'Pannen'

Mr. White

Nieuwkomer
Beste mensen,

Ik ben pas kortgeleden begonnen met het maken van electro/techno. Ik 'pan' nu op mijn gevoel maar heb daar nog niet zo'n vertrouwen in. Zijn er bepaalde Do's & Don'ts/Tips & Tricks op het gebied van 'pannen'??

Alvast bedankt!!

Grt.

mr. White

Alle sounds met significante bas in het midden laten. Kick, snare, baslijn altijd.

Inderdaad, en vooral niet te ver naar links of rechts pannen. En zorgen dat er ongeveer net zoveel links gebeurd als rechts, dus dat je niet 6 percussie dingen links gooit en maar 1 triangel ergens rechts (ik zou sowieso geen triangel gebruiken eigenlijk :P).

Oja en:

Ik 'pan' nu op mijn gevoel maar heb daar nog niet zo'n vertrouwen in.

Zo snel mogelijk vertrouwen krijgen in je gevoel :D (klinkt waziger dan ik het bedoel hoor)

Inderdaad, en vooral niet te ver naar links of rechts pannen. En zorgen dat er ongeveer net zoveel links gebeurd als rechts, dus dat je niet 6 percussie dingen links gooit en maar 1 triangel ergens rechts (ik zou sowieso geen triangel gebruiken eigenlijk :P)...

Tenzij je kutnummers gaat maken natuurlijk :D

Maar ff serieus: de bass-achtige dingen is idd beter om in 't midden te houden.
Voor de rest: gewoon proberen. Luister ook eens terug op koptelefoon, dan merk je 't wel of 't 'prettig' klinkt.
Voor de rest: kijk/luister ook naar andere nrs. en natuurlijk kun je hier tracks plaatsen ter "beoordeling".
En als je dan tussen de vele (?) reacties de tips eruit haalt waar je iets aan hebt (valt dan ooit mee qua aantal dat overblijft.. ;) ) kun je wellicht eventuele verbeteringen aanbrengen.

Je mag best wel wat dingen extreem pannen (maakt het lekker breed), maar geen dingen die je continu hoort en heel belangrijk zijn. Zo'n heel hoog ritmisch metaalachtig belletje wat je in R&B wel eens hoort wat niet echt opvalt kan best wel helemaal naar rechts.

Pas ook op met alle stereo effecten zoals met name chorus maar ook reverb en stereo phasers, als je die over je dead mid gepande bas gooit wordt het alsnog over de breedte gesmeerd.

er zijn natuurlijk een aantal standaards... maar experimenteer er lekker op los zou ik zeggen.

Back