Trance Basslines

Even dan om de juiste verwachting te scheppen:

Ik had gehoopt op een antwoord in de trend van:

Voorbeeld 1 is een non distorted 909 met een wat langere decay welke op een gate is gezet met korte release daardoorheen zit een sinusbas met het volgende patroon:

x---x---x---x---
--x---x---x---x-

De 909 triggert een sidechain op de sinus met een ratio van ongv 1.3.0 een langzame attack (onv, 4ms) en een infite decay.

Zorg ervoor dat op de 909 een high pass (of low cut) zit op 65hz met 24db per oktaaf. doe daarnaast zo'n +5db rond de 120hz als additieve EQ (dus na compressie)

Kijk daar dan iemand iets mee, "aan knopjes draaien totdat je iets vind wat lekker klinkt kan uren duren en brengt me nog steeds niet naar voorbeeld 1 of 2. Maar goed ...... zoals ik al zei laat maar doodbloeden......

en als klap op de vuurpijl misschien een eigen sniplet die je uitleg ondersteund :D

"aan knopjes draaien totdat je iets vind wat lekker klinkt kan uren duren en brengt me nog steeds niet naar voorbeeld 1 of 2. .
echt een mc donals persoon ben jij. maar waarschijnlijk is dat de aard van mensen die trance maken. ik kan uren lekker aan de knoppen draaien "is dit wat is dat wat hoord dit er bij " dus deze threat heeft toch nog iets op geleverd. suc6 weer een post meer naar mijn duizenste haha

Even dan om de juiste verwachting te scheppen:

Ik had gehoopt op een antwoord in de trend van:

Voorbeeld 1 is een non distorted 909 met een wat langere decay welke op een gate is gezet met korte release daardoorheen zit een sinusbas met het volgende patroon:
Denk jij nu werkelijk dat er zo over nagedacht wordt?

Natuurlijk niet! :D Je gaat gewoon vrolijk graven in je map met kicks die je door de jaren heen gestolen, geleend of gebouwd hebt, of je pakt je GrooveBox(tm) erbij die er een paar in heeft zitten. Je duwt die in je sampler zodat je GrooveBox(tm) weer vrij komt voor andere doeleinden. Elkweg, je kiest er eentje uit.

Dat sidechain gebeuren, daar werd nog niet eens zo idioot hard over nagedacht totdat Prydz en Benassi kwamen en de boel deden verpesten. Oprotten en wegsmijten - leer eerst dat de volumeknop al een hoop oplost waarvoor men een compressor als pleister gebruikt.

Kijk daar dan iemand iets mee, "aan knopjes draaien totdat je iets vind wat lekker klinkt kan uren duren en brengt me nog steeds niet naar voorbeeld 1 of 2. Maar goed ...... zoals ik al zei laat maar doodbloeden......

Tuurlijk wel. Experimenteren met baslijnen op die manier kan perfect in een tracker of in FL Studio of als je een 16-stappen sequencer een noot laat triggeren in plaats van percussie. Je komt achter zo'n patronen door juist alles de hele tijd te herhalen totdat het 'klikt'. Als je gewoon nou eens een middag spendeert om 30 loopjes te bouwen die allemaal baslijnerig klinken dan ben je er al voor een groot deel, wat repetitieve patronen betreft. Muziekles basisschool - daar kregen we al de opdracht om bepaalde noten te klappen en dat een halve minuut vol te houden. Maar, dit is systematisch experimenteren, niet zomaar wat draaien.

Verder missen je diagrammen iets belangrijks - volume en toonhoogte. Een voorgaande noot net wat harder zetten (ook wel Accent genoemd in drumcomputertaal) kan al behoorlijk effect hebben, en door in een frase zelf een -2, 1, 3, 7 of 12 halve tonen omhoog te springen kan er ook een hoop gebeuren.

