Yamaha S90 ES en Cubase 4 intergratie

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Ik ben op zoek naar een nieuw masterkeyboard en een goede piano en een goede soundmodule voor allround gebruik.

Tevens wil ik een oplossing die net zo werkt als de Acces Virus TI Desktop (Total Intergration)
Dus:
- VSTi Interface
- Audio streaming via Firewire of USB naar Cubase: Let op, ik wil dat net zo als bij de Virus, m'n MOTU 828MK3 de primaire ASIO driver blijft. Ik wil dus WEL intergratie in het digitale signaalpad, maar NIET m'n MOTU 828MK3 verliezen als actieve ASIO interface.

Ik lijk te zijn uitgekomen op de Yamaha S90-ES
Ik heb begrepen dat de S90-ES voorzien kan worden van een mLAN interface (Firewire?) Gaat hetgene wat ik hierboven wil, werken in combinatie met de MOTU? of moet ik tevens een mLAN compatible ASIO interface hebben? of moet die rechtstreeks op een 1394 poort op de PC aansgesloten worden en tevens de primaire ASIO interface worden?

Wie weet hoe dit werkt? en indien wat ik wil niet kan, welke alternatieven zijn er dan die WEL op deze manier werken?

Ik wil dus graag VOLLEDIG in het digitale domein blijven en analoog patchen via TRS vermijden.

Alle feedback en ideeen zijn welkom!

Van die mLan toestand weet ik niet zo veel, maar een mogelijke andere optie is de KORG M3 (88, in jouw geval), die je voor 245 euro kunt voorzien van een firewire interface, met als resultaat de "total integration" van de geluidsbron, de M3 dus, waarbij je Motu gewoon de primaire ASIO driver is.
Ideetje?

Maar die Korg heeft veels te veel workstation meuk wat ik allemaal niet wil + hij mist de Yamaha Piano. Voor de zoveeltste Trance Rompler kijk ik wel naar NEXUS :D

Dus wie hier op het forum heeft wel mLAN? en wat is er in de afgelopen 2 jaar qua drivers en OS upgrades verbeterd?

En als digitaal echt niet kan, hoe werkt de external instrument functie in Cubase dan via TRS? doet de delay compensation het dan nog steeds nauwkeurig?

Inmiddels al weer wat verder gekomen:
mLAN is noodzakelijk (USB doet alleen midi note/CC info)
mLAN software op PC maakt van de S90-ES een ASIO device
indien je dit device in Cubase selecteert kan je dus alles mappen via het VST Connections window.

Dit betekend dus volgens mij dat indien de mLAN NIET is gelecteerd als Audio interface in Cubase, de mLAN in/outputs dus ook niet beschikbaar zijn in de connection window.

Is er geen andere manier om de S90 digitaal aan te sluiten, zonder m'n MOTU 828MK3 te moeten opofferen in Cubase? (dit is namelijk onacceptabel)

Ik hoop echt dat er een Virus achtig VSTi plugin is die dit wel mogelijk maakt.

Ik weet er niets van, maar misschien dat je in deze thread hierover nog wat interessants kunt vinden? (met name pagina 8 en 9)

Als alternatief kijk ik nu ook maar even naar de MOTIF RACK-XS (mis ik wel de piano) in combinatie met de KX-8 controller

dan ik de de XS gewoon via spdif aan de MOTU hangen (offer ik 8 adat kanaaltjes, die ik toch alleen maar voor loopback gebruik op) en dan werkt het via de External instruments wel digitaal zoals ik wil (welliswaar aaleen stereo)

Dus de hamvraag blijft: Werkt de S90 via mLAN met Cubase zonder de primaire ASIO interface te zijn? (16 (8 stereo paren)kanalen in de Cubase mixer realtime met plugins is namelijk wel erg handig

Dus de hamvraag blijft: Werkt de S90 via mLAN met Cubase zonder de primaire ASIO interface te zijn? (16 (8 stereo paren)kanalen in de Cubase mixer realtime met plugins is namelijk wel erg handig

nee, in principe kan het niet tenzij je gaat knoeien met asio4all. ik zou gewoon op adat blijven, of je 8 ins gebruiken van je motu.

