Volume laag

Dime73

Stamgast
Hallo,

Ik vraag me af hoe ik m'n volume net zo hoog kan krijgen als de professionals. M'n mix is toch echt net niet in het rood en nogsteeds klinkt het net iets zachter allemaal. Hoe krijgen ze het zo hard?

Ik heb een stukje van m'n muziek op speedyshare staan om te kijken wat ik bedoel. Het is een stukje hardstyle.

http://www.speedyshare.com/183432934.html

Ik heb nog niet naar je stukje geluisterd, maar meestal krijg je je volume net zo hard als de "pro's" als je even simpel uitgelegd op de volgende punten let:

1. Zorg dat je mix 'schoon' (lees: goed geEQ'd) is. Geluiden die geen laag nodig hebben filter/EQ je de lage frequenties eruit.

2. De eindmix moet (aanzienlijk) worden gecompresst. Gebruik een (multiband)compressor met een niet te snelle attack om de punch te behouden.

3. Vervolgens zet je nog een limiter op het eindresultaat. Et voilá!

(ik moet er wel bij zeggen dat ik het persoonlijk altijd jammer vind dat alle dynamiek de laatste jaren steeds meer wordt vernaggeld op de commerciële/"professionele" tracks, liever limit ik zelf niet veel de hard en zet ik de volumeknop gewoon wat verder open, maar goed, ieder z'n eigen :) )

eq en masteren

eq en masteren

Dag Dime73,

Wat je ook niet over het hoofd mag zien is dat alle tracks die je te horen krijgt op cd's gemasterd is, en dat kan toch een stuk verschil maken.
Natuurlijk moet de basistrack al van een goede kwaliteit zijn.
Wat ook heel veel kan doen aan je mix, is verschillende tracks onder elkaar "leggen".
Ik leg het even uit, in plaats van 1 clap, 4 of 5 claps onder elkaar leggen, en mooi uitmixen, hetzelfde geld voor strings, melodieën, enz....
Veel succes!

Dit is jouw stukje maar dan aangepast.
Minder RMS maar klinkt harder.
Check het maar eens uit.

Attachments

• test2.mp3
    592,2 KB · Bekeken: 116
WOW! Dat klinkt echt véél beter! Hoe doe je dat in Logic?!

Dag Dime73,

Wat je ook niet over het hoofd mag zien is dat alle tracks die je te horen krijgt op cd's gemasterd is, en dat kan toch een stuk verschil maken.
Natuurlijk moet de basistrack al van een goede kwaliteit zijn.
Wat ook heel veel kan doen aan je mix, is verschillende tracks onder elkaar "leggen".
Ik leg het even uit, in plaats van 1 clap, 4 of 5 claps onder elkaar leggen, en mooi uitmixen, hetzelfde geld voor strings, melodieën, enz....
Veel succes!

Ik layer bijna al m'n geluiden. Soms ook door ze door een bus te sturen en op die bus een kleine hoge reverb met EQ bijv. Maar wat fuse doet heb ik nog nooit gedaan!

Edit: Nu is hij eigenlijk weer té hard! Haha.

Edit: Zijn er trouwens ook producers die zelf hun tracks masteren?

Hallo,

Ik vraag me af hoe ik m'n volume net zo hoog kan krijgen als de professionals. M'n mix is toch echt net niet in het rood en nogsteeds klinkt het net iets zachter allemaal. Hoe krijgen ze het zo hard?...

Zij hebben een professionele volumeknop, en die zijn nogal aan de prijs ALS je ze al kan vinden..

Attachments

• volumeknob.JPG
    volumeknob.JPG
    10,3 KB · Bekeken: 107
Er zijn veel manieren om je mix harder te krijgen. Maar voornamelijk als je je pieken met automation beheerst, dan kun je de totale volume opschroeven. Voordeel is dat je volledige controle over de dynamiek hebt.

Je kunt ook een compressor erop slappen of een maximizer. De Oxford limiter, Waves L2/L3 of de UAD precision maximizer/Limiter zijn bv goede voorbeelden van plugins die erg goed werken op dit gebied. Maar er zijn er erg veel die dit kunnen.

Je kunt ook compressors layeren.

Ik zet vaak de Oxford Limiter (out -0.3dB) op het eind van de mixbuss. Daarvoor de UAD Neve 88RS om het geluid wat extra volume te geven. Soms de LA2A er nog voor om 1 a 2 dB compressie te doen. Maar dat verschild per nummer.

Maar dat is toch allemaal niet nodig om je mix harder te krijgen...ik snap dat nooit dat mensen zich daar zorgen over maken.

Mensen kunnen het volume op hun afspeel apparatuur toch ook harder zetten.

Als ik die test mp3 zo hoor zo ik me eerder zorgen maken over andere dingen :D...

Het gaat er juist om dat iets hard KLINKT zonder dat je het volume van je stereo harder hoeft te zetten. Dat is wat er volgens mij bedoeld word.

Inderdaad. En wat fuse doet bedoel ik PRECIES! Als je dat hoort is het gewoon harder.

Hoe kan nou iets harder klinken als het niet harder is...rare snijboon

Moeilijke woord van deze week is psychoakoestiek. :D

Geheide kneiter bij stripscrabble. ;)

Trukje is overigens wat laag weghalen en er mid/hoog voor omruilen.

Veel laag is duur voor je 'level' (RMS).

Back