Audio opname-chain (FX in het bijzonder)

boeklanoei

Ouwe rot
Wat vinden jullie van de volgende gedachtegang tav. de volgorde van audio opname (vocalen, eventueel percussie- mono instrumenten).

Wanneer je al je audio opname hebt opgenomen/afgerond confirm je opname-settings eisen dwz; juiste bit/khz rate, juiste mic,kabel, audio-interface, in je DAW, maar dit alles zonder effect/FX. Dan pas je audio gaan bewerken met effecten (vst,randapparatuur enz).

Met andere woorden: Wanneer je zorgt dat je audio opname puur wat betreft opname aan je eisen voldoet; sample-rate/khz,opnameruimte,juiste conversie, juiste mic instelling, juiste preampinstelling, juiste sequencer instelling.
Kun je daarna toch wanneer je je file als een wav.mp3 saved, toch 1001 kanten uit tav. de effecten/FX invulling?

Je kunt dan toch nog compleet je audio files; bewerken en van allerlei soorten FX voorzien; middels vst/directX voor software en via je inserts in je DAW tav. Hardwarematige FX randapparatuur?

Wie werkt er nog meer zo? Waarom zou ik mijn effecten stadium eerder in de ''chain'' inzetten? Graag jullie mening hierover. Hoop dat het zo wat duidelijk is.

Via deze volgorde van de opname chain, kun je toch opname van jaren geleden (vanuitgaande dat het een redelijke opname kwaliteit aanzich heeft en gewoon droge wav/mp3 files zijn) bewerken met de hededaagse FX mogelijkheden tav. vst's en randapparatuur?

Volgens mij doet vrijwel niemand het anders, tenzij je wil experimenteren.

je wilt soms wel eens een reverb op een cuemix hebben, maar nooit op je opname, opname is altijd droog.

Ben jij tevreden over je takes, dan kan je na het voorbewerken (normalizen etc) beginnen met de nabewerking zijnde: compressie <> EQ (volgorde hangt af van correctief <> additief ) en FX (dit wil je NA je dynamiek bewerking doen omdat je geen freqs onnodig uit je reverbs wil slopen.

Back