nou nou,
@ seiko, gelijk in ik heb wat inelkaar gefrutselt.
maar alsnog is dat door mijzelf gedaan of niet?
Hey,
Ja je hebt het zelf in mekaar gestoken dat klopt.
Maar 'muziek maken' (welke stijl dan ook) wordt hier iets meer begrepen als 'met geluiden geproduceerd door (soft)synthesizers, samplers en drumbox een track maken'. Je kan dan hier en daar wel gebruik maken van een sample maar basically maak je de geluiden zélf en ook de melodieen/drumpatronen.
Als kan je natuurlijk ook gebruik maken van presets in je synths, bestaande samples en bestaande ritmepatronen...dus zelfs op deze manier zou je muziek kunnen maken puur met vanalles wat er in je bakjes al zit.
Dus de lijn vanaf wanneer je echt helemaal zélf muziek aan het maken bent, is enigszins vaag (waarschijnlijk vinden sommigen pas dat je dat doet als je je notensequences zélf maakt met geluiden die zeker géén presets in een synth zijn).
In elk geval, wat jij doet is een 5tal (?) samples achter/op mekaar zetten met enkel wat volumeverschillen (sample fade in/out).
Laten we zeggen dat jij met bestaande puzzelstukken een puzzle samenstelt, en wij er meer vanuit gaan dat we de puzzelstukken ook zélf moeten maken.
Wat je zou kunnen proberen te doen is van zo'n nummer de samples houden maar telkens ééntje eens proberen te vervangen door iets wat je zelf maakt (probeer desnoods dezelfde melodie eens na te spelen met een softsynth, het kick-patroon kan je makkelijk zelf namaken etc etc)...als je dat dan met elk van je stukjes doet, heb je na een tijd ongeveer hetzelfde maar dan met 'eigen' geluiden waar je véél meer mogelijkheden mee zal hebben om echt een nummer op te bouwen dan wat samples stiller en harder te zetten.
Laat ik het zo zeggen (en als DJ (blijkbaar) moet je dit écht wel begrijpen) : als jij een setje draait met nummers van allerhande artiesten en je neemt dat op, ga je dan zeggen dat die
muziek van jou is ? Nee, jij hebt em gemixt (je hebt de platen gekozen en op een bepaalde manier aan mekaar gebreid) maar de muziek is van de artiesten...sommigen noemen zoiets een 'live' set van zichzelf.
Maar bon, sinds ik heb gezien dat jouw grote voorbeeld Tiesto blijkbaar twee platen kan mixen met zn handen in de lucht, verbaast het me niks meer dat eigenlijk iederéén DJ is....laatste keer dat ik zelf achter draaitafels stond moest ik om twee platen in mekaar over te mixen daar twee faders voor gebruiken, de EQ aanpassen van beide faders en één van mn platendraaiers nog een beetje vertragen/versnellen (ik had eerder handen te kort, wilde ze ook wel dolgraag de lucht insteken hoor)...maar da's tegenwoordig waarschijnlijk zéér oldschool