Dj Stormchaser - Dust Flight

mag ik eens vragen wat je hier eigenlijk zélf aan gemaakt hebt ?
Ik vermoed dat dit een paar bestaande samples zijn die jij achtereen hebt gezet...en met momenten echt niet goed op mekaar afgestemd zijn (ik hoor naar het einde toe twee kicks die niet op mekaar passen maar net na mekaar).

Wel grappig, ik ken Magix e.d. nog wel van vroeger, ben zelf ook zo begonnen.
Je denkt dan dat je heel wat in elkaar hebt gezet, maar het is inderdaad gewoon een kwestie van kant-en-klare loops en samples onder elkaar plakken, dus er komt weinig tot niets eigen inbreng bij kijken.

Maar wel leuk om een beetje feeling te krijgen met muziek maken!

Oja, ik herken ook het jezelf 'dj' noemen, omdat dat stoer klinkt ;-)
Haha herkenbaar dit van vroegah!

...

:D gelukkig heb ik dat stukkie overgeslagen..

Wel grappig, ik ken Magix e.d. nog wel van vroeger, ben zelf ook zo begonnen.
Je denkt dan dat je heel wat in elkaar hebt gezet, maar het is inderdaad gewoon een kwestie van kant-en-klare loops en samples onder elkaar plakken, dus er komt weinig tot niets eigen inbreng bij kijken.

Maar wel leuk om een beetje feeling te krijgen met muziek maken!

Ik vind die term dj nogal onduidelijk geworden,
de meeste dj's zijn toch gewoon producenten?

ik snap het ook nooit wat een tiësto nu precies doet tijdens zijn optredens,
als ik het zo snel kan zien zie ik meestal 2 cd spelers

nou nou,
2 cd spelers?
ik denk 2 platendraaiers.
Tiesto is allebei he :smeris:
Producer en Mixer.
maar voor veel mensen klinkt Dj gwn bekend 8D.

@ seiko, gelijk in ik heb wat inelkaar gefrutselt.
maar alsnog is dat door mijzelf gedaan of niet?

nou nou,
2 cd spelers?
ik denk 2 platendraaiers.
Tiesto is allebei he :smeris:
Producer en Mixer.
maar voor veel mensen klinkt Dj gwn bekend 8D.

nee toch echt cd-spelers in de clip die ik gezien heb,

weet je wel die ene waarbij hij met 2 handen in de lucht staat :okdan:

nou nou,

Hey,
Ja je hebt het zelf in mekaar gestoken dat klopt.
Maar 'muziek maken' (welke stijl dan ook) wordt hier iets meer begrepen als 'met geluiden geproduceerd door (soft)synthesizers, samplers en drumbox een track maken'. Je kan dan hier en daar wel gebruik maken van een sample maar basically maak je de geluiden zélf en ook de melodieen/drumpatronen.
Als kan je natuurlijk ook gebruik maken van presets in je synths, bestaande samples en bestaande ritmepatronen...dus zelfs op deze manier zou je muziek kunnen maken puur met vanalles wat er in je bakjes al zit.
Dus de lijn vanaf wanneer je echt helemaal zélf muziek aan het maken bent, is enigszins vaag (waarschijnlijk vinden sommigen pas dat je dat doet als je je notensequences zélf maakt met geluiden die zeker géén presets in een synth zijn).

In elk geval, wat jij doet is een 5tal (?) samples achter/op mekaar zetten met enkel wat volumeverschillen (sample fade in/out).
Laten we zeggen dat jij met bestaande puzzelstukken een puzzle samenstelt, en wij er meer vanuit gaan dat we de puzzelstukken ook zélf moeten maken.

Wat je zou kunnen proberen te doen is van zo'n nummer de samples houden maar telkens ééntje eens proberen te vervangen door iets wat je zelf maakt (probeer desnoods dezelfde melodie eens na te spelen met een softsynth, het kick-patroon kan je makkelijk zelf namaken etc etc)...als je dat dan met elk van je stukjes doet, heb je na een tijd ongeveer hetzelfde maar dan met 'eigen' geluiden waar je véél meer mogelijkheden mee zal hebben om echt een nummer op te bouwen dan wat samples stiller en harder te zetten.

