Nord Lead 2X voor een leergierige beginner? ;)

Remco K.

Nieuwkomer
Hallo allen,

Ik ben dus nieuw in de wereld van synths programmeren en geluiden ontdekken. Ik heb mijn oog laten vallen op een Clavia Nord Lead 2X, welke ik dan ook graag wil leren programmeren. Daar wil ik ook rustig de tijd voor nemen en ik ben ook niet van plan het alleen bij de presets te laten.

Ik heb alleen begrepen dat elke manier van programmeren per synthesizer anders is en bij de een vrij makkelijk en bij de ander vrij lastig.

Hoe zit dat met een Nord Lead? Kan een beginner dat redelijk oppakken? Nogmaals, ik wil er best de tijd voor nemen. ;) Maar misschien dat mensen met meer ervaring de Nord Lead onmogelijk vinden voor een beginner.

Dank!

Tja, dat ligt eraan of je ook beginner bent wat betreft de theorie van synthese. ADSR, VCA, VCF, VCO... als deze termen je weinig zeggen, is programmeren meer afhankelijk van toeval/kansberekening/geluk.

Een virtueel analoge synth zoals de Clavia NL2x, de Roland JP 8000/8080 en de Access Virus B of C zijn allemaal erg uitgebreid.

Je zou ook een Juno 106 kunnen proberen, deze is bak is zeer geschikt als leerproject voor je kennis over synthese en valt kwam prijs (tegenwoordig tussen de 275 en 350 euro) redelijk mee.

klopt, maar hij kiest voor een va-synth wat in eerste instantie geen slechte keuze is. Je kan er de echte vintage synths mee nabootsen, aan je computer hangen en bij een clavia staat alles nog behoorlijk duidelijk. Het is dus geen synth die als je hem koopt normaal gezien snel zou verkopen.

Gagarin