Variphrase? Een techniek met toekomst?

JohnnyBusca

rocket scientist
Roland blijft maar aan komen met de variphrase technologie. De V-synth heeft bijvoorbeeld weer een variphrase engine.

Zou dat variphrase een toekomst hebben? Het is pas erg jong. "de techniek staat pas in de kinderschoenen" argumenten en zo.

Wat vinden wij ervan? En nu niet hoe het klinkt, maar de gedachte erachter. Heeft het toekomst om verbeterd te worden, om eventueel met deze methode vreemde effecten te kunnen maken.

Klinkt nog steeds als een nieuwe technologie. Zijn andere bedrijven er mee bezig, zoals Clavia of softsynths?

NI's Kontakt heeft ook een engine die tijd en pitch onafhankelijk samples kan afspelen.. het meest interessante op dit gebied is denk ik toch wel melodyne..

Olaf

Het spijt me wel..

Maar ik heb het nut nooit ingezien van dat Variphrase gedoe
....de VP9000 is toch ook geflopt???

Het heeft NIETS te maken met klank-SYNTHESE vind ik!!!...je bewerkt alleen bestaande geluiden..

Origineel geplaatst door Bass
Het spijt me wel..

Het heeft NIETS te maken met klank-SYNTHESE vind ik!!!...je bewerkt alleen bestaande geluiden..

De eerste samplers zijn ook geflopt.

Een filter of effect unit bewerkt toch ook alleen bestaande geluiden?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
De eerste samplers zijn ook geflopt.

?

Synclavier geflopt?
Fairlight geflopt?
Emulator geflopt?

Onafhankelijke formant en pitch-shifting is toch een techniek die
voor zeer speciale geluiden kan zorgen.

Ik gebruik het in de ST-5000 op m'n Pulsar, een van de trucs die
ik regelmatig gebruik is het samplen van reverb, en het daarop toe
te passen. Perfect voor zeer gecompliceerde ambiences.

Ik gebruik het minder voor het 'originele' doel: het schrijven van
harmonieen op vocal/instrumental parts, vind de kwaliteit gewoon
niet goed genoeg...

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Onafhankelijke formant en pitch-shifting is toch een techniek die
voor zeer speciale geluiden kan zorgen.

Ik gebruik het in de ST-5000 op m'n Pulsar, een van de trucs die
ik regelmatig gebruik is het samplen van reverb, en het daarop toe
te passen. Perfect voor zeer gecompliceerde ambiences.

Ik gebruik het minder voor het 'originele' doel: het schrijven van
harmonieen op vocal/instrumental parts, vind de kwaliteit gewoon
niet goed genoeg...

Mvg.

CoolRunning
Dat bedoel ik. Ik hoop dat ze verder gaan met ontwikkelen. Het kan natuurlijk best zijn dat ze de maximale kwaliteit er al uit hebben gehaald, maar ik hoop het niet.

Het lijkt mij juiste een ideaale techniek.....ik heb destijds filmpjes van workshops over variphrase gezien, en het leek mij ideaal. Ik denk dat die sampler die roland destijds uitbracht geflopt is vanwege een erg lage polyfonie en erg weinig multitimbraliteit, plus de prijs was veel te hoog voor zo'n apparaat. En daarom denk ik dat het niet de techniek is die voor de flop heeft gezorgd maar meer de verpakking waar die in geleverd werd.

Voor mensen die veel met loops werken is zo'n ding wel handig. Voor speciale effecten kan het ook heel leuk zijn. Je ziet ze nog wel eens bij postproductiestudios; omdat het gewoon een 'tool' is die je soms hard nodig hebt. Ik denk dat de vp9000 niet liep omdat het alleen die tool was. Als je zoiets inbouwt in een volwaardige sampler heb je er veel meer aan denk ik. Als je alleen de tool nodig hebt kun je het meestal minstens net zo goed af met software (melodyne, Pitch 'n Time...)

