Isoleren van klein stukje muur...

Ola,

Ik heb ineens het idee gekregen om van een slaapkamer (die ik toch nog over had) een studiootje te maken.

Het enige nadeel van dit huis is dat de bovenverdieping erg gehorig is naar de buren toe. Het voordeel van deze kamer is dan wel weer de inbouwkast (welke ik vol wil gaan proppen met bv. rockwool en het stuk direct rechts van inbouwkast, dat is namelijk een oude schoorsteenschouw.

Ik zit nu alleen nog met het hoekje helemaal rechts (zie bijlage).
Dat is namelijk maar een enkel muurtje direct tegen de slaapkamer van de buren aan.

Hoe kan ik dit nu het best isoleren. Helemaal perfect gaat natuurlijk niet lukken, ik ben geen professional, ik ga geen professional inhuren en ik wil er niet teveel geld aan kwijt zijn.

Ik heb nog een hoop van dat 10cm dikke piepschuim met daarop zo'n dikke laag houtsnippers (ik weet even niet hoe dat heet).
Ik zat eraan te denken om dit spul in die hoeken tegen de muur aan te schroeven.

Zou dat enig effect hebben, of ben ik dan compleet nutteloos bezig???

Attachments

• studiokamer.jpg
    studiokamer.jpg
    67,6 KB · Bekeken: 384
PIEPschuim (dat witte lichte spul) heeft alleen zin als temperatuurisolatie..
Schuimrubber (dat matras-achtige..) en vooral de wat stuggere is al beter. Je 'moet' zorgen dat er zwaarder spul gebruikt wordt als isolatie; dat houdt geluid beter tegen.
Volstorten met beton zou perfect zijn, maar dat geeft weer andere problemen.. :D

bedrijven als maarten sound & vision te heerenveen hebben daar erg duur materiaal voor..
een paar 100 euro per vierkante meter ben je zo kwijt dan..
maar werken doet het wel

PIEPschuim (dat witte lichte spul) heeft alleen zin als temperatuurisolatie..

Meen je dat nou?
Ik heb altijd wel het idee gehad dat dat ook een redelijke geluidsdempende waarde had...

Maar inderdaad, overal waar ik iets over geluidsisolatie zie / lees, gaat het over dempende wolsoorten; rockwool, glaswol, isover, etc...

Ik heb nu het idee om een heel simpel voorzetwandje te maken vanuit een houten frame dat ik eerst vast maak aan de muur en plafond.
Daarachter prop ik het vol met een isolerend materiaal en uiteindelijk schroef ik een houten wandje tegen het frame aan.

Nu 3 vragen:
1. Hoe dik zal ik dit wandje maken?
2. Welk isolerend materiaal zal ik gebruiken?
3. Hoe veel nut zal dit hebben t.o.v. dit stukje muur helemaal niet isoleren?

zodra je buren met honkbal knuppels of schietwapens je tuin in komen lopen zou ik maar eens contact opnemen met die maarten sound & vision :D

...
Nu 3 vragen:
1. Hoe dik zal ik dit wandje maken?
2. Welk isolerend materiaal zal ik gebruiken?
3. Hoe veel nut zal dit hebben t.o.v. dit stukje muur helemaal niet isoleren?

Als je dat hout al hebt liggen kan je 't wel gebruiken, opzich. Anders zou ik gewoon voor gipsplaten gaan (zo dik mogelijk voor je portemonnee) of beter nog fermacell-platen (maar die zijn een stukkie duurder).

1] Zo dik mogelijk :D

2] Rockwool (zo hoog mogelijke dichtheid; stug / zwaar), isover (ook zo stug mogelijk), zware houten/stenen/glazen platen..

3] Hangt er erg vanaf HOE dik en WELK materiaal..

De grootste problemen zijn (zoals je wel weet) de bassen..
Dat kan je bijna niet goedkoop isoleren.

Je zit dan ook nog met de ellende dat 't geluid dan niet via dat geïsoleerde stukkie gaat, maar via balken/stukken muur/ vloer (!) etc. die direct contact maken met de muur tussen jou en de (nu nog) vriendelijke buren.. Een stukkie muur isoleren precies waar 't bed staat van de buren en de rest van dat muurtje niet, heeft dus niet AL teveel zin.. :( iig zonde van de tijd en 't geld..

De mid en (zeker) hoog is geen probleem over 't algemeen, dus echt de muziek goed horen, zullen ze niet zo meer doen bij de buren*.

Ik heb een beetje een soort kamer in kamer principe toegepast met GAMMA-spul# (isover, fermacell, rockwool etc.) en dan veeel ervan: de zijmuren met rockwool + isover + fermacell => maken geen direct contact met de buitenmuur.
De tussenwand (heb een extra kamer gemaakt, vandaar) heeft een dubbele wand met ook dubbele deuren en meerdere lagen fermacell (rest 't zelfde).
Vloer heeft een laag isover, OSB-platen en vloerbedekking en 't plafond isover, houtenframe en piepschuimen platen (voor 't zicht ;) ).
Raamkant heeft rolluiken en verder niet AL teveel.

