DS en laptop, wat kan ik hier nog mee?

Stabby

Ouwe rot
Beetje domme vraag, en ik vind mijn antwoord niet meteen in het topic. Ik heb de Korg DS-10 (simulatie van MS-10 voor DS) en ik vind het wel leuk om aan de knoppen te prutsen en je eigen geluiden te maken. Misschien wil ik binnenkort echt beginnen. Het probleem is dat ik een netbook heb (subnotebook met 10" scherm) en de resolutie is te laag voor zowat alle synth programma's (1024x600). Ik kan de PC in de woonkamer gebruiken, maar daar vind ik het gewoon niet aangenaam.

Dus zal ik het zonder PC moeten doen, maar ik vroeg me af of mijn netbook voor een deel nog van nut kan zijn? En waar bestaat zo'n complete set eigenlijk uit, je hebt mixers, sequencers... en wat nog allemaal om alles draaiende te krijgen zonder computer? En valt dat dan nog wat mee qua prijs?

Kan ik naast een monitor trouwens mijn 2.1 setje gebruiken? Ik heb de Altec Lansing FX6021, dat zijn PC-speakers van de hoogste plank en de geluidskwaliteit is fenomenaal.

en de resolutie is te laag voor zowat alle synth programma's
De meeste laptops zouden ook een extra VGA-uitgang moeten hebben zodat je er gewoon een TFT op aan kan sluiten. Dan kun je op een hogere resolutie draaien. Het grootste nadeel is (omdat netbooks energie-zuinig moeten zijn) een harddisk met een laag toerental (desktop : 7200, laptop : 5400, zuiniger/cheaper: 4200) wat het streamen van audio van en naar schijf er niet beter op maakt.

En waar bestaat zo'n complete set eigenlijk uit, je hebt mixers, sequencers... en wat nog allemaal om alles draaiende te krijgen zonder computer? En valt dat dan nog wat mee qua prijs?

Op het moment dat je in een computer, monitors, geluidskaart, sequencer en controller hebt geinstalleerd ben je een aantal centen kwijt. De kosten om vervolgens software toe te voegen hoeven niet bizar hoog te zijn - genoeg goedkope synths.

Op het moment dat je 1 enkele synth koopt kun je in feite al vooruit met een koptelefoon. Als je 2 synths koopt mag je al naar een mixer kijken. Bij 3 stuks komt er behalve dat ook nog een MIDI-interface of patchbay bij omdat dat makkelijker werkt of een sequencer met meerdere uitgangen. Ja, je kunt ook daisy-chainen maar je hebt maar 2 handen (als je een zgn workstation koopt zit daar al een sequencer in). Misschien is een van die synths een oudere machine en heeft 'ie geen effecten aan boord - dan wil je natuurlijk een rack unit met reverb en delay en wat dies meer zij, en misschien ook nog een patchbay.

Nu zit je qua centen gelijk aan een vrij uitgebreide computer van zeg, 1200 euro. Echter, wil je 2 keer een synth gebruiken, dan mag je maar hopen dat 'ie multitimbraal is of alles opnemen naar audio en dat met de rest van de track afspelen. Op de computer sleep je er gewoon een extra VST in, klaar.

Valt dat mee qua prijs? Mixers zijn goedkoop, een synthesizer of keyboard heb je al voor 200 euro, maar workstations zijn al weer een tandje duurder, zeker als je meer mogelijkheden wil hebben. Iets dat de rol van sampler en sequencer en synth overneemt kost net zoveel als 2 stevige computers bij elkaar, dus kijk of je anders misschien een systeem van 1 jaar oud over kan nemen. Scheelt een hoop in prijs, maar niet in power.

Het is niet verplicht om een computer gebruiken - genoeg leden op het forum die dat niet doen, en 10 jaar geleden en eerder werd er ook prima muziek gemaakt - maar je mag wel verwachten dat een aantal zaken omslachtiger worden (zoals gebruik van audiotracks, samples en management daarvan, het automatisch bedienen van bepaalde knoppen, opslag van presets, aanpassingen daaraan en het totale project, en het overzicht over de totale compositie - om maar wat dingen te noemen.

