[samples] formant voorbeelden (post je eigen voorbeelden!)

maxdox

rode peper en knoflook
De formant komt vaker op dit forum voorbijgevlogen. Het is een bijzondere modulaire synth, en ze zullen niet allemaal het zelfde klinken. Ook verwacht Nick Nova elk moment geluid uit zijn nieuwe formant te krijgen (zie https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=9487) , daarom hier alvast een voorproefje. :dj:

Ik heb veel geluk gehad met het vinden van mijn formant. Hij is erg uitgebreid en zeer vakkundig gebouwd. Alle boarden zitten in een main-frame frame, en alleen maar hoogwaardige onderdelen zijn gebruikt. De vco's zijn erg vol en stabiel. Verder zit er zowat alles in. (4x vco, 6x lfo, 6x adsr, 3x vca, 3x mm-filter, mixer, 2x ruis, 1x s&h, 3bands para-eq, veerreverb, vel fol, ring mod, en last but not least een 256 step digitale seq (ja ja met 8 binaire ledjes en 2x cv/gate out :) ) Wat ik écht mis is een 24db filter.. dat zou een geweldige aanwinst zijn.

Het geluid is erg divers, maar hij is minder geschikt voor mooie heldere string-sounds. Andere geluiden varieren van bassige rauw, lofi, tot digitale fm-achtige geluiden. Een limiter is geen luxe! De adsr's zijn heel snappy, de lfo's zijn ook erg goed, van heeel snel tot heeel langzaam (minuten).

De patches zijn onbewerkt, en op een uitzondering na, niet extern gesequenced. Vaak gebruik ik de blokgolf. Ook is er een hoop dynamiek verloren gegaan in het opname process. Daarbij zijn het niet de meest orginele patches, maar ik had ze nog op me hd staan.

Misschien dat mede-formant bezitters (of andere modulaire bakken)ook wat voorbeelden kunnen posten. Het lijkt me leuk wat te vergelijken. Ik ben ook wel benieuwd of de kwaliteit van deze bak in de buurt komt van commerciele synth's.

Base gefase in your face >:|

Hij kan ook schreeuwen!

Tip voor koptelefoongebruikers: zet hem niet te hard! :D

Een simpel 303-achtig baselinetje. Deze is wel gesequenced, en de drummetjes komen ook uit de rm1x

Een vette sweep die bijna staat op self-osc!

Origineel geplaatst door maxdox
Een simpel 303-achtig baselinetje. Deze is wel gesequenced, en de drummetjes komen ook uit de rm1x
Lekker!!!!

Een gemoduleerde lfo sequence; de adsr van filter1 moduleert de lfo die de filter2 aanstuurt. Lekker knoppen draaien en je krijgt subtiele variaties. 8o)
De lfo is mijn lievelings onderdeel... heerlijk :)

Simpele volle base.... resonatie distort een beetje.. >:|

Formantjes uit de "formant" :)
Dit is de bandpass filter aan het werk.

Evil :duivels:

De ruis module met een lfo enzo

Origineel geplaatst door maxdox
Een gemoduleerde lfo sequence; de adsr van filter1 moduleert de lfo die de filter2 aanstuurt. Lekker knoppen draaien en je krijgt subtiele variaties. 8o)
De lfo is mijn lievelings onderdeel... heerlijk :)
Lekker. Mooi dat stereo beeld. Daar doe ik eigenlijk nooit iets mee. Bedankt voor de inspiratie!

Vet geluid. Nu maar hopen dat ik die veiling ga winnen.. ;)

Als laatste een patch, met uitsluitend 3 vco's met blokgolf. Hoor ze eens fasen....

Thanks Dox,

oow wat klinkt ie goed.
Ik had hem eigenlijk gekocht om onschuldige eenvoudige melodietjes stilaan in bruikbare wilde lfo/resonance/noise madness te laten evolueren. Nu ik deze sampletjes hoor, weet ik dat het me gaat lukken, thanks!

Mijne ligt effe totaal uiteen. Er moeten wat verbindinkjes hersoldeerd worden, omdat de bouwer niet echt praktisch kon denken blijkbaar. Ipv de voltages van module tot module parallel door te lussen, heeft ie een extra printplaatje aan het voedingsbord gesoldeerd om elke module van voeding te voorzien, hetgeen resulteert in een berg onoverzichtelijke draden

:stupid

Maar goed, zo snel mogelijk kan je van mij ook patches horen. Ik word er helemaal wild van.

PS: jouw systeempje ziet er heel gelikt uit qua specs, dox. Alls extra's heb ik een 24dB filter en een VC-lfo unit (dual).

Ik denk eerlijk gezegd dat er ni zoveel Elektors in de Lage Landen te vinden zijn, hoor.
Wie heeft er nog één?

Origineel geplaatst door nick nova

PS: jouw systeempje ziet er heel gelikt uit qua specs, dox. Alls extra's heb ik een 24dB filter en een VC-lfo unit (dual).

Ik denk eerlijk gezegd dat er ni zoveel Elektors in de Lage Landen te vinden zijn, hoor.
Wie heeft er nog één?
Heb jij dan ook 4 VCOs enzovoort?

* 2 vco's (3de moet in elkaar gezet worden)
* noise en random generator
* multimode vcf
* switchable 6-12-18-24 dB vcf
* Resonanz filter module (3 parametrische bands)
* dual vca
* 2adsr (3de nog bouwen)
* lfo-module (3lfo's)
* vc-lfo (2 lfo's met inputs)
* Com module
* Keyboardje.

Wow; ook een mooie synth heb je op de kop weten te tikken. Hoe oud is ie?

Vet!

Ik ben hier op aan het bieden, maar ik weet niet of het verstandig is.
(aub niemand anders van het forum bieden!!!!)

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=20080&item=2501459791

formant.jpg

Papiertjes als frontjes, slechte bekabeling, enzovoort. Ik weet niet waar zijn minimum ligt, maar ik weet ook nog niet wat ik er voor wil geven.

Vier VCFs..... Als ik hem koop dan moet jij er maar eentje overnemen max...

Ik weet totaal niet hoe oud ie is. Nou, het garantiebewijs kreeg ik er ni bij... ;)
In 1978 kon je hem beginnen bouwen. Weet jij hoe oud de jouwe is? De vc-lfo module heeft een iets nieuwere look (formant MA) en behoort tot later gebouwde modules zoals ook de ringmodulator (de welke ook wel heel mooi is).

Johnny,

het is te doen om dingen uit te pluizen en te hersolderen als je ietwat into electronics bent. Veel info en schema's te vinden, grote, duidelijke printplaten en soldeerpunten. Ikzelf zou het niet kunnen, maar met behulp van mijn slimme broer komen we er wel uit. :)

En die frontjes, je kan ze blijkbaar nog kopen, ofwel op een plastic film printen zoals beschreven, moet goed werken lijkt me.

Succes,

Als je deze naast mijn Bohm zet, dan is ie echt super lelijk... Maar ja.
Ik zie wel. Ik ga niet te hoog bieden, want dat is ie me niet waard in deze toestand. Dan maar doorsparen voor iets echt leuks.

Voor documentatie/schema's pb me maar. Misschien helpt dat met het uitpluizen.

Back