Nord Electro - Yamaha MO8 Pianosound

Scippy

Stamgast
Hallo Allemaal!,

Vorige week heb ik een Nord Electro aangeschaft waar ik opzich best tevreden mee ben. Gave Hammonds en Rhodes, alleen zit ik met het probleem dat ik er geen bevredigende (akoestische) pianosound uit krijg, terwijl ik helemaal lyrisch was van de samples en tijdens het proberen (op kopftelefoon) klonk het gewoon goed.

Op het moment klinkt het een beetje "dicht", ik had iets meer sprankeling verwacht. Ook zit ik met de velocity te klooien.

Zou iemand mij kunnen helpen?

btw; ik gebruik als controller een yamaha MO8, met gewogen toetsen dus. Misschien dat wat uitmaakt?

DE Electro heeft niet de mooie piano sounds als de Stage. Eigenlijk behoren die piano's niet in het Electro concept en zijn ze het best te zien als een tijdelijke oplossing totdat de Stage eindelijk op het toneel verscheen. De Electro is er voor de oude electrische geluiden (die ook in de Stage aanwezig zijn met een aantal meer, zoals Vox en Farfisa orgel).

Dat er een controller wordt gebruikt maakt niets uit: het geluid is het geluid.

Wout

DE Electro heeft niet de mooie piano sounds als de Stage. Eigenlijk behoren die piano's niet in het Electro concept en zijn ze het best te zien als een tijdelijke oplossing totdat de Stage eindelijk op het toneel verscheen. De Electro is er voor de oude electrische geluiden (die ook in de Stage aanwezig zijn met een aantal meer, zoals Vox en Farfisa orgel).

Dat er een controller wordt gebruikt maakt niets uit: het geluid is het geluid.

Wout

Ja oke, dat begrijp ik. Maar ik heb daadwerkelijk samples gehoord van de Piano uit de Electro, en ook op het moment van uitproberen (weliswaar met een ander klavier) klonk hij een stuk beter.

Laatst gewijzigd:
Het kan ook liggen aan de geluidsweergave van je monitoren. Gebruik je ook externe effecten o.i.d.? Er zijn natuurlijk meerdere oorzaken aan te wijzen waarom je geluid minder klinkt. En als je je electro via koptelefoon luistert klinkt ie dan wel goed?

Ook de akoestiek van een ruimte kan invloed hebben.

Ik gebruik een PA set waartussen alleen een EQ zit, die ik ook al een keer uitgeschakeld heb. Ook met koptelefoon krijg ik nu niet het gewenste geluid, terwijl ik dat met het proberen wel had.
Kan het uberhaupt aan de mo als controller liggen?

Deze week ga ik hem eens in een andere situatie proberen, andere pa-set, andere controllers en even kijken wat hij dan doet

hmm, ik ben geloof ik een van de weinigen die happy is met de Electro piano's...heb je de Yamaha C7 set geladen? die is direkter en helderder dan de Steinway. Zo "happy shiny" als de Rolands en Yammies zal het echter nooit worden, maar dat vind ik vooral met opnames een voordeel (luister bijv het nummer "sensitive skin" op mijn website... http://homepage.hispeed.ch/chromelegs/ )

ik vind, eigenlijk met alle Electro sounds, dat ze niet zo direkt en gepolijst klinken als de jappenborden...maar dat maakt als je eraan gewend bent juist de lol uit

op dat nummer sensitive skin klinkt de Electro Piano echt super! (verder ook een gaaf nummer trouwens!) Dat is de sound die ik dus voor ogen had, ik neem aan dat de live het ongeveer overeenkomt en niet opeens totaal anders klinkt

Kijk eens of je de aanslaggevoeligheid van je MO8 aan kunt passen (dus een softere of hardere 'sensitivity curve'). Je hebt best kans dat je meer dynamiek/expressie krijgt als je een andere stand kiest. Wellicht dat je de MO8 op een 'soft'-curve hebt staan waardoor de Electro alle sounds vol naar buiten knalt en er geen ruimte is voor subtiliteit.

