Connectie maken met mc303 naar cubase

DJ Fanatic

Nieuwkomer
Hoi Allen,

Heb sinds gister mijn Roland mc 303
nu wil ik deze via mijn beheringer umx49 naar mijn pc koppelen.

Aangezien ik behoorlijk nieuw ben met hardware krijg ik 't niet helemaal voor elkaar..

Hoe kan ik dit het makkelijkste koppelen zodat ik er mee kan werken in Cubase?!

Als toevoeging een fototje wat ik heb staan

Thx!

Groet,
Freek

Attachments

• 49232691.jpg
    49232691.jpg
    65 KB · Bekeken: 117
Het is voor mij zo ongeveer 10 jaar geleden dat ik zo'n ding had geleend van iemand, maar ik kreeg ook geen goede connectie met roland w-30 en pc.. ik meen me te herinneren dat er een issue was met de mc303 in de trant van: heeft een k*** midi implementatie en het is zo goed als onmogelijk om ermee te werken oin een midi set up...

Nogmaals: ik MEEN me te herinneren mischien zit ik er naast...

heb wel gelezen dat 't kan... en ook dat 't extreem moeilijk gaat... maar nergens staat 't goed uitgelegd... dus ik dacht ik waag hier een poging aangezien hier altijd veel handige dingen lees op het forum:D

thx anyway:)

OK...

Ik heb de MC-303 vaak als module in multitimbral mode gebruikt...daarvoor doe je het volgende: je sluit de midi out van je computer aan...op de midi in van je MC-303. Om deze in multitimbral mode te gebruiken...start je 'm op en houd je tegelijk een bepaald knopje ingedrukt of iets...dat moet je ff in de manual opzoeken...want dat weet ik niet meer precies.

Om dan geluid te horen...sluit je de audio out van de MC-303 aan...op de audio in van je mixer...en dan moet het werken.

Succes...en als je nog meer vragen hebt...gewoon stellen!

thx voor je reactie

Wat ik vergeten te melden was is dat ik een midi in/out naar usb heb aangeschaft. aangezien ik "nog" geen goede geluidskaart heb...

de multitimbral mode ga ik iig even opzoeken..

je zegt dat ik de audio out naar de mixer moet doen.. maar dan kan ik toch nog niets met mijn keyboard toch?

Mijn indenkig was
mc303 naar keyboard en naar PC
keyboard naar pc

Groet!

Audio en midi zijn twee verschillende dingen he?! dat weet je?

Wat voor midi interface heb je? Hoeveel ins en outs?

Laat ff weten...kan ik het je uitleggen.

Ja weet ik;)
een midi ingang bedoelde ik dan;)

ik heb van Emu een midi to usb.
Dat is een midi in en midi out via een converter (vast aan de kabel) naar usb gaat. Deze zou aan mijn MC-303 moeten

Mijn Umx49 gaat gewoon via usb naar de pc en die babbelt perfect met cubase. De Umx49 heeft ook een midi out poort beschikbaar.

Groet,
Freek

Ahaa...nou, dan is het simpel.

De midi in en out van je MC-303 gaan naar de out en in van je interface...en dat zou dan voor de midi voldoende moeten zijn.

In Cubase kies je op je midi track je Keyboard als input...en je MC-303 als output...en dan zet je Cubase op je gewenste MC-303 midikanaal...10 is dan het kanaal waarop de drums zitten (in die multitimbral mode dan).

Is 't een beetje duidelijk nu?

ik snap wat je bedoelt...

Opstarten in multitimbral werkt (opstarte met play mode knop ingedrukt)

verder zeg je dat mijn midi in/out naar mijn interface moeten (keyboard dus) op mijn keyboard heb ik alleen een midi out zitten dus beide kunnen daar al niet heen.

huidige aansluiting:

Ik heb ook een kabel van midi in / out naar usb. die komen dus samen op 1 usb poort op mijn computer. mijn Umx49 zit ook appart via usb aangesloten op mijn pc..