Ik denk wel dat de markt voor loop based dingen nog steeds groeit; kijk naar die spectrasonics dingen. Zelf zou ik 'n loop nog niet aanraken met 'n paal van 10 voet, maar dat terzijde. Ofzo.

Origineel geplaatst door Bass
Het spijt me wel..

moet je voorstellen : je hebt een sample van een moog basje,je sampled c1 c2 enz je zet onder je toetsen..weer c1 c2 enz....toch wel klote dat hoe hoger de pitch hoe korter de sample..als je begrijpt wat ik bedoel.

dan is dit toch fantastisch?? formant shaping time stretchen op een zeer hoge kwaliteit...

Ben het helemaal met shivah eens. Ik heb speciaal daarvoor een s5000 gehaald.
Je kan dus elke sample, toonhoogte/snelheid onafhankelijk in je muziek passen. wat wil je nog meer?

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Als ik het dus goed begrijp houdt 'Variphrase' in dat er realtime gepitchshift wordt?
Dat kun je er onder andere mee doen, maar het principe is eigenlijk dat de sample heel anders opgeslagen wordt. Het begrip sample is eigenlijk niet eens van toepassing.
Het stuk geluid dat je hebt wordt geanalyseerd op het frequentie sprectrum en op de veranderingen daarin. Die worden op geslagen ipv van om de zoveel milliseconden een sample pakken van het oorspronkelijke signaal en dat op slaan.

http://www.roland.co.jp/VariPhrase/what_e.html

Origineel geplaatst door Sander02
Ben het helemaal met shivah eens. Ik heb speciaal daarvoor een s5000 gehaald.
Je kan dus elke sample, toonhoogte/snelheid onafhankelijk in je muziek passen. wat wil je nog meer?

HUH ??????
In een S5000 zit helemaal geen variphrase.....toch ???

VP-9000

VP-9000

Dat het met die VP-9000 niks geworden is.. is volgens mij een combinatie van slechte marketing, ontzettend slechte timing en een wel erg hoge introductieprijs.

Verder schijnt het echt een beest van een "sampler" te zijn.

.. en veel mensen hebben toch zoiets van "hee.. het is niet Akai grijs, dan is het ook geen Sampler"

Ok, ik heb ff die link hierboven geopend, en ff wat gegoogled. Interessant concept, dat variphrase. Realtime pitchshiften, timestretchen en ook iets met formants doen (wat ik nog niet helemaal bevat, moet het eerst horen denk ik).

De VP-9000, die volgens mij werd gebracht als 'sampler met variphrase', is echter geen volwaardige sampler. Hij kan maar 6 voices tegelijkertijd afspelen en er zitten geloof ik niet eens filters en envelopes in. Blijkbaar zijn de processoren op dit moment nog niet snel genoeg om een all-round sampler met variphrase te maken. Ik denk dat die samplers er in de toekomst wel komen, maar dan is Variphrase gewoon 1 van de vele dingen die een sampler kan, en niet meer HET selling point van het apparaat, zoals dat het wel was bij de VP-9000.

ik denk dat vooral de interface een probleem is ... bij melodyne vond ik de interface alles behalve intuitief ofsow
techniek is wel erg interesant

Melodyne automatically detects the notes of a recorded melody. The notes can simply be moved to a different pitch. With a single mouse click you can make all notes snap to the nearest pitch position for a given scale. Here you hear the trumpet line's scale switching several times while it is playing. With changing pitch positions, the notes' internal phrasing and transitions will always be kept musically.

Re: VP-9000

Re: VP-9000

Origineel geplaatst door CraZ

Verder schijnt het echt een beest van een "sampler" te zijn.

nou juist niet! het is eigenlijk alleen maar variprase. is ook maar zesstemmig, dat is volgens mij het probleem. was het nou een volwaardige sampler met alles er op en aan plus dat varigedoe dan had je wat

Back