Is het OS van je Electro nieuw genoeg? Dat zie je bij aanzetten in het display, ik zou minimaal naar OS3.00 maar bij voorkeur naar OS3.04 upgraden. Heb je de Steinway en de (meer heldere) Yamaha C7 al geprobeerd (zie Stage73)

Als je OS nieuw genoed is (misschien kon het ook al met de nieuwere varianten van OS2.x), dan kun je ook in de Electro wat aan de velocity curves instellen (zie de manual). De combinatie van wijzigingen aan de velocity curve van je controller en die van de Electro levert misschien ook wat verbetering op.

En kwaliteit koptelefoon, gebruik externe effecten en EQ-ing spelen allemaal mee in de uiteindelijke klank.

Succes ermee.

Ja nieuwe OS geinstalleerd 3.04. Ik zit inderdaad af en toe al te knoeien met de velocity.

Misschien een vreemde vraag; maar de pianosound uit je Mo8, is dat niet wat?
Die sample is niet zo goed als bijv. de S90(ES), maar echt slecht is ie ook niet met wat tuning hier en daar....?

Nee, de sound uit de Electro is dan nog beter, daarom heb ik hem ook aangeschaft. Ik baal eigenlijk zo dat ik eigenlijk niet goed nagedacht heb toen ik de MO8 aanschaftte. Ik nam genoegen met een mindere pianosound, terwijl dat het belangrijkste was/is. Verder ben ik erg tevreden met mijn MO8! Echt supersounds! Zit er nu dus over na te denken om mn mo8 + NE te verkopen en dan een CP300/33 of een s90es aan te schaffen.

ik heb een electro2 en heb hetzelfde, als ik m aanstuur via midi dan klinken alles wat minder hard en dof, lijkt me ook een velocity instelling. Ik heb er geen last van verder want ik gebruik m live als master dus, prima klank ook de piano.

ik heb een electro2 en heb hetzelfde, als ik m aanstuur via midi dan klinken alles wat minder hard en dof, lijkt me ook een velocity instelling. Ik heb er geen last van verder want ik gebruik m live als master dus, prima klank ook de piano.

Oke, ik begrijp dus dat je een electro 2 met 61/73 toetsen hebt? En wanneer je met iegen toetsen speelt dat hij dan mooi klinkt, maar wanneer je hem met een ander toetsenbord bespeeld hij dof klinkt?

Oke, ik begrijp dus dat je een electro 2 met 61/73 toetsen hebt? En wanneer je met iegen toetsen speelt dat hij dan mooi klinkt, maar wanneer je hem met een ander toetsenbord bespeeld hij dof klinkt?

precies :)

Oke, dan kan het dus in theorie zo zijn dat dit ok met de Rack is. En dat ik samples heb gehoord van de Toetsenversies.

Oke, dan kan het dus in theorie zo zijn dat dit ok met de Rack is. En dat ik samples heb gehoord van de Toetsenversies.

Je hebt dus de rackversie begrijp ik hieruit. is het al gelukt de goeie sound te vinden?

@Stage73; ik ben ook best happy met de electro pianosound hoor :) kan er prima mee uit de voeten zowel live als in 'de studio'

Je hebt dus de rackversie begrijp ik hieruit. is het al gelukt de goeie sound te vinden?

@Stage73; ik ben ook best happy met de electro pianosound hoor :) kan er prima mee uit de voeten zowel live als in 'de studio'

nee nog niet zoals ik het wil.

NOg steeds geen gewillig geluid eruit. Aan de ene kant zijn de rest van de geluiden wel super! Dus een reden om hem te houden. Maar aan de andere kant zijn de Rhodes en Wurlitzer sounds uit mn MO8 ook wel om aan te horen. Dus een reden om hem te verkopen.

Check eens je midi velocity waardes op je PC als je daar de mogelijkheden voor hebt. Gewoon midi-uit van je MO8 naar een midi in poort op je PC, en iets als Midi-ox gebruiken om je midi datastroom te analyseren. Het zou me niets verbazen als je velocity waarden allemaal aan de lage kant zijn, waardoor je nooit de fellere en helderdere klanken krijgt van full velocity. Verkopen kan altijd nog.

Back