Vertel me nou niks over knopjes, als je even naar m'n laatste uploads in de KUT thread luistert, dan hoor je dat ik 15 jaar geleden al aan het " knopjes draaien" was, nog voor deze " knopjes" al HW matig gemapped waren op je synth. in die tijd moest je zelf nog een studio panel met sysex programmeren om bijv een cutoff en reso functie aan te spreken, aangezien er nog geen kant en klare "knopjes" op mainstream synths zaten.... :stupid:stupid:stupid

Sterker nog, na 15 jaar aankloten en 10 muziekstijlen verder heb ik het nog steeds niet voor elkaar om een bassline zo strak in een mix te laten hangen als de voorbeelden hierboven :D

dan hoor je dat ik 15 jaar geleden al aan het " knopjes draaien" was
En ik ben er al 18 jaar mee bezig toen ik de Juno-60 kreeg, en 23 als je het elektronisch transistor-orgel meetelt (inclusief echte verenreverb), en ik draaide en klikte ook maar wat.

Percussie is op zekere mate nog te doen met zo'n weergave, baslijnen zijn lastiger. Op een moment komt gewoon het punt dat je of tevreden moet zijn met wat je doet of muziektheorie moet gaan volgen omdat je het zelf niet uit kan vinden. Maak fouten, daar leer je van, en dat is de beste raad die ik beginners kan geven.

Dus ergens mis ik iets (behalve dan talent (ik kop hem zelf maar in ;) ) ik ben ook best wel tevreden, ik ben alleen benieuwd wat die gasten doen voor "die" sound
is het echt alleen maar sidechain en EQ? (en goede mastering) of komt er meer bij kijken

ik ben alleen benieuwd wat die gasten doen voor "die" sound

Installeer PaceMaker voor Winamp. Deze plugin kan je mp3tjes vertragen. Je staat verstelt wat er opeens allemaal duidelijk voor je wordt als je dingen in detail hoort.

Verder kun je kijken naar ouderwetse arpeggiators - die hebben geen patroontjes erin. Omdat dat al veel te vaak te druk klinkt voor een baslijn neem je zo'n arpeggiator-fragment op en gaat dan handmatig nootjes wegvegen op je Atari 1040 of workstation of wat dan ook. Werkt prima! Zo komt men onder andere op die patronen; wat je zelf (on)bewust volgens een bepaalde manier probeert te doen kan een machine "ontkoppelen".

Goede tips Yoozer!, ik ga i.d.d. maar eens wat arpjes via midi out opnemen en loopen/muten om te kijken wat daar uit komt. Wat ik inmiddels ook al uitgevonden heb is dat er vaak nog "midi echo's" op 16den achteraankomen (bijv op 1/3 van de velocity van de "echte" bass noot) waardoor je dus ook weer meed dat stuwende effect krijgt

tevens ook begonnen met luisteren met EQ, met filtersweeps komen ook hele interessante details in opnames naar boven die je op het eerste gezicht niet hoort. Het muntje begint een beetje te vallen waar ik "inspiratie" vandaan kan halen :duivels:

Vertel me nou niks over knopjes, als je even naar m'n laatste uploads in de KUT thread luistert, dan hoor je dat ik 15 jaar geleden al aan het " knopjes draaien" was, nog voor deze " knopjes" al HW matig gemapped waren op je synth. in die tijd moest je zelf nog een studio panel met sysex programmeren om bijv een cutoff en reso functie aan te spreken, aangezien er nog geen kant en klare "knopjes" op mainstream synths zaten.... :stupid:stupid:stupid

Sterker nog, na 15 jaar aankloten en 10 muziekstijlen verder heb ik het nog steeds niet voor elkaar om een bassline zo strak in een mix te laten hangen als de voorbeelden hierboven :D

Wat beweer je hier nu precies? Dat er op de synths van 15 jaar terug geen knoppen zaten :confused: Of begrijp ik je verkeerd?

Dit lijkt me het beste. Ik kan er echt kop noch staart aan krijgen. Enerzijds stel je vragen die bij de beginners thuishoren, en anderzijds pleeg je alles te weten en kijk je neer op iedereen die je raad geeft (want wij zijn allemaal wel een stel warezsukkelaars die ons gebrek aan kennis op het forum willen afreageren). (En dat je kennis van zaken hebt blijkt uit andere draadjes.)

:confused::confused::confused:

Precies! "Wat moet hij nu nog van ons leren?". Hij heeft immers al songs op vinyl uitgebracht. IK dus niet. Misschien kan ik wel wat van jou leren Raphie. Plaats zelf wat geniale ideeën. Op papier zegt het me niet veel!! Ik wil het horen.