Kan ik naast een monitor trouwens mijn 2.1 setje gebruiken? Ik heb de Altec Lansing FX6021, dat zijn PC-speakers van de hoogste plank en de geluidskwaliteit is fenomenaal.
Ja, maar ik zou het niet gebruiken voor afmixen. Bas en hoog worden bij deze sets omhooggetild zodat het wat "beter" klinkt (de zogenaamde "smiley" equalizer-curve die je zo al hebt vanwege het feit dat de satelliet-speakers klein zijn).

Het resultaat is dat als je denkt dat je track hier goed op klinkt je bij iemand anders merkt dat je geen bas en geen hoog hebt omdat die kunstmatig waren opgetild.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, hier ben ik weer wat wijzer van :)

De kosten voor software en computer/TFT zijn me veel te hoog. Ik dacht qua budget aan zo'n €500 in totaal. Na wat uren opzoekwerk heb ik besloten een éénvoudige synthesizer te kopen zoals de Microkorg. Wat me het meeste aanspreekt is zelf geluiden maken door aan de knoppen te prutsen. Een track maken zal er de eerste maanden niet inzitten, en qua klank ben ik als beginner nog niet zo veeleisend.

En mijn Altec Lansing zal dus prima dienst doen als boxen. Ik ga de synthesizer toch alleen maar op mijn kamer gebruiken. Als ik beter word zal ik zowiezo upgraden. Kan ik tot dan een koptelefoon gebruiken om te weten of bas en hoog in orde zijn?

De kosten voor software en computer/TFT zijn me veel te hoog
Mwa, dat valt echt wel mee. TFT is overigens ook niet verplicht - mensen gooien de 19" CRT monitors bijna de deuren uit, en daar heb ik zelf gewoon 4 jaar mee gewerkt. Ja, het ziet niet supergeweldig meer uit en het weegt wat meer, maar je maakt er geen slechtere muziek mee :).

Ik dacht qua budget aan zo'n €500 in totaal.
Punt is dat de meeste mensen al een computer hebben en dat je voor dat geld met gemak een bescheiden sequencer kan halen, een controller keyboard en een geluidskaart. Als je daar alles van moet kopen wordt het ook met de hardwareroute lastig.

Na wat uren opzoekwerk heb ik besloten een éénvoudige synthesizer te kopen zoals de Microkorg.
Tip: Schaf 'm 2ehands aan. Ze gaan weg voor 250 euro en als je 'm goed behandeld (en het ding is in nette staat) kun je 'm voor hetzelfde bedrag vrij gemakkelijk verder verkopen.

Ableton Live of Reason of zoiets lijkt me ideaal in jouw geval. Probleem is wel de computer natuurlijk...

Als je denkt dat je door de hardware toer op te gaan centen spaart... dan ben je volgens mij mis. Zeker op langere termijn. Eens je je synth kent wil je zowiezo track gaan maken... dan zit je al vast hé.

Mss heel mss kan je eens kijken naar de Electribe serie van Korg.

De ESX is een sampler-groovebox-machine en de EMX is een rompler(ingebouwde geluiden)-synthsizer-groovebox-machine.
Je hebt ook de oudere modellen, die op zich ook al erg veel kunnen, en zeer goedkoop te vinden zijn. Steeds heb je dan een sequencer én een sampler/rompler-synth. Mensen maken echt hele tracks daarop. En knoppen draaien is een must op die machines...
Voor 500 euro ben je gesteld. Je kan bij een EMX (al is het ietwat simpelere) synthese gaan doen, én je kan tracks maken, want er zitten drumgeluiden in, en een sequencer... Geen mixer nodig want alles komt uit één bak.

Eigenlijk nu ik het zo bekijk zijn die bakken gewoon gemaakt voor mensen als jij!

Groeten,
ARD.

Thanks, die grooveboxen zien er zeker interessant uit, maar daar heb ik voorlopig het budget niet voor. Ik denk er dus aan om zowel de Mini Kaoss Pad als Kaossilator te halen en daarmee te spelen. Lijkt me erg leuk om mee bezig te zijn, mijn eisen zijn ook niet al te hoog en ik heb eigenlijk geen enkel ander doel ermee dan me te amuseren. Ik zou zeggen, hoe hoger het speelgoedgehalte hoe beter! :D

Maar toch is het net iets te beperkt. Na wat meer met de Korg DS-10 te spelen ben ik mijn interesse verloren in pure synthese. Ik wil graag tracks maken en zoveel mogelijk aan het geluid prutsen (melodie maken en klanken vervormen met Kaoss Pad). Ik lijk hiervoor echter geen goedkope oplossing te vinden behalve software. Maar ik vind software gewoon niet leuk, dus dat is zo goed als uitgesloten.

