MOTU 828 MK2 USB latency probleem

dvdlei

Nieuwkomer
Allen, ik heb onderstaande mail op diverse andere Engelse fora gepost, en vergeef me dat ik het daarom ook even hier in het Engels post. Ik hoop dat iemand kan reageren op het onderstaande probleem. Reacties mogen gewoon in het Nederlands.

I would like to tell you about the issues we are experiencing using a MOTU 828mkII USB on a pc installed with WIN XP. (please find complete host-system details below)

The issue we are having is as following:
- The latency / buffer-size that can be configured from the MOTU control-panel can only be set to values starting from 256 samples or higher. It is our expectation that this unit should be able to perform
also with lower buffer-sizes like 128 and 64 samples. It is not possible to initialize the interface with these settings since they simply cannot be chosen from within the MOTU control-panel. This was tested and replicated
on a total of 4 different PC's all with different hardware-specifications. We have tested the same using a Macintosh system and there the buffer-sizes of 128 and even 64 were available to choose resulting in the expected low latency behaviour.

Although, when using within a pc-based configuration, the buffersize 256 is available to choose from the list it will fail when trying to initialize the ASIO driver using that setting.
Behaviour we have seen when trying this differs from time to time, but never succeeds:
- an error message telling the user that the system was unable to initialize with buffersize 256 and the configuration is automatically set back to 512 samples
- completely automatic restart of the pc after first seeing a blue-screen with error-messages pointing to the failure of the device driver
- completely automatic restart of the pc without seeing any error message or bluescreen. After restarting the pc, windows XP then informs the user that the system 'crashed' due to a device driver exception.

This was tested using the drivers provided on the MOTU-cd as well as with the latest drivers available from the MOTU website.

The questions we are having:

1. What is the reason why the buffer-sizes '64' and '128' are not available to choose within the MOTU control panel when using within a pc-based configuration, while this is possible using on a Mac.
From our opinion it seems that the hardware supports these settings, but the provided Windows XP driver doesn't.

2. What can be the reason why trying to initialize the ASIO driver with 256 samples is resulting in the above described behaviour.

Notes:
- please remember that with all tests done above we couldn't find any issue pointing at using a too slow system that doesn't meet the minimal system requirements.
- when using any of the other available buffer-size options from 512 and higher the system is function properly.

System used:

Dell Precision M65
Intel T7200 2GHz dual core
2GB RAM
7200 rpm harddrives.

Things we've tried:
* - Re-installing driver.
* - Installed on 3 other Pc's with complete different specifications resulting in the same behaviour
* - Fully re-installed pc with Win-XP and tested again with same behaviour.

heb het zelfde gehad met mijn motu op 2 verschillende pc´s (wel op firewire) en het liep niet echt soepel en kon zelfs data niet verwerken bij zware aktie´s, op de mac heb ik nog geen enkel probleem ondervonden en daar gaat hij als een speer. ik zou bijna willen zeggen koop een ............, maar dat is niet de oplossing gezien ze het apparaat ook verkopen om op een pc te werken.

Ja, ik heb een tech-link aangemaakt bij Motu met dezelfde vraag, maar het blijft tot nu toe nog stil. Vandaag in de winkel ook diverse tests uitgevoerd en daar vinden ze het ook een vreemde situatie. Zodoende via die route ook een aantal vragen neergelegd bij MOTU in hoopvolle afwachting van een reactie.

Matrix: interessant dat jij soortgelijke problemen hebt gehad met de firewire uitvoering. Ik was al benieuwd of dat een alternatief zou zijn als voor de USB versie echt geen oplossing komt. Ik krijg steeds meer het vermoeden dat MOTU toch echt wel voornl. de focus op mac heeft zoals jij ook al voorzichtjes zegt...

Ik heb ook de USB versie, nieuwste drivers gedownload van motu.com en de kleinste buffer die ik kan kiezen is 512 samples... ik heb een dual core processor van 2,6 dus die zou zeker lager moeten kunnen gaan. Voor de rest tot hiertoe wel zeer tevreden

edit - kheb het bakje sinds vandaag pas binnen.
Ik merk dat ik gestotter krijg als ik een project afspeel in cubase, soms zelfs al wanneer ik 1 nexus piano solo afspeel (1 noot). CPU meter slaat vaak uit tot 100%, zelfs wanneer er geen audio doorkomt. Ik ga nu eens proberen met een andere driver.

Laatst gewijzigd:
kheb hem eens aan mijn laptop gehangen en daar krijg ik er wel zonder problemen 256samples uit. Die is wel extreem clean en werkt op XP in plaats van Vista. Dus ik ga morgen eens een clean format doen van mijn Vista systeem en als dat niet werkt zal ik downgraden naar XP.

Op mijn laptop had ik ook bij windows media player 4-8% CPU verbruik op 512samples tegenover de onboard soundcard 0-2%.

Op mijn Vista systeem nu zit ik bij media player tussen de 15-27% en al wat openstaat is msn en media player, waarbij de PC ongeveer 2x zo snel is als de laptop, maar de onboard soundcard geeft ongeveer dezelfde resultaten. Dus ik ga ook eens kijken wat het kaartje doet in Cubase op mijn laptop en evalueren. Als het onder XP echt zoveel beter werkt, zal ik evt downgraden.

