Kamer isoleren ivm buren

rasz

Ouwe rot
Hoi,

Ik heb een bende isolatie materiaal gekregen en wil daarmee zorgen dat de buren wat minder last van me hebben.
Het gaat hier bij niet om extreem hoge volumes of zo.
Moet ik nu gewoon de hele aangrenzende muur vol plakken met dat spul?

Waarom zie je op foto's van studio's zo vaak de muur maar gedeeltelijk bedekt? Is dit ten behoeve van de akoestiek ik neem aan van wel.

alvast bedankt
Rasz

Als je echt wil isoleren moet je een cabine in je kamer maken die contactarm is opgehangen.

Dat van die acoustiek is inderdaad zo.

Kijk maar eens op het forum via de zoekfunctie naar geluidsisolatie etc. dan kun je genoeg draadjes er over vinden.

Of een koptelefoon ;-)

Een kamer is een kamer is geen optie. De koptelefoon idd ook wel maar als ik mix doe ik dat liever niet in een kop telefoon.
Het is ook niet zo dat mijn buurman er verschrikkelijke last van heeft maar ik heb die dingen toch dus dacht ik laat ik ze dan ook maar neer hangen.

voor die akoestiek is het niet echt nodig bij mij aan gezien ik geen kale kamer heb.

thanks R a z s

Contactarm of vrij is inderdaad de beste oplossing. Een contactarme voorzetmuur zal al ontzettend veel schelen als het om zijburen gaat mits je de muur dik genoeg maakt om ook daadwerkelijk voldoende te dempen. Een voorzetmuurtje van 12mm gaat natuurlijk weinig opleveren.

Dit kun je in principe al met isofix en wat gipsplaten realiseren. Met een partij noppenschuim ga je GEEN isolatie/demping bereiken.

Dat is dan jammerlijk. dan ga ik met die zooi ook niet me muur behangen. maar goed enige ideas om dit goed/ beter te gebruiken...?

Wat voor isolatiemateriaal heb je gekregen dan? Toch niet van die zwarte bobbel akoustiek matten mag ik hopen. Want daar kan je niet veel mee.

Paar cm van de buren muur af een muurtje bouwen van houten balken(of metalen rachels) en een dubbele laag gipsplaten van 12,5 mm per plaat. Tussen het hout achter de gipsplaten glaswol aanbrengen. Isofix is duur en schijnt toch niet bijzonder veel beter te zijn dan goedkopere glaswol. Ik zelf ben bezig met een kamer waar eerst isofix tegen de muur aanzit (ja ik had het al gekocht) en vervolgens de voorzet wand die gevuld is met glaswol en dan 2 lagen gipsplaten. Momenteel zit de wand nog in plafond balken geschroefd, maar die ga ik waarschijnlijk vervangen door een zachtere verbinding. De vloer kan je ook voorzien van een isolatie laag en verlaagd plafond zou je ook kunnen overwegen.

Hallo....groot probleem hier! ik heb dus geen last van de buren aan de zijkant, maar wel last van mijn bovenburen (beter gezegd: zij hebben last van mij).
Het erge is dat de boxen totaal niet hard staan, maar zelfs bij het zachtste volume horen ze mijn muziek nog. Het gaat hierbij echter alleen om de basfrequenties

Heeft iemand enig idee hoe ik dit ooit ga verhelpen? mijn boxen staan nu op mijn bureau op een stapel boeken. Gaan metalen statieven iets helpen?
Er zitten wel een paar hele kleine scheurtjes in het plafond, maar daar kan toch niet alles doorheen komen?

Dit is echt mooi klote, ik ben nl bang dat ik anders moet gaan verhuizen.

Ben bang dat je moet gaan verhuizen...of je wilt (net als hierboven al eens vermeld werd) een cabine maken in je kamer welke je zo goed als geluidsdicht kunt maken...maar is daarentegen vrij prijzig.

Om bas geluiden te dempen en of te isoleren is bijna niet te doen...trilt door alles heen ook als je het "vrij" ophangt of staat.

