Nord Lead 2X voor een leergierige beginner? ;)

Remco K.

Nieuwkomer
Hallo allen,

Ik ben dus nieuw in de wereld van synths programmeren en geluiden ontdekken. Ik heb mijn oog laten vallen op een Clavia Nord Lead 2X, welke ik dan ook graag wil leren programmeren. Daar wil ik ook rustig de tijd voor nemen en ik ben ook niet van plan het alleen bij de presets te laten.

Ik heb alleen begrepen dat elke manier van programmeren per synthesizer anders is en bij de een vrij makkelijk en bij de ander vrij lastig.

Hoe zit dat met een Nord Lead? Kan een beginner dat redelijk oppakken? Nogmaals, ik wil er best de tijd voor nemen. ;) Maar misschien dat mensen met meer ervaring de Nord Lead onmogelijk vinden voor een beginner.

Dank!

Tja, dat ligt eraan of je ook beginner bent wat betreft de theorie van synthese. ADSR, VCA, VCF, VCO... als deze termen je weinig zeggen, is programmeren meer afhankelijk van toeval/kansberekening/geluk.

Een virtueel analoge synth zoals de Clavia NL2x, de Roland JP 8000/8080 en de Access Virus B of C zijn allemaal erg uitgebreid.

Je zou ook een Juno 106 kunnen proberen, deze is bak is zeer geschikt als leerproject voor je kennis over synthese en valt kwam prijs (tegenwoordig tussen de 275 en 350 euro) redelijk mee.

klopt, maar hij kiest voor een va-synth wat in eerste instantie geen slechte keuze is. Je kan er de echte vintage synths mee nabootsen, aan je computer hangen en bij een clavia staat alles nog behoorlijk duidelijk. Het is dus geen synth die als je hem koopt normaal gezien snel zou verkopen.

Gagarin

Als ik het heel eerlijk zal zeggen, en de meesten hier weten dat ik dat eigenlijk niet doe gezien mijn vriendschap met die Zweden, kan ik een beginner juist de NordLead aanraden. Er zijn een aantal moeilijkheidjes in het ontwerp, bijvoorbeeld dat die mooie, overzichtelijke interface, die knoppen dus, als je een nieuw geluid in de synth opent beslist in een stand staan die niet in de Patch voorkomt. Wat je ziet is niet wat je hoort. Natuurlijk zijn er weer tooltjes voor je computer om dat weer te ondervangen, maar toch. Een softsynth als de Disco Discovery DSP, een soft clone van de NordLead, heeft dat niet, maar de opbouw is hetzelfde en de Patches zijn daar ook in te laden. Het geluid is niet precies gelijk en dat hangt dan weer van je computer af, maar je knopjes staan goed. Jessus, wat ben ik hier weer objectief, zeg...

Verder waarschuw ik je wel voor de wat gecompliceerde Midi implantatie, hetgeen soms voor verwarrende problemen zorgt (De NordLead bedient zich namelijk behalve van normale Midi kanalen ook nog eens van Midi Global kanalen, welke in bepaalde gevallen gebruikt dienen te worden.

Ik kan hele avonden met m'n Leads zitten te pielen en wat ik een grappige ervaring vond is dat velen dit ook doen, ook de groten. Een NordLead is zo eenvoudig te bedienen en staat meestal stand-by voor direct gebruik.

Een ander nadeel is het wat digitale geluid, wat je vooral in het hoog nogal duidelijk hoort. Je moet er van houden.

Voor verdere vagen gedurende je zoektocht in het sound design gebied verwijs ik je voor de NordLead graag naar de Engelstalige site www.electro-music.com

Wout

... als deze termen je weinig zeggen, is programmeren meer afhankelijk van toeval/kansberekening/geluk. ...
Een synth programmeren is een kwestie van ervaring.

Ooit werd ik eens uitgedaagd door een bezoeker aan een opstelling waarbij een MiniMoog stond: "Als ik nu zomaar aan de knoppen draai, kunt U dan bij benadering voorspellen wat voor geluid de synth maakt?" Dit is in de praktijk met zo'n relatief eenvoudige synth als de MiniMoog al onmogelijk.

Eigenlijk maakt het niet zo'n verschil in welke auto je leert rijden, toch?

Wout

Zo'n Nordlead lijkt me een prima beginnerssynth, een ding waar je een hoop op kunt leren en waar je jaren plezier van hebt.

Persoonlijk zou ik eerder voor een Virus kiezen omdat ik het geluid van de Nordlead niet zo mooi vind, maar dat is een kwestie van smaak.

Zo'n Nordlead lijkt me een prima beginnerssynth, een ding waar je een hoop op kunt leren en waar je jaren plezier van hebt.

Persoonlijk zou ik eerder voor een Virus kiezen omdat ik het geluid van de Nordlead niet zo mooi vind, maar dat is een kwestie van smaak.
Bij is dat juist weer andersom. Ik vond de Virus nogal karakterloos klinken en heb wel weer iets met de klank van de Nord Lead.
Qua programmeren is de Nord ook stukken eenvoudiger: bijna alle geluidsparameters zijn met de knoppen te bedienen, terwijl het bij de Virus nogal eens menuduiken is (LFO's, derde oscillator, etc).

Een andere virtueel-analoge synthesizer die erg makkelijk in de omgang is, is de Novation K-Station. Deze zijn tweedehands ook goedkoper dan een Nord of Virus.

Ik hou het de komende tijd in elk geval bij de Nord als enige VA in m'n studiootje. :)

Ik vond de Virus nogal karakterloos klinken en heb wel weer iets met de klank van de Nord Lead.

Zoals ik zei, een kwestie van smaak. Mijn ervaring met de Nord Lead is dat hij nogal schel, kil en digitaal klinkt en daar hou ik gewoon niet zo van. Maar verder is het een prima synth met een grote groep volgelingen, dus niks mis mee. Gewoon niet mijn ding.

Alvast bedankt voor alle reacties.

Ik ben hier wel wijzer van geworden. Naar aanleiding van de antwoorden lijkt de Nord Lead een geschikte keuze voor mij. Ik heb de Nord Lead in actie gehoord en het geluid spreekt mij wel aan.

Nu nog zien of ik ermee om kan gaan... ;)

Ach, zo moeilijk is het allemaal niet. Gewoon beginnen met presets luisteren en verbouwen, jezelf een beetje verdiepen in de basis van 'subtractieve synthese' (hier is veel over te vinden op dit forum en op het net) en gaan :)

Voor de beginner, vooral op het gebied van Midi, zou ik een keyboard versie aanbevelen en beslist niet een rack, want die kan bij 'layers' (meerdere geluiiden tegelijk) wat rare probleempjes geven, wat weer frustrerend werkt.

Het is vreemd, maar juist het rack, dat altijd via Midi aangestuurd moet worden, heeft een vreemde Midi implantatie. Maar ja, het is dan ook een ontwerp dat zo ongeveer z'n vijftiende verjaardag al gevierd heeft. Dat is oud voor een synth die nog steeds in productie is...

Maar aan de andere kant is het wel weer een synth die een heel bruikbare, zeer 'musikaal' te gebruiken, ringmodulator heeft.

Wout

Laatst gewijzigd:
jezelf een beetje verdiepen in de basis van 'subtractieve synthese' (hier is veel over te vinden op dit forum en op het net) en gaan :)

Precies, dit is veel belangrijker dan de keuze voor synth A of B in dit geval. De handleiding van een NOrdlead is hier al een hele goede btw...

Check ook deze tutorial! Heel leerzaam als je met synthese begint. :okdan:

Back