Als alternatief kijk ik nu ook maar even naar de MOTIF RACK-XS (mis ik wel de piano) in combinatie met de KX-8 controller

Waarom neem je dan niet gewoon een Motif XS8? Of in ieder geval een moderne controller - de KX8 komt uit de jaren '80! Sowieso denk ik dat de XS8 geen nadelen heeft t.o.v. de S90ES (met nieuwe samples is de piano vast ook weer beter, maar misschien dat er een ander klavier inzit?) en ik meen in die thread waarnaar ik boven verwees, gelezen hebben dat integratie met de computer erg goed geregeld is in de XS8. Maar dat zal allemaal wel weer niet voor dezelfde prijs zijn... ;) (ja ik weet het: meer features dan je nodig hebt; maar als de integatie bij een S90ES niet goed werkt, dan ben je nog veel verder van huis!)

Ah, ik zie al waar ik ben fout gegaan: ik bedoelde de KX88 (zie hier). Da's een vintage controller (ja, die bestaan ook) uit de jaren '80. Leuk dat Yamaha die naam nu weer oppakt! :)

(zoals ik al zei, van mLan en Firewire weet ik niets; ik linkte alleen naar een thread die ik toevallig ken - maar heb je al op motifator gezocht naar antwoorden op je vraag?)

Laatst gewijzigd:

dan ik de de XS gewoon via spdif aan de MOTU hangen (offer ik 8 adat kanaaltjes, die ik toch alleen maar voor loopback gebruik op) en dan werkt het via de External instruments wel digitaal zoals ik wil (welliswaar aaleen stereo)

Die S90 piano krijg je van Yamaha als XS pack (European Loyalty Pack), die hoef je dus niet te missen

Die S90 piano krijg je van Yamaha als XS pack (European Loyalty Pack), die hoef je dus niet te missen

die krijg je alleen bij een upgrade en misschien goed om te vermelden dat dit niet werkt in een XS rack, aangezien een rack geen sample geheugen heeft.

om op de vraagstelling terug te komen:

een motif xs8 heeft standaard mlan. Deze is op een PC niet samen te gebruiken met een motu, je moet kiezen welke interface je gaat gebruiken. Voor de experimenteerders onder ons kun je eventueel kiezen voor het gebruik van ASIO4ALL. Daarmee kun je de MLAN en de Motu samenvoegen tot 1 unieke asiokaart. Dan heb je wel alle poorten. Dit is echter complex en voor veel mensen draait dit niet stabiel. Ik zou het afraden in ieder geval, tenzij je een halve tot hele computer expert bent.

De volgende cubase update (volgens yamaha op 20 augustus wat keihard ontkent wordt door steinberg, dus afwachten) ondersteunt wel een asio kaart in combinatie met de MLAN, ECHTER!!!! dit werkt alleen voor de hardware van steinberg zelf. Dus geen serieuze optie.

Ik heb zelf een s90es gehad en als ik mag adviseren, zou ik geen mlan kaart erin kopen. dan kun je beter je outputs (en ja dat zijn er erg weinig) van de s90es rechtstreeks op je motu aansluiten.

Andere mogelijkheid is om een MAC te kopen, deze kan wel de motu en mlan samenvoegen tot 1 kaart.

Overigens klinkt de s90es Piano exact gelijk aan de s90es piano in het XS loyalty package. Dus als je een XS8 koopt en je laadt de loyalty package heb je gewoon de s90es piano met alle extra's van een xs8 (en dat is nogal wat hehehe, maar dat is een andere discussie). De standaard piano van de xs8 is ook al goed, echter deze is 3 layers ipv 4 en iets helderder, maar hij ondersteunt wel de resonance modelling (dat was nog niet zo in de motif es).

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, bevestigd wat ik zelf ook al vermoede
Nu zit ik net ook even te kijken naar de Alessi Fusion 8HD
ook 88 gewogen toetsen en ADAT uit (dus 8 kanalen volledig digitaal in de MOTU Cuemix FX en dus ook in Cubase.

Hoe is de geluidskwaliteit van deze bak? ligt die dchter bij bijv de QSR of kan die nog enigsinds concureren met de Yammies?

Ik heb met exact dezelfde dilemma's gezeten, voordat de XS er was. Ik wilde ook voor een S90 ES gaan, maar heb uiteinelijk genoegen genomen met de iets mindere engine van een MO8. Maar die hangt wel naar volle tevredenheid via spdif aan m'n motu. Als ext. inst. in Cubase... Werkt perfect zo. Het is op zich wel jammer dat ik geen 8 stereo digitaal beschikbaar heb maar daar valt nog wel mee te leven als je een 500gb HD achter de hand hebt. :D Enifn, ik heb nooit spijt gehad van m'n keuze, het enige nadeel was de mindere engine...

