Trance Basslines

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Ik ben benieuwd wie hier de tricks of the trade wil delen om tot wat leuke bassline templates te komen waar we allemaal ons voordeel me kunnen doen.

Je hebt natuurlijk de standaard offbeat

Kick X---X---X---X---
Bass --X---X---X---X-

of deze:
Kick X---X---X---X---
Bass High --X---X---X---X-
Bass low: X---X---X---X---

Met en zonder sidechain, wel of geen taptempo echo etc. etc...

kortom hoe maak je JOUW ideale Bassline:okdan:

Heb ik al gedaan een tijdje geleden, ik wil eigenlijk proberen die draad hier verder op te pakken maar dan tevens een niveautje dieper op TA zijn de meeste producers zo bang om hun "skills" te delen, daardoor blijft de draad daar vrij oppervlakkig. ik hoop dat mensen hier iets minder bang zijn om "producer secrets" te willen delen

Wordt beetje lastig om iedereen hier van die x--x--x-- te laten neerzetten :P
maargoed, wil toch een poging doen

(1) Kick (2) Bass-Low (3) Bass-High :

1 X---X---X---X---
2 Xxx-xXxxXxx-xXxx
3 ---X-------X----

(kleine x is zachter)

Of de meest simpele eigenlijk:

1 X---X---X---X---
2 Xx--Xx--Xx--Xx--
3 --Xx--Xx--Xx--Xx

Wees niet bang om zelf ook iets te delen overigens, de aftrap vind ik wat mager ;)

Nog eentje dan :

1 X---X---X---X---
2 X---X-X-X--X--X-
3 ----------Xx-xX--

Heb deze regelmatig gebruikt:

X - - - X - - - X - - - X - - - : Kick
- x X x - x X x - x X x - x X x : Bass door highpass filter + chorus + lfo op filter
- - X - - - X - - - X - - X - X : Dikke, lage bass (Rustig mee variëren!)

Swingt wel lekker, zeker als je nog een beetje swing toepast op de tweede lijn..

Verder gewoon wat lekker aanvoelt, meestal als je de melodie hebt "volgt" de bass vanzelf! :okdan:

Wat gebeurt hier dan op 2.46? het klinkt zo simpel, maar het is verdomd moeiljk om diezeflde drive te krijgen (combi bdrum en bassline + sidechain?)

Laatst gewijzigd:
Ook deze bijv op 0.57 ik probeer dus ook een sortgelijke drive in m'n songs te krjgen maar dat valt nog niet mee. Nu is Paul Miller sowieso mijn held :dj:

wat is dit nou voor iets raars

als er 1 ideale bassline was konden we gelijk allemaal stoppen

alsof er dan een aantal protocollen is te bedenken en als je bass daaraan voldoet dan zit het goed

je vraagt naar het wezenlijke van iets creeeren
dat moet je gewoon zelf doen, creeeren
dat is toch juist de lol

ik vind dit echt heel erg raar
van die patterns intikken hiero :D
en alsof de drive alleen van je bass pattern afhangt
van alles hangt t af

DOES FF NORMAAL HEEE

vind je t gek dat ik die trenskikkers zo dom vind hee tjeesz

Nou, dat vind ik op mijn beurt dus weer een rare reactie: ik deel een productietechnisch resultaat, wil graag leren hoe men tot dat resultaat komt en dan krijg je bovenstaand antwoord, welk voor mij dan op manieren opgevat kan worden:

1. Ik weet hoe het moet maar deel het lekker niet
2. ik weet niet hoe het moet, maar stel me lekker zo op zoals in 1. zodat je nog steeds denkt dat ik erg goed ben :D

kortom ik wil graag patterns en productietechnieken discussieren. Wil je dat niet? blijf dan gewoon weg uit het topic? We zijn hier om iets te leren toch? niet om te lopen bashen :gaap:

Daar is de treadverneuker weer, goed man toppie :okdan:
ik snap wel waarom je dat zegt en je hebt ook gelijk
maar ik vind dit soort dingen onbegrijpelijk
en das mijn mening

ik denk dat ik mijn shit never nooit niet zo gelikt kan laten klinken als die trensplaten
ik vind het produktietechnisch erg knap, zo makkelijk is dat niet
ik vind mezelf niet zo goed hoor :D

als de vraag was geweest, wat gebeurt er precies in die stukken, ik kan het niet goed horen maar zou graag weten hoe t in elkaar steekt, das iets heel anders dan specifiek vragen om de ideale baslijn :D

en dat ik overkom als draadverneuker snap ik wel en dat komt ook waarschijnlijk door mijn woordkeuze, maar dat verandert niks aan mijn mening. ik vind dat mensen zelf s wat moeten proberen en niet moeten kopieren maar gewoon muziek moeten gaan maken
zonder mijzelf daarbij op een voetstuk te willen plaatsen, want ik hoor heus wel waar ik sta ongeveer als ik mijn shit luister

daarbij is jouw eigen bijdrage ook werelds te noemen trouwens

"dat verandert niks aan mijn mening"