Laat ik het zo zeggen (en als DJ (blijkbaar) moet je dit écht wel begrijpen) : als jij een setje draait met nummers van allerhande artiesten en je neemt dat op, ga je dan zeggen dat die muziek van jou is ? Nee, jij hebt em gemixt (je hebt de platen gekozen en op een bepaalde manier aan mekaar gebreid) maar de muziek is van de artiesten...sommigen noemen zoiets een 'live' set van zichzelf.
Maar bon, sinds ik heb gezien dat jouw grote voorbeeld Tiesto blijkbaar twee platen kan mixen met zn handen in de lucht, verbaast het me niks meer dat eigenlijk iederéén DJ is....laatste keer dat ik zelf achter draaitafels stond moest ik om twee platen in mekaar over te mixen daar twee faders voor gebruiken, de EQ aanpassen van beide faders en één van mn platendraaiers nog een beetje vertragen/versnellen (ik had eerder handen te kort, wilde ze ook wel dolgraag de lucht insteken hoor)...maar da's tegenwoordig waarschijnlijk zéér oldschool

Laatst gewijzigd:
Het is wel handig om mee te beginnen,

iig. ben ik begonnen door me'n rm1x aan te zetten en een beetje presets aan elkaar te plakken,

maar ik liet dat nog aan niemand horen.

En had ook nog niet het idee dat ik muziek maakte maar meer het apparaat verkende.

maar aan die RM1X heb je toen wel veel geld uitgegeven (nu kost dat ongeveer niks meer)...
ik ben ook gelijk begonnen met hardware (er was toen nog neen soft, behalve Cubase op Atari)
wat dat betreft heeft de huidige generatie het gemakkelijker : je kan alle mogelijke software downloaden en demo'en voor een tijdje.
dat lijkt me het te kiezen pad voor onze DJ Stormchaser ...of 1 keer 10 euro uitgeven aan Computer Music en je krijgt een DVD vol met software, samples, tips etc etc, met zo één boekje ben je als noob wel een maandje zoet denk ik.
maar als ik lees in een andere thread dat DJ Stormjager maar 50 euro over heeft om te investeren in zn carriere als producer, tja .... er waren tijden dat er een vakantiejob van een maand werd gedaan om te sparen voor een 'instrument ' (synth, sampler, drumdoos)

bizar wel, toen ik DJ was verdiende ik op één setje een veelvoud van wat Stormjager wil investeren...dus nog een andere tip DJ : meer geld vragen voor je DJsetjes ! Dan kan je snel een softwarepakketje kopen van pakweg 70 a 100 euro en je hebt een software-studio thuis !
ter vergelijking : toen ik met muziek begon kocht ik een Atari+drumdoos+1synth+mengpaneel en was ik ongeveer een 40000 frank=1000 euro kwijt...en dan maar hopen of ik er iets mee ging kunnen maken...volgend verlof een sampler van 35000 (850 euro) ...volgend verlof een MC303 (500 euro)...na anderhalf jaar had ik iets bijeen wat op een studio trok en had ik een kleine 2500 euro geinvesteerd...

Laatst gewijzigd:
Hey,
Ja je hebt het zelf in mekaar gestoken dat klopt.
Maar 'muziek maken' (welke stijl dan ook) wordt hier iets meer begrepen als 'met geluiden geproduceerd door (soft)synthesizers, samplers en drumbox een track maken'. Je kan dan hier en daar wel gebruik maken van een sample maar basically maak je de geluiden zélf en ook de melodieen/drumpatronen.
Als kan je natuurlijk ook gebruik maken van presets in je synths, bestaande samples en bestaande ritmepatronen...dus zelfs op deze manier zou je muziek kunnen maken puur met vanalles wat er in je bakjes al zit.
Dus de lijn vanaf wanneer je echt helemaal zélf muziek aan het maken bent, is enigszins vaag (waarschijnlijk vinden sommigen pas dat je dat doet als je je notensequences zélf maakt met geluiden die zeker géén presets in een synth zijn).

In elk geval, wat jij doet is een 5tal (?) samples achter/op mekaar zetten met enkel wat volumeverschillen (sample fade in/out).
Laten we zeggen dat jij met bestaande puzzelstukken een puzzle samenstelt, en wij er meer vanuit gaan dat we de puzzelstukken ook zélf moeten maken.

