Novation KS RACK vs. Novation K-Station

ZERO1985

Stamgast
haai,

Dat een Novation K-station nooit zonde is om te kopen, dat is me nu duidelijk (na een tijdje zoeken op dit forum) De meesten zijn positief en wat ik er aan demo materiaal van heb gehoord vind ik ook super klinken.

Nu zit ik alleen met een dilemma: De KS-rack, die is nu even duur als de k-station (bij feedback iig). De KS rack is 16 stemmig polyfoon, de K-station maar 8. De KS rack is MULTItimbraal, de K-station niet.

Uiteindelijk zou ik dan liever de KS rack nemen, omdat ik wel problemen verwacht rond deze twee aspecten als ik een k-station zou hebben.

Of zijn ze misschien totaal niet vergelijkbaar? Of juist bijna identiek? (Wat ik graag wil weten, is of de klanken van de ks rack net zo vet zijn als die van de k-station..)

okokok ik ga natuurlijk ook zelf luisteren, maar ik vroeg me af hoe jullie deze twee met elkaar zouden vergelijken.
bvd,

daan

ik heb dit:

http://www.vintagesynth.org/ubb/Forum1/HTML/002442.html

nog ff gevonden. Tot nu toe geef ik de voorkeur aan de KS-station. Maar dan rest mij toch nog de vraag: van welke van de twee vinden jullie het geluid het best? Niet dat ik de presets wil gaan gebruiken.. (Is het daarom een onnodige vraag?) Het lijkt mij zo, dat je door het grotere aantal knoppen op het rack veel meer edit mogelijkheden hebt. De K-station lijkt mij in veel opzichten een stuk beperkter, waardoor zijn ze dan beiden 500 euro :S
Volgens mij is het rack met veel meer novation patches backward compatible dan de andere toestellen..
(zie artikel)

groet,

daan

Ks rack is dacht ik niet meer als een k station met meer stemmen. Ze gebruiken allebei liquid audio dus het geluid zal vrijwel hetzelfde zijn. Als je een goed master klavier hebt kun je beter voor het rack gaan, scheelt ook een hoop ruimte. Ik heb er vorige keer bij feedback mee zitten spelen, best een leuk ding. :)

oké, heb voor hetzelfde dilemma gestaan en inmiddels een k-station gekog. De basis is idd hetzelfde, je keuze moet van andere dingen afhangen.

KS rack:
- meer voor studiogebruik
- masterkeyboard bij nodig (duh)

Naast in mijn studiootje klooien, wil ik echter nog wel eens lekker op de bank zitten pielen zonder meteen een track te willen maken. Daarom heb ik uiteindelijke voor de K-station gekozen.
Ander punt is de kwaliteit van de behuizing. Op internet en van kennissen hoor ik alleen maar mensen klagen dat de KS na een tijdje wat krakkemikkig aan begin te voelen. De K-station voelt, op een paar knoppen na, hard as a rock.

Hopelijk heb je hier wat aan.

de ks series hebben ook nog 2 extra filtertype's
hpf en bpf.
de ks heeft 4 outputs de k-station 2
de ks is 4 parts multi-timbraal en de k-station 1 part.

dat is ongeveer het verschil.

Nog wat kleine details:

De KS-rack heeft als extra voordeel t.o.v. de K-station en ook de KS-keyboards schuiven voor mod envelope. Handig.

Ook het LCD van de KS-rack biedt naar mijn weten meer info t.o.v. de K-station. Patch nummer op de K-station vs. patch naam op de KS-rack.

Bedankt voor al deze bruikbare reacties: ik geef nog steeds de voorkeur aan het KS-Rack..

Maar hoe zit dat met die knopjes..? Als je er normaal mee omgaat dan gaat ie toch ook niet kapot/ slechter worden??
Ik wil niet een bak kopen waarvan het ene knopje na het andere lam wordt of zelfs helemaal niet meer reageert.

Heeft dit per definitie te maken met hoe de gebruiker er mee omgaat, of is dit te wijten aan de materialen die zijn gebruikt?

Ik wil natuurlijk niet dat ik altijd overdreven voorzichtig aan de knopjes moet draaien omdat ik m anders over 5 jaar weg moet doen wegens teveel defecten..

Ik vind dit wel een aspect waar ik inderdaad rekening mee moet houden.
Ik ga 'm morgen testen, maar een verkoper zal nooit zeggen (lijkt me?) dat de knopjes brak zijn ofzo...
Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen hiermee van anderen.

groeten,

Daan

Ik vond de knopjes vrij iel, maar dat is ook maar een relatief begrip als je het vergelijkt met sommige andere synths. Ga eerst eens goed luisteren of de sound van dat bakkie. Over die knoppen moet je je niet teveel zorgen maken. Die blijven er heus wel op zitten... :okdan:

Back