Misschien kun je met isolatie matten/spul... een constructie rondom/onder je boxen maken...?:o:

doos in doos is het enige wat werkt.. alles anders heeft zo goed als geen zin en kan zelfs averechts werken als je het verkeerd doet.
Kost je een hoop centen dus weet niet of je het wel wilt en het waard vind.
Mijn studio heb ik voor een heel groot deel laten doen door een aannemer en ik kan je zeggen, het werkt erg goed (is overigens semi vrijstaande schuur/garage.)

Je bent overigens ook een hoop ruimte kwijt, 10cm lucht tussen originele wand en de extra wand van zo'n 10cm = 20 cm per wand minder, van zijkant naar zijkant dus zo'n 40 minder.
De achter en voorwand zelfs nog een stuk meer, achterwand heb ik zelfs de ramen opgeofferd.
Plafond is 2 lagen gipsplaat, dan 7cm rockwool, dan 15cm lucht, dan 22mm hout, dan 5mm bitumen (2 lagen) en daar weer zo'n 5cm grind bovenop. (dak moest vervangen worden dus dat meteen maar goed aangepakt)
Vloer is beton zonder ruimte eronder dus is eigenlijk niet nodig om die te doen maar daar ligt nog een zwevende vloer op, vnl voor de bekabeling.
De deur is een dubbele branddeur (massief en zwaar dus) met 2 los van elkaar staande kozijnen met nog een extra laag van 18mm mdf op de deur zodat de deuren een kilo of 50 per stuk wegen.
Alles bij elkaar een bedrag met 3 nullen en zelfs dan nog is het echt niet 100% geluidsdicht, dat is haast tot helemaal niet mogelijk

Maar... als je de zoekfunctie gebruikt dan vind je van alles hierover.
Oftwel.. heel veel investeren, verhuizen, je buren oordoppen geven of met de dood bedrijgen als ze gaaan klagen, met de koptelefoon afmixen, leren op zacht nivo af te mixen of stoppen met muziek maken.

Da goose beschrijving is misschien wat overdreven voor jouw situatie. Je kan ook godkoper dempen met minder ruimte verlies zoals ik het beschreef. Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe laat en hoe hard je muziek maakt.

Dank allen voor jullie hulp.

Ik zit in een studentenkamer dus zo'n ingrijpende verandering zit er niet in. Bovendien ben ik geen prof, meer een hobbyist, dus niet mijn hele kamer hoeft omgebouwd worden tot studio (bovendien heb ik er het geld ook niet voor).

Het is alleen heel erg irritant dat ik niet eens op een normaal geluidsniveau kan werken. Het meisje boven mij hoort echt alles, hoe zacht ze ook staan.

Zij zit echter wel in een ander studentenhuis (ja, ons huis is een beetje raar gebouwd :D), dus ik vroeg me af: hoe zit dit gerechtelijk gezien? Als ze er last van heeft, moet zij dan niet maar haar kamer isoleren? Of hoe zit dit?

Je speakers ophangen is het beste. Heb je weinig bass over maar ook geen klachten. Box in box principe werkt maar tot een bepaalde hoogte. Daar gaan loeizware bassen gewoon doorheen doordat je nooit een echt zwevende vloer creëert.

Zij zit echter wel in een ander studentenhuis (ja, ons huis is een beetje raar gebouwd :D), dus ik vroeg me af: hoe zit dit gerechtelijk gezien? Als ze er last van heeft, moet zij dan niet maar haar kamer isoleren? Of hoe zit dit?

Nee ja kan haar niet verplichten het huis te isoleren in het kader van jouw hobby ;)

Vanaf 12.00 tot 22.00u is het in onderling overleg mogelijk om (onbeperkt) herrie te maken. Wanneer bij de politie klachten binnen komen over geluidsoverlast, heb je grote kans dat ze even komen buurten. Hierbij kan door de dienstdoende agent het geluidsnivo worden vastgesteld (stel je eens voor dat je een buurvrouw hebt die over-gehorig is en bij het minste geringe al klaagt :P ). Wel val me op dat gemiddeld meer vrouwen klagen over geluidsoverlast dan mannen.

