quifster
ik weet dat firewire extra deuren opent in combinatie met de motif xs, maar waarom is het eigenlijk een oplossing voor mijn timing probleem?
Voor de duidelijkheid: het treedt ook op als ik de Motif niet aansluit en alleen een leeg project open in Cubase, en alleen de Click aan zet. Af en toe komt er dan ook metronoom-tick te laat. Wat bepaalt eigenlijk de timing, gezien de reaktie van meesha74 neem ik aan dat de geluidskaart hiervoor zorgt? Je schrijft dat met Firewire de Motif als geluidskaart fungeert, deze wordt dan dus weer de "Master" w.b.t. synchronisatie? Maar de MIDI data zit in cubase, dus ook met Firewire kan er nog steeds iets in de laptop voor vertraging zorgen bij het versturen van de signalen naar de Motif???
tsja,
het kan van alles zijn, je geeft geen info over specs van je laptop, merk, geheugen, etc. Is ook niet nodig, maar we gaan hier af op de info die jij geeft.
zoals je het uitlegt kan het van alles zijn. varierend van interrupt problemen tot services die dwars liggen, of bios instellingen die niet goed staan, of dat je een externe harddisk via usb draait die je usb root hub in je system devices overlaod, en zo zijn er nog wel 100 mogelijkheden op dat vlak, dat is voor ons dus puur gokken als je niks weet van het systeem wat jij draait, daarvoor dien je naast die pc te zitten om het zelf even te bekijken.
Ook kan het zijn dat je klokt aan een niet stabiele klok op je moederbord. In cubase kan je kiezen via de optie use system clock of je via de 1 of via de andere clock gaat (dit is een complex verhaal wat ik hier ooit eerder heb uitgelegd hoe dat werkt met midi timing en clock sources, moet je maar ff search gebruiken). Je zou kunnen proberen om dat vinkje aan of uit te zetten in cubase.
Ook kan het zijn dat je gewoon latency ervaart en dat je dat omschrijft als vertraging naar de motif.
of te wel, niet op te lossen als je geen verstand hebt van computers en windows vista.
Ik zit een beetje in dubio: of een nieuwe "MIDI-computer", zit je zo aan 800 euro (?) inc monitor, dus da's nogal prijzig, of mijn laptop uitbreiden met firewire danwel geluidskaart voor ca 50 euro, maar als het dan niet opgelost is, is het weggegooid geld en had ik het beter meteen in die compu kunnen steken...
Ferdy
tsja,
als je laptop het niet goed doet, dan is firewire geen oplossing inderdaad. Echter als je toch een geluidskaart moet aanschaffen (want een interne onboard geluidskaart is GEEN serieuze optie), ben je ook al aardig wat kwijt. In ieder geval meer dan 50 euro aangezien je toch je signalen met latency compensatie weer als input in je cubase wilt hebben.
Nou heb je een verschrikkelijk dure MLAN interface in je motif XS8 zitten die je 16 kanalen intern in de computer geeft. Ik vind het dan logisch dat als je geen serieus alternatief hebt dat je dan die interface gaat gebruiken.
maar goed,
als ik je reacties allemaal zo lees snap je er nog niet zoveel van mbt hardware daw integratie, dat is niet erg, maar dat betekent dat je externe hulp moet gaan regelen die je op weg gaat helpen, anders wordt het inderdaad een dure 'test' aangelegenheid.
Als je iemand vindt die je wilt helpen die er verstand van heeft dan ben je waarschijnlijk zo up en running.