"ben alleen benieuwd wat die gasten doen voor "die" sound."

Volgens mij is dat precies weten wat je doet, dus leren wat EQ en compressie doet en inderdaad hard werken. Pluis deze video's eens grondig uit en besteed wat minder tijd aan synthforum, hou je meer tijd over voor muziek maken, want heel vreemd: daar leer je toch het meest van :baco:

http://video.google.nl/videosearch?q=producer+masterclass&sitesearch=#

ps,

Chris Lake is een aanrader, Ian Carey ook: http://video.google.nl/videosearch?q=producer+masterclass&sitesearch=#q=ian carey

En ps 2,

Ben je echt 38? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.... :bekdicht:

Bombario goed advies! :okdan:

Was exact waarna ik op zoek was!.

Heb m'n info, thread kan wat mij betreft dicht

(En ja ik ben echt 38, maar altijd kind gebleven :) )

probeer eens te experimenteren met een gate

ook krijg je lekkere effecten door sommige noten in een bassline samen te laten smelten met de delay waardoor de tonen uit fase raken

suc6

probeer eens te experimenteren met een gate

ook krijg je lekkere effecten door sommige noten in een bassline samen te laten smelten met de delay waardoor de tonen uit fase raken

suc6
Thanks, deze 2 trucks gebruikte ik al en werken i.d.d. erg goed,de juiste delay kan een lijn lekker laten rennen. Ik vind de eerder genoemde masterclas video's trouwens echt super, daar wordt echt een hoop info in gedeeld. Erg goed voor inspiratie

Ben vandaag eens flink aan het struinen geweest op trance2k.com en diverse remixpacks doorgespit. Ik ben er voor mezelf wel uit :okdan:

Iedereen die met goede tips is gekomen Bedankt! :mega:

Ook niet onbelangrijk, iemand kan wel een fantastisch mooi loopje posten met uitleg erbij, en uitgeschreven in XoX-style met notatie erbij.. maar het punt is dat -bij mij iig- een baslijntje ook enigzins ondergeschikt is aan de melodie.. en die krijg je natuurlijk niet.

Dus voor het inzicht, misschien, maar je krijgt slechts een fractie van het geheel ! Ik zou dan bijv. ook willen weten hoe imand met de melodie en/of beat in z'n achterhoofd tot die bassline is gekomen (hoe? waarom?)

En voor zo'n inzicht kan je eigenlijk net zo goed bestaande nummers pakken en ontrafelen (langzamer zetten is inderdaad perfect). Of nog beter, achter de knoppen duiken en experimenteren ; niemand verwacht dat je in een keer beet hebt, dat is juist het mooie !

Soms had ik iets in m'n hoofd en probeerde dat te gaan maken, maar onderweg kwamen er zoveel gave dingen langs waardoor ik nieteens in de buurt eindigde van wat ik in m'n hoofd had ! dat kan gebeuren :dj:

Dat laatste gebeurt mij regelmatig, je rijdt in de auto en hebt een bepaald bassloopje in je hoofd, je speelt hem in indat en arrangement en het valt gewoon niet helemaal lekker. of je hebt een erg fijjn groovy club hihat loopje wat totaal de snelheid uit een Trance achtig arrangement trekt.

patchkeuze is ook niet geheel onbelangrijk, sommige patches hebben een hele droge korte attack, waar andere een beetje meer pad achtig aanzwellen, niet iedere patch is even geschikt voor ieder patroon.

Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen en lopen proberen en ik begin wat wel en niet werkt redelijk te snappen. :)

een gelayerde bassdrum (mat een langere decay) doet trouwens ook wonderen voor hoe bepaade basslines ervaren worden. En daarnaast natuurlijk de treshold / ratio en release for de Sidechain. Wil je de bass echt laten zuchten, of gewoon wat strakker in de mix. Sidechainen op een frequentie tirgger i.p.v. een bassdrum is ook wel grappig, dan springt de compressor namelijk altijd bij op het moment dat die frequentie speelt (i.p.v. alleen wanneer de bassdrum voorbij komt).

Back