Wat je zou kunnen proberen te doen is van zo'n nummer de samples houden maar telkens ééntje eens proberen te vervangen door iets wat je zelf maakt (probeer desnoods dezelfde melodie eens na te spelen met een softsynth, het kick-patroon kan je makkelijk zelf namaken etc etc)...als je dat dan met elk van je stukjes doet, heb je na een tijd ongeveer hetzelfde maar dan met 'eigen' geluiden waar je véél meer mogelijkheden mee zal hebben om echt een nummer op te bouwen dan wat samples stiller en harder te zetten.

Laat ik het zo zeggen (en als DJ (blijkbaar) moet je dit écht wel begrijpen) : als jij een setje draait met nummers van allerhande artiesten en je neemt dat op, ga je dan zeggen dat die muziek van jou is ? Nee, jij hebt em gemixt (je hebt de platen gekozen en op een bepaalde manier aan mekaar gebreid) maar de muziek is van de artiesten...sommigen noemen zoiets een 'live' set van zichzelf.
Maar bon, sinds ik heb gezien dat jouw grote voorbeeld Tiesto blijkbaar twee platen kan mixen met zn handen in de lucht, verbaast het me niks meer dat eigenlijk iederéén DJ is....laatste keer dat ik zelf achter draaitafels stond moest ik om twee platen in mekaar over te mixen daar twee faders voor gebruiken, de EQ aanpassen van beide faders en één van mn platendraaiers nog een beetje vertragen/versnellen (ik had eerder handen te kort, wilde ze ook wel dolgraag de lucht insteken hoor)...maar da's tegenwoordig waarschijnlijk zéér oldschool

Musique concrete is ook een collage van geluiden zoals je hierboven ook beschrijft en dat wordt ook muziek maken genoemd, dus men zou je relaas van hierboven kunnen bekritiseren. Gooi het meer op creativiteit uiten in welke vorm dan ook :D.

Is er eigenlijk een reden waarom je zit te dissen?

maar een dj is toch ook maar een loser die plaatjes aan elkaar draaid :erm:

in de seventies lulde ze het vinyl teminste nog een betje aan elkaar, tegenwoordig gaan de handjes in de lucht omdat ze net de pauze knop hebben gdeactiveerd op hun mooie glimende pioneer compact disc speler.

@ renehelmig

Ik stelde al "Dus de lijn vanaf wanneer je echt helemaal zélf muziek aan het maken bent, is enigszins vaag "
Er zijn genoeg artiesten (DJ Shadow, Ninja Tune labeln etc) die zelfs muziek maken met énkel samples ...dus ik weet goed genoeg dat het moeilijk is om te definieren van wat nu eigenlijk als 'eigen muziek' kan beschouwd worden.

Anyway, DJ vraagt ons om zn beste nummer te beluisteren ,vermoedelijk omdat hij schouderklopjes wil krijgen en -hopelijk- tips over de minder goede kanten van zn 'produkt'...ik dacht dat ik tussen het 'dissen' door al best wel wat tips aan deze jongen heb gegeven.

Heb jij hem al een tip of schouderklop gegeven ?

ff geluisterd... ach en wee ik werd er wel sentimenteel van,,, zo zijn we toch allemaal begonnen. gewoon en goed software pakket aanschaffen en veel tijd investeren (sounddesign, compositie, mixage etc..)

Je bent 15 en wij zijn oude lullen dus tja..

:doei:

Het lijkt me nou niet de bedoeling om hier te gaan moeilijk doen over of het 'vak' van dj tegenwoordig nog wat inhoudt. Ik heb zelf twee van die mooie glimmende Pioneer CDJ's staan en ik kan tegen iedereen die denkt dat het een kwestie van "op Play drukken en dan de handen de lucht in" is zeggen dat er toch wel iets meer bij komt kijken.. Maar goed, terug naar onze vriendelijke Dj Stormchaser:

