juno-106 probleem / dilemma

DaVince

Ouwe rot
Ik ben in het bezit van een juno-106, cosmetisch in absolute nieuwstaat maar......
De synth werkt op het moment dat deze net aangezet wordt. Na een paar minuten blijven tonen hangen, en ontstaat er steeds meer ruis en ander "alien"-geluiden. Is dit het bekende juno-106 stemmenprobleem?
Ik zag op internet dat er vervangende vca/vcf chips zijn om het stemmenprobleem op te lossen, a raison van zo'n 45 euro per stuk, en dan moet je deze er zelf insolderen+afregelen, iets wat ik zelf niet zie zitten. Volgens mij heb ik de volgende opties:
1. Laten repareren. Wat gaat dit kosten, iemand ervaringen/idee en wie kan dit doen(omgeving Rotterdam).
2. Verkopen. Wat is deze Juno dan ongeveer waard in deze staat?
3. Mogelijke andere opties? (ruilen?, ik wil nog een keer een pulse, emax 1)
Wat is nu de slimste keuze. De juno klinkt heel anders dan mijn matrix-6r(mijn andere synths zijn digitaal), en is iig makkelijker te bedienen. Graag hoor ik jullie mening/advies.

er zijn veel slechte "clones", en het origineel koop je ook best niet.
de beste voice clone is van een Belg die hier ook op het forum zit, http://analoguerenaissance.com/D80017/

Hij kan deze ook plaatsen, maar dan heb je geduld nodig en moet je een ritje Gent wagen. Als er andere dingen defect zijn kan hij dat ook fixen natuurlijk.

Er zitten pinnen op. De nieuwe versie hoef je trouwens niet zo extreem veel meer af te regelen, dus als tijdelijke oplossing kan je ze er gewoon insteken en later laten afregelen. (correct me if i'm wrong)

Best zoek je eens op hoe je in test mode gaat om uit te zoeken welke voices stuk zijn. Hier staat alvast de uitleg: http://analoguerenaissance.com/JUNOTEST/

veel succes!

Bedankt Rvooh voor de snelle reactie, deze clone bedoelde ik ook in mijn post. Er zijn meerdere stemmen kapot, dus als ik besluit om de juno te laten repareren moeten alle stemmen vervangen worden, anders kun je wachten totdat de volgende eruit knalt. Over het "gewoon insteken", ik wil een vintage synth niet "verblijden"met mijn soldeerkunsten, dat lijkt mij een te groot risico...

Weet je zeker dat de 'stemmen' kapot zijn? Want de geluiden die jij omschrijft, dat is voor zover ik kan inschatten een beginnend teken van een lege batterij, niet van een stemmen probleem. Laad voor de gein 'ns de fabrieks presets (tape is hier te downloaden) en kijk dan nog 'ns of je synth raar blijft doen. Bij mij ging de batterij trouwens langzaam dood. Het probleem wat jij omschrijft had ik zo af en toe, steeds vaker en tenslotte, na een aantal maanden, houd hij de patches helemaal niet meer in het geheugen en moet ik iedere keer als ik de juno aanzet patches van tape laden.

Verkopen kan altijd nog, er blijven altijd genoeg mensen die onderdelen zoeken voor hun juno's. Maar je kunt 'm ook wegsturen, er zitten hier op 't forum een aantal reparateurs die voor een billijke prijs voor jou die chips (of batterij) erin zetten.

Laatst gewijzigd:
@Chinetti: het zou me sterk lijken indien hangende voices symptoom zijn van een lege batterij:
Na een paar minuten blijven tonen hangen, en ontstaat er steeds meer ruis en ander "alien"-geluiden.
volgens mij zijn dat gewoon de voices die hangen/doorslaan..

oja, lees ook de "buy 6 pay 5" policy als je ze allen gaat vervangen

Weet je zeker dat de 'stemmen' kapot zijn? Want de geluiden die jij omschrijft, dat is voor zover ik kan inschatten een beginnend teken van een lege batterij, niet van een stemmen probleem. Laad voor de gein 'ns de fabrieks presets (tape is hier te downloaden) en kijk dan nog 'ns of je synth raar blijft doen. Bij mij ging de batterij trouwens langzaam dood. Het probleem wat jij omschrijft had ik zo af en toe, steeds vaker en tenslotte, na een aantal maanden, houd hij de patches helemaal niet meer in het geheugen en moet ik iedere keer als ik de juno aanzet patches van tape laden.