LET OP:
Bij 3 waarschuwingen binnen een bepaald tijdsbestek zal dit resulteren in beslagname van de overlast veroorzaker (vaak versterker + speakers). Uithuiszetting nav structurele geluidsoverlast is mogelijk, hiervoor dient de politie meerdere meldingen te krijgen en de klacht schriftelijk onderbouwd door 2 verschillende buren kenbaar gemaakt te worden. 3 klachten bij de verhuurder/woningbouwvereniging zal resulteren in 3 waarschuwingen en 3 waarschuwingen is volgens de rechter voldoende bewijslast om tot ontbinding van het huurcontract over te gaan.

Maarre is het niet veel beter om een leuke relatie met je buurvrouw aan te knopen? Zal ze wsl ook minder klagen :D

Je speakers ophangen is het beste. Heb je weinig bass over maar ook geen klachten. Box in box principe werkt maar tot een bepaalde hoogte. Daar gaan loeizware bassen gewoon doorheen doordat je nooit een echt zwevende vloer creëert.

Ophangen? Hoe bedoel je? aan de muur? Welk materiaal? En waarom heb ik dan geen klachten meer en geen bass meer?

Nee ja kan haar niet verplichten het huis te isoleren in het kader van jouw hobby ;)

Vanaf 12.00 tot 22.00u is het in onderling overleg mogelijk om (onbeperkt) herrie te maken. Wanneer bij de politie klachten binnen komen over geluidsoverlast, heb je grote kans dat ze even komen buurten. Hierbij kan door de dienstdoende agent het geluidsnivo worden vastgesteld (stel je eens voor dat je een buurvrouw hebt die over-gehorig is en bij het minste geringe al klaagt :P ). Wel val me op dat gemiddeld meer vrouwen klagen over geluidsoverlast dan mannen.

LET OP:
Bij 3 waarschuwingen binnen een bepaald tijdsbestek zal dit resulteren in beslagname van de overlast veroorzaker (vaak versterker + speakers). Uithuiszetting nav structurele geluidsoverlast is mogelijk, hiervoor dient de politie meerdere meldingen te krijgen en de klacht schriftelijk onderbouwd door 2 verschillende buren kenbaar gemaakt te worden. 3 klachten bij de verhuurder/woningbouwvereniging zal resulteren in 3 waarschuwingen en 3 waarschuwingen is volgens de rechter voldoende bewijslast om tot ontbinding van het huurcontract over te gaan.

Maarre is het niet veel beter om een leuke relatie met je buurvrouw aan te knopen? Zal ze wsl ook minder klagen :D

Ik bedoelde meer dat ik zo weinig lawaai maak, dat het misschien wel haar probleem is?:P Hmm ja dit is echt klote....ik heb bij haar geluisterd, en je hoort idd gewoon het gebonk terwijl de boxen bij mij niet eens hard staan.
Ze zegt overigens dat het meisje naast haar (dus in feite die niet eens boven mij zit, maar rechtsboven van mij) er ook last van heeft.

En een relatie? No way :P Dat zou je wel begrijpen als je d'r zou zien :D

speedo, misschien niet zo goed advies (eigenlijk helemaal geen echt advies), maar ik heb vaak wel het idee dat mensen onderschatten hoeveel je toch kunt doen op een goede koptelefoon. 200 a 300 euro aan koptelefoon van bijvoorbeeld AKG of Beyerdynamic is ècht geen stuiver teveel als je een beetje serieus thuis aan muziek wilt werken. In jouw geval een goede gesloten, want blijkbaar heb je geen dB teveel speelruimte.

Gewoon een kwestie van zorgen dat je het geluid van je koptelefoon door en door kent: radio, albums, films, tv, alles met koptelefoon op, dan kun je toch echt wel een behoorlijke mix maken. En als deze toch niet goed genoeg klinkt kun je het afmixen e.d. natuurlijk altijd wel ergens anders doen.

Je laaste bericht veranderd de zaak...

Koop 2 goede hoofdtelefoons (verschillende)... voor bepaalde tijstippen :walker:
Zorg dat de bass minder doorklinkt (eq'en,bassfilter, boxen zelf isoleren + ophangen).

Als je hobby-matig bezig bent is dat compleet gaan isoleren geen optie vrees ik...

Succes ! :mega:

Back