Kijk, ik ben zelf ook begonnen met Magix e.d. (toen ik zo oud was als jij), maar je moet de muziek die je daarmee maakt gewoon lekker voor jezelf en eventueel je vrienden houden. Als je dat gaat plaatsen op fora/forums dan kun je verwachten dat je niet serieus genomen gaat worden. Ik weet niet hoe geavanceerd Magix e.d. tegenwoordig is (vroeger zat er al wel ook een soort synth in waarmee je een beetje 303 lijntjes kon maken), maar als het nog steeds een kwestie is van kant-en-klare samples onder elkaar plakken, dan is dat natuurlijk niet erg serieus muziek maken. Ik vind wel dat je daar gewoon lekker mee door moet gaan, want je krijgt er echt wel een beetje feeling met de muziek door. Wat ik zelf destijds deed, was zoveel mogelijk eigen samples gebruiken i.p.v. de standaard bijgeleverde samples, en die dan een beetje bewerken met de filters e.d. in Magix. Op die manier kon je toch al aardig creatief bezig zijn. Op het moment dat je denkt dat je een stap verder wilt, dan kun je eens naar andere pakketten gaan kijken (zoals al eerder gezegd hier).

Dus nogmaals: ga lekker eerst eens verder op deze manier, maar post die muziek niet op het forum (zeker niet 6 topics tegelijk) als je serieus genomen wilt worden. Ga daarna eens kijken naar andere mogelijkheden.

Enne.. doe ook wat aan je spelling e.d. want die is echt belabberd.
En trouwens, Tiesto gebruikt toch echt wel cd-spelers en geen 'platendraaiers' ;-)

Das waar, point taken.

Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik jeuk krijg van de programma's van magix en de hele standaard sample sets waar de creativiteit gereduceerd wordt tot knippen en plakken. Maar goed, men weet zich hiermee wel van enige creative frust te ontdoen :D
Ik heb ook altijd een beetje moeite met het, voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rang-zitten-mentaliteit in deze wegwerp cultuur die zijn inslag heeft gemaak in de muziek. Toch zie je nog steeds dat dit dan geen lang level beschoren is en dat goede orginele producties meer in favour zijn.

Anyway, magix sucks ;)

Het lijkt me nou niet de bedoeling om hier te gaan moeilijk doen over of het 'vak' van dj tegenwoordig nog wat inhoudt. Ik heb zelf twee van die mooie glimmende Pioneer CDJ's staan en ik kan tegen iedereen die denkt dat het een kwestie van "op Play drukken en dan de handen de lucht in" is zeggen dat er toch wel iets meer bij komt kijken.. Maar goed, terug naar onze vriendelijke Dj Stormchaser:

Kijk, ik ben zelf ook begonnen met Magix e.d. (toen ik zo oud was als jij), maar je moet de muziek die je daarmee maakt gewoon lekker voor jezelf en eventueel je vrienden houden. Als je dat gaat plaatsen op fora/forums dan kun je verwachten dat je niet serieus genomen gaat worden. Ik weet niet hoe geavanceerd Magix e.d. tegenwoordig is (vroeger zat er al wel ook een soort synth in waarmee je een beetje 303 lijntjes kon maken), maar als het nog steeds een kwestie is van kant-en-klare samples onder elkaar plakken, dan is dat natuurlijk niet erg serieus muziek maken. Ik vind wel dat je daar gewoon lekker mee door moet gaan, want je krijgt er echt wel een beetje feeling met de muziek door. Wat ik zelf destijds deed, was zoveel mogelijk eigen samples gebruiken i.p.v. de standaard bijgeleverde samples, en die dan een beetje bewerken met de filters e.d. in Magix. Op die manier kon je toch al aardig creatief bezig zijn. Op het moment dat je denkt dat je een stap verder wilt, dan kun je eens naar andere pakketten gaan kijken (zoals al eerder gezegd hier).

Dus nogmaals: ga lekker eerst eens verder op deze manier, maar post die muziek niet op het forum (zeker niet 6 topics tegelijk) als je serieus genomen wilt worden. Ga daarna eens kijken naar andere mogelijkheden.

Enne.. doe ook wat aan je spelling e.d. want die is echt belabberd.
En trouwens, Tiesto gebruikt toch echt wel cd-spelers en geen 'platendraaiers' ;-)

Das nog eens een goede afsluitende samenvatting van de gedachtes in deze thread. Ik zou zeggen :slotje: duhrop ;)

Back