Verkopen kan altijd nog, er blijven altijd genoeg mensen die onderdelen zoeken voor hun juno's. Maar je kunt 'm ook wegsturen, er zitten hier op 't forum een aantal reparateurs die voor een billijke prijs voor jou die chips (of batterij) erin zetten.

.
Nope, ik had precies hetzelfde. Ik dacht eerst dat het een lekke VCA was, maar het was gewoon het begin een stem die kapot ging.
Wel makkelijk voor drones trouwens, je hebt allebei je handen vrij om de knoppen te tweaken, maar of je daar nu zo blij mee moet zijn :(

Volgens mij is een 106 met die vervangende chips net zo lang of misschien zelfs langer te gebruiken als een 60, dus ik denk dat je er goed aan doet er eentje te kopen nu ze stukken goedkoper zijn geworden.

.
Nope, ik had precies hetzelfde. Ik dacht eerst dat het een lekke VCA was, maar het was gewoon het begin een stem die kapot ging.
Wel makkelijk voor drones trouwens, je hebt allebei je handen vrij om de knoppen te tweaken, maar of je daar nu zo blij mee moet zijn :(

Okay, ik wist niet dat het chip probleem ook dit soort problemen gaf, ik heb er gelukkig (nog) geen last van, ik weet alleen dat ook bij een lege batterij de geluiden totaal random zijn en vooral veel white noise bevatten.

Verder denk ik dat Bikkel wel gelijk heeft; een juno 106 repareren is zeker de moeite. het zou je 200 euro kosten zonder eventuele reparatiekosten, en das op zich niet veel. Voor die centen vind je geen juno 60, en de juno 60 is (vind ik) toch ook een andere synth. Ik ben dol op de 60, maar de 106 en 60 zijn eerder elkaars aanvulling dan elkaars vervanger.

Okay, ik wist niet dat het chip probleem ook dit soort problemen gaf, ik heb er gelukkig (nog) geen last van, ik weet alleen dat ook bij een lege batterij de geluiden totaal random zijn en vooral veel white noise bevatten.
.
Dat er langzaam ook noise bijkomt had ik niet echt. Wel dat na enkele minuten na opstarten een toon langzaam kwam opzetten. Wellicht is de noise slider gaar of is het toch een lekkende VCA, maar dan lijkt me dat zowel de OSC als de noise tegelijk komen opzetten.

Verder denk ik dat Bikkel wel gelijk heeft; een juno 106 repareren is zeker de moeite. het zou je 200 euro kosten zonder eventuele reparatiekosten, en das op zich niet veel. Voor die centen vind je geen juno 60, en de juno 60 is (vind ik) toch ook een andere synth. Ik ben dol op de 60, maar de 106 en 60 zijn eerder elkaars aanvulling dan elkaars vervanger.
.

Idd, ik had het ook graag gedaan. Maar na één keer repareren voor 150 euro had ik er geen trek meer in. Vlak nadat ik 'm verkocht had kwamen de chips van Dnaab. Toch erg jammer, want ik vond de 106 een heerlijke synth. Heel ander karakter dan de juno 60. Wellicht dat ie toch ooit nog een keer terug komt....

In ieder geval bedankt voor al het medenken tot nu toe. Ik neig er inderdaad naar de 106 te laten repareren. Over het batterij verhaal, als de juno aangezet wordt, werken alle presets prima. Als het gekraak e.d. begint werken de knoppen wel, maar blijft het een herrie. Ik zal van de week even proberen om een opname te maken. Al is dit alleen maar om deze sound te bewaren/samplen. 8) Probeer dit soort geluiden maar eens bewust te maken, dat is toch best wel een klus..............

Back