Ik heb mijn mc-303 btw geinstalleerd in cubase doormiddel van deze xml file(als bijlage als txt weergeven ivm uploaden van xml niet kan dus ff renamen naar xml)

Groet!

Attachments

• MC 303.txt
    2,1 MB · Bekeken: 113
Mooi...gaat de goeie kant op!

FF in kort dan:

1: De UMX 49 gaat met USB naar de PC
2: Op die USB kabel met midi in en out...daar sluit je de MC-303 op aan.

Dan kan je via de UMX 49, via Cubase, de MC-303 bespelen.
En...omdat je de midi out van de MC-303 aangesloten hebt op de midi in van die usb midi kabel...kan je ook via de MC-303 dingen inspelen in Cubase.:halleluja

dat heb ik iig goed dan;)
You are a hero Roshi Ai...!!

Dan moet ik nu alleen nog de cubase gegevens gaan checken want ik had gisteravond nog geen signaal binnen cubase via deze weg...

Groet,
Freek

Ik ben nu al vanaf 4 uur aant priegelen met de instellingen voor de geluiden.. ik krijg geen geluid uit cubase..

zijn er bepaalde instellingen die ik over 't hoofd zie?

Groet,

Ja...dat is je midi...en je audio? Heb je wel 2 jack pluggen achterin de MC-303 zitten op de outputs.

Kijk ff of je, wanneer je de MC aanstuurt vanuit Cubase...met midi...en je prikt je koptelefoon in de MC...of je dan geluid hebt.

(we zijn d'r bijna!)

Okay! natuurlijk dom! :stupid
Deze kabel moet ik dus (zolang ik geen pro geluidskaart heb) naar de linein van mijn pc...
Midi brengt geen geluid over

Kijk ff of je, wanneer je de MC aanstuurt vanuit Cubase...met midi...en je prikt je koptelefoon in de MC...of je dan geluid hebt.

Zal het vanvavond eens testen of ik kan inspelen met keyboard en mijn headphone... wat ik me zo kan herrinneren had ik geen geluid..

(we zijn d'r bijna!)

HELD!!:biertje:

Groet,
Freek

't lampje midi out gaat als een gek branden.. maar 't signaal word nergens opgepakt.. ik krijg geen geluid via mijn koptelefoon:(

klopte het wat ik hierboven zei over de kabels?

(Deze kabel moet ik dus (zolang ik geen pro geluidskaart heb) naar de linein van mijn pc...)

Groet,

Deze kabel moet ik dus (zolang ik geen pro geluidskaart heb) naar de linein van mijn pc...klopte het wat ik hierboven zei over de kabels?

Yep (maar ook als je een 'pro-kaart' hebt, moeten de kabels in de input :eureka:)

Als je geen geluid krijgt over je koptelefoon dan is er ook wat (anders) mis (master volume?), dus ik zou eerst even kijken of je geluid kunt krijgen via de koptelefoon en dan pas de zooi aansluit op je PC.

Midi kanalen gecheckt? Juiste Midi in en outputs in je cubase Midi track gekozen? Audio inputs in Cubase juist geconfigureerd en ingesteld? Loopt je audio sowieso via cubase? Heb je een audio track aangemaakt waar het audio op moet binnenkomen? Krijg je wel audio binnen op je geluidskaart? Heb je het luidprekertje van je midi track en je audiotrack aanstaan (monitor functie)?

Kortom: Er zijn nog tal van instellingen die je zult moeten checken. Wat is eigenlijk je manier van werken? Wil je audio of midi opnemen in cubase?

Ik zou je wel aanraden om een goede geluidskaart aan te schaffen. De kans dat onboard geluidskaart van je PC problemen met vertraging (latency) veroorzaakt is vrij groot. Tenzij je Asio4all probeert te installeren.

Back