Wat ik nodig heb:

1) eenvoudige synthesizer zonder keyboard
2) Effectenbakje
3) Iets om patronen te maken en af te spelen

De Mini Kaoss Pad en Kaossilator voldoen ruim aan de eerste eisen, maar voor mijn 3de eis zit ik met een probleem. Beide Kaoss toestelen hebben ook geen midi-uitgang wat voor meer problemen zorgt. Kan ik dit oplossen door te samplen met een Kaoss Pad 3? Ik heb het concept van samplen nog niet zo goed door, is dit een ander woord voor patronen maken?

Dé oplossing blijft dezelfde.

Korg Electribe serie... zoek eens naar een tweedehands Ea1 (met synth erin), Em1 (met bestaande geluiden erin). Die dingen kosten tweedehands iets rond de 150 euro. Iets minder mogelijkheden dan de nieuwe EmX maar zeker genoeg om hele tracks te maken. Zoek maar wat filmpjes op youtube.

Yamaha RM1X kost tweedehands 175 euro. Mogelijkheden genoeg.

Of mss kan je uitkijken naar een tweedehands MC505, al raad ik eerder de Korgs aan.

Meer mogelijkheden dan je Korg Kaossilator en KPmini samen, en minder duur.

die MS10 "game" voor de DS lijkt me inderdaad supergaaf.

1) eenvoudige synthesizer zonder keyboard
waarom zonder keyboard? Daarmee speel je juist je parts in...
Ik zou idd kijken naar de synths die al zijn genoemd in het topic. Dat is een goed uitgangspunt.

2) Effectenbakje
3) Iets om patronen te maken en af te spelen
Deze twee dingen kun je oplossen met een sequencer voor op je computer. Kijk eens naar producten als Cubase, Logic, Sonar. Dit zijn allemaal hoogwaardige sequencers die professionals gebruiken. Er zijn ook nog andere soorten die soms gratis zijn, daar moet je even naar zoeken.

Het is aan te raden, voor het geval dat je windows gebruikt wat ik aanneem, om een sequencer te gebruiken die gebruikt maakt van de zogenaamde VST technologie. hiermee kunnen hardware instrumenten softwarematig worden nagebootst. Kijk bijvoorbeeld eens op de frontpage, daar staat een nieuwtje over Omnisphere. Dat is een virtuele synthesizer.

Wat heeft VST voor nut voor jou? Zoiets als Omnisphere kost immers alweer 350 euro. Welnu er zijn legio GRATIS en VOOR NIETS VST's, te vinden op kvraudio.com. Sommige VST's vind ik best aardig en kun je prima muziek mee maken.

Effecten vallen ook onder de VST categorie en daar zijn er ook legio van op kvraudio.com.

Je zegt dat je een subnotebook hebt. Die kunnen ook wel een sequencer draaien tegenwoordig hoor. Ik denk dat je er makkelijk wel 6 tracks mee kunt draaien. Ruim voldoende lijkt me. Een vriend van me heeft een ouwe desktop met 128mb geheugen. Die draait cubase SX1 met de B4 plugin van native instruments en 7 opgenomen audiotracks tegelijkertijd.

Wat ik ook nog even wilde melden is dat ALS je een hardware synthesizer erbij zou kopen, en je WILT graag de sounds ervan in de computer krijgen ALS je ook een software sequencer zou gebruiken, dan moet je er ook over nadenken hoe je dat dan weer gaat doen.

Je computer heeft normaliter 1 line input. Dit heet ook wel een stereo mini-jack aansluiting. Een hardware synthesizer heeft standaard 2 jack outputs. Om dit (aansluitingsprobleem) te verhelpen heb je een audio-interface nodig. Ze zijn er van heel goedkoop (100 euro?) tot heel duur (2500 euro?). Ga jezelf daar ook maar eens in verdiepen.

Ik heb lang met de demo's van oa Reason en Fruity Loops geprutst en ik moet zeggen dat het niet mijn ding is. Ik heb liever een bakje waar ik mee kan spelen.

Een keyboard hoeft niet omdat dat nogal veel plaats inneemt.