<kan het niet laten>Het is soms net stand.nl hier, ja. Misschien kan synthforum er een betaallijn aan vast knopen, wordt de site dubbel en dwars terugverdiend</kan het niet laten>

Wat ik altijd doe bij trance is partijen stapelen, een eenvoudig ritmische subbas, een tweede met 16de noten een octaafje erboven op de plekken waar de sub niet zit geside-chained en dan evt nog een derde partij daar nog een octaafje boven zonder laag en met heel veel delay.

Inspelen werkt bij mij wel het best, ik doe het vaak op half tempo, en dan over 16 maten waarna ik de beste 4 pak.

als de vraag was geweest, wat gebeurt er precies in die stukken, ik kan het niet goed horen maar zou graag weten hoe t in elkaar steekt,

Hier sluit ik me wel bij aan, maar vaak hoor je in dit soort top platen andere zaken dan je ziet in de pianorol, hence my question.

Dus nee: Niet hoe maak ik die artiest zijn bassline, maar wel, welke productietechnische foefjes en patterns werken het best om zo'n stuwend effect te krijgen als in bovenstaande voorbeelden. Al die Gatecrasher Anjuna shit is mijn benchmark. en op dit moment klinken mijn recodrings als een general midi file vergeleken met wat die gasten uit hun sequencers persen.....

ik snap wel waarom je dat zegt en je hebt ook gelijk
maar ik vind dit soort dingen onbegrijpelijk
en das mijn mening
Enz.

Het gaat mij niet eens om het onderwerp, maar om wat de laatste tijd steeds meer voorkomt hier, iemand vraagt wat, wat voor andere ook intressant kan zijn en dan maakt iemand die het dan wel weet (of doet alsof) een bijdehante opmerking en het topic bloed dan dood omdat niemand meer wat wil/durft te zeggen.
En dat is zonde.

En nog eens wat, ik hou niet eens van trens :biertje:

Ik heb je voorbeeldjes ook nog even gecheckt, en dat klinkt allemaal niet zo gek ingewikkeld. Het is de truc dat de geluiden elkaar niet in de weg zitten, dus een subbas die een patroontje speelt dat uit zichzelf al lekker klinkt waar je heel veel mid en hoog vanaf EQ'ed en dan een stuwende baslijn erboven geside-chained met 16den waar je weer het laag vanaf haalt zodat ze samen lekker klinken.

Wat je heel vaak hoort is als tweede baslijn C1 - C1 - C2 - C1 - C1 - C2 etc, dus twee keer laag en dan dezelfde noot hoog. Omdat het om drie noten gaat schuift de hoge steeds op en dat geeft weer een leuk effect. Ook niet onbelangrijk: quantize, bijvoorbeeld in triplets. Wordt in progressive vaak behoorlijk extreem gedaan en dat klinkt weer erg lekker. En natuurlijk spelen met velocity's enzo, het moet echt gaan grooven.

Hier nog een tutorial van Ajunabeats: http://www.anjunabeats.com/forum2/index.php?showtopic=9628

Maar nu komen we wel ergens, wees eerlijk die tutorial maakt toch in 10 stappen iets leuks.... Je hebt absoluu gelijk dat deze stappen niet heilig zijn en dat er veel meer is te beleven wat ook invloed heeft, maar door dit soort tips te delen kan je wel oefenen om een feel te krijgen voor wat je wel wil of niet wil. Dus nogmaals insteek is niet het leren namaken van een bassline, maar het uitwisselen van technieken om tot een bepaald resultaat de komen.Iets anders waar ik bijv nog steeds niet uit ben is de juiste swing in hihats, vroeger gebruikte ik rubberduck en in reason en FL heb je ook een aantal van die druk maar op een knopje en je hebt clubgroove presets,Dit lijkt mij in C4 nog steeds niet goed, tuurlijk kan ik spelen met de swing setting, maar de template doet zeg maar niet wat ik wil.... ook hier zijn 100derden combi's mogelijk waarom niet gewoon zeggen van 15e triolen met 8% swing of zo.......
kan me niet voorstellen dat iedereen mar manueel hats van de grid af zit te schuiven?

Back