Kostte zat (tijd en geld), maar perfect is het ZEKER niet!

Het scheelt wel (gelukkig), maar de bassen hoor je nog wel (een stukkie doffer, dat wel), dus 's nachts op vol / half volume zit er niet in (als je tenminste een beetje fatsoensnormen hebt ;)
Gelukkig heb ik geen sub in de studio, anders was 't helemaal hopeloos.. (heb trouwens KrK RP-6's, dan heb je een idee..)

Enfin, veel succes iig! :okdan:

*] o.a. afhankelijk van afspeelvolume, dikte etc. van isolatie, tijdstip dat je speelt ('s nachts als 't overal stil is, hoor je VEEEEEL!!!

#] en dat is echt niet 't beste spul...

Thnx Zoidsity voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb het geheel nu even schematisch uitgetekend (op mijn allermooist :))
slaapkamerstudio.jpg

Ik blijf nu alleen nog met de vraag zitten of het uberhaupt wel nut heeft:

1. Om het muurtje te isoleren. Bassen gaan inderdaad altijd overal doorheen, door de hele constructie van het huis etc... En aangezien ik mijn speakers niet direct tegen deze muur plaats (en wel een sub heb), zullen de bassen toch wel doordreunen, geïsoleerd muurtje of niet.

2. Om de kast vol te proppen met rockwool. Hoeveel nut gaat dit hebben? Want rockwool is niet goedkoop en misschien zit ik hier met dit studiootje maar tijdelijk.

En als ik van het muurtje nu een soort uitgebreide basstrap maak van rockwool met speakerdoek eroverheen. Dat is gelijk handig voor mezelf, maar zou dit ook iets van bassen naar de (nu nog aardige) buren toe tegenhouden?

Ik denk dat het weinig zin heeft om die kast te gaan isoleren, je kan hem wel helemaal vol gooien met rockwoll, maar de houten deuren vangen de trillingen op en geven het zo door aan de kast die vast zit aan de muur, beetje zinloos dus imo.

Een leuke basstrap kun je wel maken maar heb je zelf inderdaad meer aan voor akoustiek dan dat het als geluids isolatie zal werken.

Wat zoidsity al zegt, vloer, muren etc zitten vast aan die muur en zullen gewoon de trillingen door geven, wil je echt nuttig isoleren dan zul je toch een kamer in kamer moeten maken die trillings vrij is geisoleert van de buiten muren/vloer/plafon etc, en die ruimte ertussen flink opvullen met wol. Nadeel is dat je weinig ruimte overhoud.

Wat zoidsity al zegt, vloer, muren etc zitten vast aan die muur en zullen gewoon de trillingen door geven, wil je echt nuttig isoleren dan zul je toch een kamer in kamer moeten maken die trillings vrij is geisoleert van de buiten muren/vloer/plafon etc, en die ruimte ertussen flink opvullen met wol. Nadeel is dat je weinig ruimte overhoud.

Ja precies!
Dat kamer in kamer principe ken ik natuurlijk wel, maar dat is in dit huis totaal geen optie (huurhuis). Dus dat gaat niet gebeuren, zeker ook omdat dit studiootje waarschijnlijk toch maar tijdelijk is.

Het enige dat ik eigenlijk zou willen weten is hoeveel nut het ongeveer zou hebben om deze delen (kast en stukje muur) toch te isoleren.
Kijk, ik snap dat het heel moeilijk is om dit in te schatten, maar ik zou het heel zonde vinden om dure materialen te kopen en veel tijd erin te steken en dat dan blijkt dat het totaal geen nut heeft.
Met totaal geen nut bedoel ik, dat als ik op lekker niveau aan het werk ben, dat ongeïsoleerd bij de buren nog 70dB gefilterd gebonk te horen is en dat als het zaakje geïsoleerd is, dat er dan nog 69dB gemeten wordt. Bijvoorbeeld hè!

De beste manier van isoleren in deze is heel simpel: goede afspraken maken met de buren! :)

Okee, intussen zijn we al wat stapjes verder!
Dit kamertje gaat definitief mijn nieuwe studioruimte worden (ik ga er wel op achteruit sinds de vorige profi studio waar ik zat, maar helaas).

Het lijkt mij leuk om jullie hier middels wat fotootjes op de hoogte te houden van de vorderingen.

2 Dagen geleden samen met een vriend van me bij de Gamma voor 64 euro hout, rockwool en gipsplaten gekocht.

Hier rachelwerkje aan het maken:
IMG_1068.JPG

Rachelwerk af en opgevuld met rockwool.
Stopcontact wilden we eerst naar voren halen, maar toch teveel werk (bekabeling was te kort), dus afgeplakt en overheen gewerkt.
IMG_1069.JPG

Gipsplaatje er tegenaan:
IMG_1070.JPG

Gipsplaten er allemaal tegenaan:
IMG_1071.JPG

En het rockwool dat over was heb ik in de inbouwkast gepleurd in de hoop dat dit nut heeft. Misschien koop ik nog eens een paar pakken rockwool erbij en vul ik de hele kast op.
IMG_1072.JPG

Er moet nog wel e.e.a. afgewerkt worden bij het gipswandje; kitrandjes etc.