Zoals ik al zei, het hoeft niet veel te zijn. Het mag zeer eenvoudig zijn, maar toch iets uitgebreider dan de Korg DS-10. Ik doe het enkel voor de fun en ben dan ook niet van plan er veel tijd in te steken. Het mag dus nogal beperkt zijn, als ik me maar vermaak. Meer nog, hoe hoger het speelgoedgehalte hoe beter eigenlijk.

EMX lijkt me wel wat, maar de combinatie Kaossilator + Kaoss Pad 3 ook wel eigenlijk. Deze laatste is dan wel beperkter, maar de touch is gewoon een pak leuker imo.

Je computer heeft normaliter 1 line input. Dit heet ook wel een stereo mini-jack aansluiting. Een hardware synthesizer heeft standaard 2 jack outputs. Om dit (aansluitingsprobleem) te verhelpen heb je een audio-interface nodig. Ze zijn er van heel goedkoop (100 euro?) tot heel duur (2500 euro?). Ga jezelf daar ook maar eens in verdiepen.

Als je maar 1 synth wil aansluiten kan dat met een simpel stereo naar 2 x tulp kabeltje en twee losse tulp naar jack pluggen.

Kijk toch nog even verder rond. Je hebt bijvoorbeeld zaken als de SP 404, sp303, sp 555, ... daar zitten ook leuke effecten en zelfs een synth in die door middel van je hand boven een sensor te bewegen te triggeren zijn. Verder kan je de geluiden uit je Nintendo DS gaan gebruiken omdat er de SP serie eigenlijk samplers zijn, met een aantal sporen recorder erin. Eigenlijk het soort werkwijze een kaossilator biedt, maar dan iets uitgebreider, maar dan niet zo uitgebreid als op de electribes.

Zoek eens op op youtube.

Ik ben vandaag naar de muziekwinkel geweest en heb een Kaossilator gekocht (leuk ding!). Over de Kaoss Pad 3 twijfelde ik te veel, en voor dezelfde prijs zag ik ook die Roland SP-404 en die lijkt me idd een stuk interessanter dan de KP3.

Kan ik al veel plezier beleven met de combinatie Kaossilator + SP-404 + DS-10?

Absoluut, doordat je alle sounds die je met de kaossilator maakt in je sp404 kan gaan samplen. Daarin zit ook een viersporen recorder, een soort eenvoudige sequencer, waardoor je 4 lagen boven elkaar kan bouwen... beat, bass, melodie, en nog iets...

Lees de online handleidingen eens door, dat is altijd zeer leerrijk over wat een apparaat doet en kan.

Ik zou ook zeggen koop een tweedehands groovebox met lekker veel knoppen, maar het lijkt wel of ie verliefd is op de korg pads :)

lol succes !

Ik heb gisteren de Kaossilator gekocht en ik ben dik tevreden! Ik twijfel alleen nog wat te kopen om deze aan te vullen, alsook mijn Korg DS-10. Ik overweeg vooral de Roland SP-404, maar de Korg EMX-1 of Korg ESX-1 lijken me ook wel wat. Ik weet alleen niet of het wel waard zou zijn om de sampler op te geven voor de EMX-1. De ESX-1 is net als de SP-404 een sampler, maar is het de meerprijs van €150 waard? Wat kan ik er zoal meer mee dan de 404?

edit: SP-555 is misschien een beter alternatief?

Laatst gewijzigd:
Als je nu een electribe overweegt, wordt de kaossilator wel overbodig, tenzij je de sampler versie koopt.

Kijk eens naar de oudere modellen, de ES1 en zo, die kosten geen bal tegenwoordig, en daar kan je ook grooves, loops en al die shit mee toveren. Plus je wacko kaossilatorgeluiden gaan samplen, opknippen, filteren, ... enzovoort.

Maar toch denk ik dat je als je nu een electribe overweegt, beter je kaossilator kan inruilen. Je kan dat ding nooit synchroniseren met je electribe, vanwege het ontbreken van midi. Daarom vernoemde ik ook de SP modellen van Roland, die zijn minder op midi gericht, en meer op dj en effecten.

Kijk eens wat youtube filmpjes, en handleidingen door. Hetgeen ik allemaal weet over die toestellen haal ik ook daaruit, ik heb echt niet al die bakken thuis staan.

In combinatie met kaossilator: sp of es1 (of esx)
Electribe solo: EMX of em1 of rm1x

Back