Nova K-station of Ks4

techno

Stamgast
Hoi, heeft er iemand referenties over de Nova KS4 / KS5? Ik heb een Yamaha RS7000 en zou graag een synth aanschaffen om als masterkeyboard te gebruiken, veel octaven heb ik uiteraard niet nodig, ik had gedacht aan een Nova K-station deze is 2 octaafs of de Nova KS4 4octaafs, zijn deze toestellen gelijk aan mekaar? Het enige dat ik weet is dat een KS4 4tracks multitimbral is, dit zal waarschijnlijk ook wel bij de K-station zijn.Ik maak (probeer) meestal trance muziek en ik zoek dus een degelijke analoge synth.Ik zoek dus zeker niet het duurste van het duurste maar eerder een prijs/kwaliteit goede synth waar ik toch enkele jaartjes mee verder kan.

* een K-station is niet multitimbraal, en heeft verder ook minder oscillator types en is minder-stemmig, en heeft alleen een lowpass filter. Kortom er zijn behoorlijk wat verschillen tussen een K-station en een KS4/KS5. Ga naar de novation website (www.novationmusic.com) om meer info te scoren.

* de novation K/KS-series is niet analoog, maar Virtueel Analoog. Dit is een verschil. Vooral hier op dit forum met veel analoge-freaks ;)

* Als het je eerste/enige/main synth is zou ik voor de KS4 gaan. Voor het prijsverschil krijg je zeker toegevoegde waarde terug, met als belangrijkste elementen de multimode filter en de multitimbraliteit. Het grotere keyboard ga je ook wel prettig vinden. De KS4 is heel erg goed geprijst bij Feedback (1099 euro).

* De KS4 en K-station zijn heel lekker klinkende synths, en dus ook zeker goed voor trance inzetbaar, zeker omdat ie tjokvol met in reverb doordrenkte trance-presets zit. Niet mijn smaak maargoed...

Olaf

Jep ik zou voor de ks4 gaan...

En wat olafmol zegt, ks4 in niet analoog maar viritueel analoog wat voor trance alleen maar beter is.. :)

wat is eigenlijk verschil tussen virtueel analoog of analoog? kan je het vergelijken dat je bij virtueel analoog steeds vertrekt met bv een preset klank die je dan kan gaan editten zoals LFO aanpassing of LPF filters en achteraf kunt opslaan.maw eigenlijk kan ik mijn RS7000 ook virtueel analoog noemen weliswaar niet zo uitgebreid dan bv een nova.

En echt analoog je echt de frequenties kan aanpasse zodat je dus eigenlijk je eigen geluid creëert en niet van een preset vertrekt.Of heb ik het nu helemaal mis? want een bv Acces Virus C is waarschijnlijk dan echt analoog.

kort en simpel, (correct me if im wrong)
analoog is als het geluid dmv een voltage door een aantal electronische schakelingen wordt opgewekt.
VA is als het geluid door een microproccesor wordt berekend.

yups..een Virtual Analog en een Analoge synth zijn qua (globale) functionaliteit met elkaar identiek.... een Virus is ook een VA..... het verschil zit em in het opwekken van de klanken.....

de RS7000 is een sample-player..ook wel ROM-pler genoemt in de volksmond.... dat betekent dat het geluid niet gegenereerd wordt (dus in realtime berekend) maar uit een opgeslagen data-reeks (een sample) wordt gehaald.

Olaf

Back