Kheb nog 30 dagen de tijd om te beslissen of ik hem hou of niet

Exca: erg interessant dat het jou op je laptop wel lukt om de 256 samples setting te kiezen. Welke versie van de driver gebruik je hiervoor, gewoon de laatste van de website?
Een poging met Vista zal bij mij niet gaan plaatsvinden. Dat acht ik zowieso kansloos om de welbekende redenen.

Ik ben in overleg met de winkel waar ik em heb gekocht en denk dat ik toch op zoek ga naar iets anders, omdat dit allemaal toch gewoon even te vaag is.

ik loop tegen hetzelfde probleem aan.Nieuwste driver van website.Clean install vista laptop met dualcore 1.9 Ghz en 3 GB ram.Gisteren een tech-link aangemaakt, ben benieuwd. -->kom dus ook niet lager dan 512 buffer size

downgraden naar xp wordt ook een moeilijk verhaal>Heb een pre-installed vista editie en drivers zijn bovendien moeilijk te vinden

OP vbraag 1 kan ik je wel antwoord geven, 8 IO over USB op een buffersize van 256 is gewoon een recept voor ellende. OVer firewire is het absoluut mogelijk maar om zoveel IO over 1 USB lead te sturen zonder glitches of andere haperingen is gewoon niet voor iedereen haalbaar.

En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ze lagere settings in bepaalde gevallen weglaten.

64 en misschien zelfs 128 samples met 8io zonder glitches is echt een utopie over USB, daarvoor is het protocol gewoon totaal niet geschikt.

Is ook enigssinds gerelateerd aan de door je moederbord fabrikant gekozen USB oplossing, soms kan het helpen door een andere usb poort te gebruiken. Maar soms haalt dit ook niets uit.

Ik kan alleen maar aanraden:

Desktop audio = Firewire of pci/pci-e

Laptop audio = usb of liever toch firewire.

Voor een paar i/o is usb prima te doen, ook met lage buffersize. Maar wil je serieus lage latencies met 8 i/o of meer zou ik usb direct laten vallen.

Firewire interfaces zijn doorgaans duurder en daar is een goede reden voor. De hardware achter het protocol is veel uitgebreidder en laat nagenoeg geen processing aan de processor over. Dit in tegenstelling tot USB.

Maar je hebt dus glitches met een buffersize van 256? Wat zijn de specs van de machine? Hoeveel tracks wil je tegelijk opnemen/afspelen?

Heb je al geprobeerd of een buffersize van 512 wel goed werkt?

Laatst gewijzigd:
@Acidfever ... Is jouw ervaring met USB niet een beetje verouderd en meer USB 1.1 gericht? Ik heb - zeker op laptops - betere ervaring met USB dan met FW. Geen problemen met latency en aantal kanalen over USB 2.0 en USB is veel meer vergevingsgezind voor de chipset in je computer terwijl FW zich een beetje als prinses op de erwt gedraagt.

828 mk2 usb ook 1 dag gehad. Glitched stootter ...the works..Mijn ervaring is dat usb en audio echt alleen lekker werkt met een hele goede driver die 1 stereo out ondersteund. DAn duf ik het nog net. USB is gewoon niet ideaal voor audio heb ik gemerkt.

Firewire is the way to go.

Interessant feit is dat ik eerst de 828mk2 FW aan mijn Toshiba laptop heb gehad. Die kon ik instellen tot een bufffer size van 96!

De usb kon dus ook bij mij maar tot 256!

Zegt genoeg lijkt me! Erg lullig en jammer. Als usb lekker zou werken met audio zouden bijv. de nieuwe Macbooks ook interessant worden voor mij maarja...geen FW dus ik denk er niet eens aan. Heb veel moeten zoeken naar een stabiel werkende interface die lekker functioneerd met een lage buffersize. Uiteindelijk extreem tevreden over m'n RME Fireface.

Ook firewire is niet ideaal icm met lage buffers. Als het al lukt kost het zoveel CPU dat het niet meer reeel is om te gebruiken.

Heb zelf ook de 828 usb en die werkt perfect, ook op de pc met Vista.
Wel even alle Vista updates installeren (zonder de securiti fixes)

waarom zonder de security fixes?

Ik krijg nu helemaal geen geluid meer uit mn motu 828.Heb een clean install van vista gedaan.Speelde wat mp3's af in mediaplayer, maak beneden even een kop thee en eenmaal weer boven is de motu ermee gestopt.Kan niets audio-gerelateerd meer draaien, zelfs na herstarten niet!Her-installeren van de drivers e.d. helpt helaas ook maar voor korte duur

motu reageert helaas tot op heden niet op aangemaakte tech-links

Het kan ook nog aan je usb chipset in je computer liggen. Ik weet uit de tijd dat ik nog met een windows pc werkte dat dit ook met firewire wel eens de oorzaak van ellende kon zijn.

Wellicht een andere usb kaart proberen.

Die updates heb je niet nodig, althans ik niet.
Mijn DAW heeft geen internet.
Installeer je pc anders nog eens overnieuw, je hebt een Windows probleem, de Motu kan perfect draaien hoor.

ik had al een clean install gedaan van vista.Behalve winrar en windows updates stond er niets op.Toch vertoonde hij de beschreven problemen.Motu reageert nog steeds niet op de techlinks, klachtenmailtje gestuurd

zit eraan te denken hem maar weer te verkopen, baal als een stekker

Back