontwikkelingskosten. ;)

Compositie: ik heb daar nooit zo'n last van gehad, alleen maar bij riffjes van anderen uit te komen. Zoals iedereen al zegt: dat geldt toch alleen als je het in dezelfde context op dezelfde manier met hetzelfde geluid speelt? En misschien is het wel gewoon een fase; werk die dingen die zo gekopieerd klinken 's helemaal uit; misschien dat je daarna meer los kunt komen van je voorbeelden.

Back