Verder nog in de planning:
- Kamer verder schilderen
- Drempel voor de deur maken en deur met tochstrip goed sluitend maken
- Vloerbedekking leggen (dempt ook weer iets en vind ik toch gezelliger dan laminaat)
- Gat in de muur maken naar andere kamer (zangopnameruimte) voor kabels.
- Apparatuur verhuizen
- Studiobureau en pianomeubel op maat maken
- Alles neerzetten en aansluiten (trek daar maar een paar dagen voor uit, pffff)
- Kleine kamertje (zangopnameruimte) grondig onder handen gaan nemen.

Ik denk dat je erg veel moeite aan het doen bent voor een heeeel erg minimum resultaat. Die enkel laags isolatie is sowiezo, helemaal aangebracht direct op de muur, niet voldoende.

Ik denk dat je erg veel moeite aan het doen bent voor een heeeel erg minimum resultaat. Die enkel laags isolatie is sowiezo, helemaal aangebracht direct op de muur, niet voldoende.

Elk klein beetje helpt en het moet nog betaalbaar blijven natuurlijk.
Het laag zal niet tegengehouden worden nee, maar het hoog naar de buren toe zal zeker wel schelen.

Het zijn namelijk echt achterlijk dunne kutwandjes in deze oude huizen.
Het is zo erg dat als de buren met een klein beetje verheven stem naar elkaar praten en ik doe mijn best, dan kan ik het zelfs verstaan!

Nu niet meer en alle kleine beetjes helpen en voor die 64 euro hoef ik niet te sukkelen toch...

Het belangrijkste is zometeen toch goede afspraken gaan maken met de buren!

Geluid van pratende mensen of muziek is een ander verhaal...succes in ieder geval. Ik was van die 64,- lekker naar een terrasje gegaan en was wat in 't zonnetje gaan eten met je buren om over die afspraken te praten, beter besteed

Laat je de schoorsteenschouw ongeisoleerd? Dat lijkt ook nogal een geluideskast!

Ik vind wel het wel goed wat je doet Subgroover, dat is namelijk proberen rekening te houden met je buren, beter een goede buur dan....

?! Wat is dat nou weer voor opmerking? Dat vind ik ook goed en heb je ook niemand over gehoord...of de maatregelem die hij treft zin hebben, daar zet ik en sommige onze vraagtekens bij. En ik heb nu toch 3 ruimtes al gehad, zelfbouw en heb ondervonden dat deze vorming van demping in 9 van de 10 gevallen niets tot weinig uithaalt, een soort van het eierdozen effect of die noppenmatjes van de Gamma als geluidisolatie afdoende vinden.

Maar als het gaat om elkaar een veer in de reet te steken vanuit deze hoek ook: ik vind het zooo fantastisch dat je al die moeite overhebt voor je medemens/buurman/vrouw;-)

Ik hoop dat het uitmaakt want ik ben gaan bouwen ivm klachten, terwijl ik ook dit soort halve maatregelen had getroffen....vandaar! Niet iedereen hier spreekt onzin vanuit naiviteit en onervarenheid hoor al lijkt het af en toe wel op het forum!

?! Wat is dat nou weer voor opmerking?

Maar als het gaat om elkaar een veer in de reet te steken vanuit deze hoek ook: ik vind het zooo fantastisch dat je al die moeite overhebt voor je medemens/buurman/vrouw;-)

:dubbel:

Manu... Hmmm, zou Manisch niet beter zijn.

:doei:

I had the weirdest dream tonight...

Ik droomde namelijk zelfs over dit kamertje, waar ik van de week keihard ga werken om er een studiootje van te maken!

Ik droomde dat ik een extra vloer op de bestaande laminaatvloer had gelegd.
Ik zal het proberen uit te leggen:

Ik had de vloer bedekt met hardboard platen en aan de onderkant van deze platen zat een aantal rubberen schijven in de vorm van ijshockeypucks bevestigd.
Hiermee lagen deze platen op de bestaande vloer, waarmee de nieuwe hardboardvloer dus bijna trillingsvrij kwam te liggen.

Suuuperidee toch? En dat in een droom!
Bestaat zoiets?
Zou zoiets werken?
Of is het leuke fantasie die nergens op slaat (zoals zoveel dromen)?

Kleine update:

Schilderwerk af!
IMG_1093.JPG

IMG_1094.JPG

En 2 frames om absorbers te maken. Deze ga ik vullen met rockwool en hier span ik een doek overheen. Nog geen idee wat voor doek en waar ik dat vandaan ga halen... (heb wel eens verhalen gehoord over kaasdoek...!?)
IMG_1095.JPG

Back