Veel SF-ers die er een Alesis Fusion hebben zijn er niet, geloof ik, maar linken naar threads en website kan nog wel lukken. Komt-ie dus!

Threads: 1, 2, 3.
Reviews: 1, 2, 3.
Gebruikersforum: 1.
Geluidsdemo's: 1, 2.

Links terzijde: ik geloof dat er wat discussie was over de kwaliteit van de Fusionpiano. Sommigen vinden hem niets, anderen juist prettig in een mix. Maar sowieso kun je zelf uitgebreid samplen met een Fusion en zijn er allerlei samplepacks, dus de kwaliteit van de standaard ingebouwde piano is niet zo interessant. En daarbij zijn de Fusions in vergelijking met de Yamaha's zo goedkoop, dat je er rustig nog iets zou kunnen bijkopen voor je pianogeluid. :P Geluidskwaliteit voor de rest schijnt goed te zijn (zie die links), maar ik vraag me wel af hoe goed het klavier is.

Ok status zo ver:

FUSION 8HD:
- Voldoende patches
- eigen sound (wat klassierer dan de andere VA bakken, dit is juist goed want dat zoek ik ook
- Sampler (altijd handig)
- ADAT uit

a1-2 = Main out
a3-4 = AUX uit
dus 4 digitale output
a5-6 = Effects 1/2
a7-9 Effects 3/4

Dus als ik het goed begrijp komen de sounds droog binnen en heb je dus een appart FX spoor, niet super elegant, maar met Cuemix via een submix prima te herleiden tot 1 stereo paar met nog steeds de flexibiliteit om apparte compressie en EQ vanuit Cuemix toe te passen.

De meeste problemen waren met de model 6, niet met de 8 dus dit lijkt me een winnaar voor bijna 1/3 van de prijs van een MOTIF XS
kan voor het prijsverschil zelfs nog een XS rack erbij nemen (heb ik weer 2 digitale kanalen erbij)

Nog meer alternatieven met ADAT uit? :okdan:

Nou, ben er denk ik wel uit, vandaag zowel met de Motif XS8 als met de Fusion kunnen spelen.

Kort gezegd: De Fusion klinkt als een muffled cassettedeck met te veel reverb in vergelijking met de XS8

De XS8 geluiden zijn helemaal mijn smaak, de drumkits zijn super en veelzijdig. De Arpergiator is bijna gewoon een arranger (erg handig voor chord progessies en bass variaties in Trance arrangements
En al dit moois kan ook nog eens over 16 digitale kanalen (of 8 stereoparen of iedere combi daartussenin) direct Cubase in worden gestuurd.

IK BEN VERKOCHT! dan maar even interface switchen en als audiotrack opnemen, maar dit is gewoonweg super en helemaal wat ik zoek.

Met de huidige loyalty bundelaanbieding voor mij denk ik de beste keus.

Hele punt is dat Yamaha technisch gezien wel een Adat/AES expansie kunnen maken voor hun produkten maar dat het politiek niet gaat omdat ze dan bang zijn dat mLan helemaal door het putje gaat.

Dat mLan gebueren is op zich prima, hele probleem is dat onder Windows Steinberg geen meerdere ASIO devices tegelijkertijd ondersteunt.

Nu schijnt dit onder Apple wel te kunnen, dus misschien toch maar eens MAC OS op m'n PC zetten. Anders gaat de MOTU op m'n andere PC en ga ik eens spelen met Systemlink of zo........

Misschien (ooit) komt Steinberg nog eens met Multi ASIO ondersteuning op de PC. Is toch egenlijk te gek voor woorden dat je geen devices kan stacken? dit beperkt je gigantisch in het patchen van synths. Terug naar analoog kan natuurlijk altijd, de MOTU heeft goede converters, maar digitaal met latency compensatie en sample accuracy is natuurlijk veel interessanter.

Feit is de XS8 nodigt uit tot spelen, helemaal in performance mode met de appergiator. ERG GOED voor de creativteit :mexico:

Meerdere ASIO divices tegelijk zou idd te gek zijn mocht dat ooit (stabiel) mogelijk worden op PC. Echter is dit wel een OS gerelateerd issue volgens mij. Het hele Asio gebeuren zou dan overboord moeten voor een veel beter protocol. Windows Vista heeft al een "user-mode" voor low latency audio toepassingen ingebouwd, alleen daar hoor je niks meer over dat daar iets voor ontwikkeld wordt... Als iemand op dit gebied echt info of kennis heeft, graag!

Back