midi gitaar

vinveira

Stamgast
bestaat er zoiets als een midigitaar ,ik heb wel eens wat gelezen over een casio dg 20,maar kan je hier bijvoorbeeld ook softsynths mee aansturen

vin8D

Met een midi master klavier kun je ook soft synths aansturen dus ik denk met zn casio gitaar ook als er wel midi output op zit :)

Yamaha heeft alvast hiervoor een gitaar naar MIDI-convertor en daarmee kan je een gewone akoestische of elektrische gitaar/bas gebruiken om MIDI-geluidsbronnen aan te sturen.

Lekker piano spelen op je gitaar :D

Maar ik denk wel dat er ook MIDI-gitaren bestaan waar dit gewoon is ingebouwd of zoiets maar kan niet onmiddellijk iets terugvinden.

Kijk ook alvast eens op de MIDI guitar Unofficial Internet Home Page , daar staat vast meer info op dat je op weg kan helpen bij je zoektocht.

Ik heb zo'n DG 20 gehad, en om een eerlijk en volledig antwoord te geven; ja je kunt er softsynths mee aansturen maar het speelt voor geen meter. Meer info nodig?

Een MIDI-gitaar bestaat dus

Een MIDI-gitaar bestaat dus

Misschien is dit wel wat je zocht?

mididetail.jpg

En kijk ook eens op MIDI Guitar Showcase

een roland element werkt ook :)

btw.. je moet bij midi elementen heel precies spelen.. een bend is niet goed op te vangen.

als je wilt weten hoe gaaf het kan klinken..midi met gitaar .. dan moet je eens pat metheny luisteren

de synths worden bespeeld door hem op de gitaar

weet niet verder wat de roland elementen of degene hierboven afgebeeld kost..maar ik ben wel zeer benieuwd.

(eind van et jaar/volgends jaar ga ik een custom gitaar laten bouwen met midi element er in)

je had in de jaren tachtig ook echte roland midi-gitaren, dat waren van die fururistische heokige dingen met een bijbehoorende gitaarsynth, ik weet even niet meer hoe die dingen heten, maar ik zal er voor de grap voor je naar uit kijken.
Overigens bouwt godin in een aantal van haar gitaren standaard een midi element.
En zoals al gezegd, je kunt ze ook los kopen.

Op die DG-20 van mij zat zelfs een ritmeboxje ;) En de snaren waren van origineel waslijn, maar dan ook met de spanning van een waslijn op een dag dat er geen zuchtje wind staat. En er zat ook een soort autochord functie op. Ik weet zeker dat er veel hits mee gemaakt zijn. Volgens mij zit de DG-20 in een paar nummers van Genesis.

de dg-20 noem ik nou niet echt een heel goed instrument.. maar das mijn mening :p

overigends verder op die godin

het is redelijk betaalbaal geworden die dingen.. en godin is echt :luv: 'een godin'

ik wil zo een mooie acoustische (spaanse) hebben :luv: :luv:

als je nou DE shit wilt hebben: zoek eens naar een zogenaamde Z-tar ....een gitaar met knoppen in plaats van fretten en snaren.....zijn maar een paar bedrijven op de werlend die ze maken,o.a in duitsland...
http://www.deadsy.com/images/msi/philgroup02.html de linker gitaar wel te verstaan.suc6!

als je nou DE shit wilt hebben,moet je eens zoeken naar een zogenaamde : Z-tar.een gitaar met knoppen in plaats van snaren en fretten.
maar een paar bedrijven die ze maken,o.a 1 in duitsland.
tjek it out.de linker gitaar :http://www.deadsy.com/images/msi/philgroup02.html
suc6!

gdvrr...2 berichte geplaatst :(

okee bedankt, d`r is dus veel meer over te vinden dan ik dacht.
zo`n midi element ? is dat zelf in te bouwen, of wordt dat zwaar customizen door een master.
Anyway misschien flip ik nou wel door,eerst maar eens kijken bij de div sites

groet van vin

8>

Make noise not war

een casio gratis ende voor niks meegekregen bij een klant. hieper de piep.
dit ding heeft inderdaad een hoog battlestar galactica gehalte(ik herinner me een aflevering met dergelijke instrumenten en drie enorme d-beam controllers)
dat gaat nog heel wat oefenwerk vergen om die ``waslijnen``te bespelen
hij doet het goed met fruity,en in reason kan ik voor elke snaar een andere synth in het rek hangen .bizar
deze jongen is wel effe zoet

bye

make noise ,not war

Er zijn al veel uitvingdingen gedaan op het gebied van Midi-gitaar. Casio levert inderdaad een redelijke gitaar met een midi uitgang(element). Het beste op dit moment vind ik toch de Roland, het GK-2A element. Dit element is in pricipe op elke bestaande gitaar te bouwen. Plaatsing moet wel heel precies gebeuren, anders werkt e.e.a. niet of nauwelijks. Dit element alleen is echter niet voldoende; er moet nog een converter bij. Het element sluit je aan met behulp van een speciale kabel met een 13-polige connector op de gitaarsynth van Roland, tegenwoordig de GR-33. Ik zelf heb nog de oude GR-1 met hoofdzakelijk JV klanken. Vanuit dit moduulachtige apparaat (floorboard voor de gitaristen onder ons) kun je dus midi signalen sturen naar alles wat midi verstaat.

Hoe werkt nu e.e.a. in de praktijk? Spelen op de gitaarsynth rechtstreeks gaat prima. Je merkt wel enige vertraging; het element moet even luisteren naar welke noot je speelt, maar met deze vertraging is best te werken, je past vanzelf je speelstijl erop aan. Met legato geluiden als strijkers e.d. werkt het trouwens fijner als met staccato geluiden. Het geluid volgt keurig alle gitaarstijlen zoals bend-up, hammers on, pull-offs, etc.

Wat mij echter niet lukt is om deze signalen ook goed uit de midi uitgang van de gitaarsynth te krijgen. Dit kan natuurlijk aan mijn exemplaat liggen, of aan de instellingen, ik weet het nog niet. Gaarne ervaring van anderen!

Als klankbron werkt de module wel prima, er zijn prachtige geluiden uit te halen, al gaat het programmeren van geluiden nog wel erg spartaans.

Piano spelen op de gitaar is leuk. Bassen nog leuker. Freaky synth geluiden bespelen echt gaaf, alleen alles voor een half uurtje, daarna ga je weer lekker gewoon gitaar spelen. Tja, en waar ik het apparaat eigenlijk voor gekocht heb, nl. het inspelen van midi partijen, omdat ik nu eenmaal beter ben op gitaar dan op toesten, dat gaat dus niet lekker.
Gevolg is wel dat ik op toesten steeds handiger wordt, er zijn er tenslotte maar twee soorten, zwarte en witte.

Zou Daft Punk met het nummer 'Digital Love', die solo aan het eind ook met een midi-gitaar hebben gedaan?
Zo klinkt het een beetje..

Back