[FX] analoge effecten

fuse

Gepokt en gemazeld
Misschien dat ik de laatste tijd meer gericht aan het kijken ben. Maar het valt me op dat er steeds meer retro achtige analoge effecten terugkomen.

MAM, analoge filters. Filters nagebouwd aan de hand van de MS20. Een buizen spring reverb van Vermona.
Buizen preamps. Analoge phasers, ringmodulators en noem het allemaal maar op. Is dit een modeverschijnsel of is me altijd al gecharmeerd geweest van het analoog vern**ken van geluid?
Of zijn al die nieuwe retro spullen lang zo strak niet als de orginelen?
(De Roland spring reverb enzo)

Hmm.... ja oeps. Misschien dan maar metteen een vraagje erbij.
Ik zoek een mooie warme buizen preamp. Nu heb je die in verschillende prijsklassen.
En er zijn vast wel mensen die hele verhalen over buizen en kwaliteit enzo kunnen 'opdreunen'.
Maar wat zou een mooi begin kunnen zijn om met die meuk eens te experimenteren.
De allergoedkoopste dingen zijn gewoon bagger of is het de moeite waard om te proberen?

Origineel geplaatst door sensoryoverload
Vroeger was volgens mij alles overengineered. Nu gaan veel spullen over de zeik als je de knop op 11 zet.

Dan maar er een bakje onder zetten he, tegen het lekken. ;)

Hmm.... die Sherman filterbank zal wel eens als winnaar uit de bus kunnen komen.

Maar kijk eens naar de spullen van MAM. Redelijk betaalbaar en niet eens zo heel erg slecht.

Maar kijk eens naar de spullen van MAM. Redelijk betaalbaar en niet eens zo heel erg slecht.
je zegt dus eigenlijk dat het slecht is:confused:

maar zeker den sherman rules,
geef mij ook maar een teiltje...

Origineel geplaatst door Social Narcotic
je zegt dus eigenlijk dat het slecht is:confused:

Of best goed, het is maar net hoe je in het leven staat, natuurlijk...:)

Origineel geplaatst door Social Narcotic
met twee beentjes natuurlijk joh:D

'kee dan..
8D

je zegt dus eigenlijk dat het slecht is

Joh.. ik bedoel natuurlijk niet alles letterlijk. Het is gewoon apparatuur die OK is. Helaas hebben de meesten onder ons geen 100derden euro's te besteden.

ER schijnen trouwens ook van die filterbanken te zijn van "black coffe' of zoiets. Volgens mij ook redelijk betaalbaar.

ER schijnen trouwens ook van die filterbanken te zijn van "black coffe' of zoiets. Volgens mij ook redelijk betaalbaar.

ja, die het de "filtered coffee" en is van analog solutions, die van de "black coffee" en dat is een hele vette monosynth, en van de v
VOSTOK.

de filter van de "filtered coffee" is hetzelfde als van een ms20!

hier kan je wat info vinden over het apparaat.
ik zat zelf ook te denken om hem eens aan te schaffen:P , maar eerst moet mijn stinken sokje weer eens flink bijgevuld worden.

latersz
den social

Origineel geplaatst door BananaWorld
Hmm.... die Sherman filterbank zal wel eens als winnaar uit de bus kunnen komen.

nou ik vind de sherman best wel moeilijk bruikbaar
hij gaat gewoon veel te ver met bepaalde dingen en te grof
ik zou zelf voor een andere filter gaan

Origineel geplaatst door mono-poly
nou ik vind de sherman best wel moeilijk bruikbaar
hij gaat gewoon veel te ver met bepaalde dingen en te grof
ik zou zelf voor een andere filter gaan

mmm, dat dacht ik in het begin ook. Maar nu ik hem al een aardige tijd heb weet ik hoe je hem subtiel kunt gebruiken.
het is uiteraard niet te vergelijken met een moog-filter of een ms20 filter..

filter,mod,diy,...

filter,mod,diy,...

ok ik heb een sherman[ 2 ]is inderdaad ,mply., niet het eerste de beste filter wat je een beginneling aan moet raden ,.....
maar als je deze theorie [de sherman/gilles/theorie ] goed begrijpt ,de dual,24 db filter configatie ...dus
lowpass +high pass ,wat blijft er over ,....???
dan kun je ,op osc. kennis na dan ,werken met synthese /sound wat gefilterd wordt ,.......
het heeft by my een weken geduurd ,zoekencheckuhhh,rammeluh ,draaien ,
maar vooral veel diverse [ritmes moduleren ,enz ]manieren proberen
want [zeg nou eerlijk ]je koop niet een uniek app. [filter ] en je draait dan alleen aan de cutt-off/bypass
sherman is ready for abuse
het is al gezegd ; extreme sound generator

maar pas toen ik een sherman had ging ik me intreseren in filter/techniek
en wat zie ik ???ahahaha
er zijn veel meer app die een soorgelijke configuratie neer zetten qa filtebanktechniek ,......
mutronics mutator [zekerzeker...!!!]ook oud +-5jaar alweer
dat nieuwuh akai ding [op de mpc ,loooks good !
de mam productjes [toch wat cheap&platt]
en natuurlijk de D I Y filters aka [MinniMoog VCF+Korg MS 20 PWLFO+ENV FOLLOWER!]
see picture !
na moek wel zeggen dat filtered coffee app. van analog solutions met zn xtreme mucho outputs/inputs ,
is een van de weinguh app. die ik qa spec,s in de buurt vindt komen van sherman [1]
[2 ]heeft toch wel degelijk voordelen dwz cleanere sound dmv high /lowboost ,triggering switches ,...sync gaat veeeeel verder filter1/2 ,....
kortom hermanus bedankt
als je wilt kun je ook best een subtielio sound crearen ,....

Attachments

• moogy diy filter.jpg
    moogy diy filter.jpg
    2,8 KB · Bekeken: 137
Back