goede preamp voor synth?

mush

Ingeburgerd
hoi,

ik gebruik enkele analoge synths en een motu 828 geluidskaart.
ik heb me laten vertellen dat een synth pas echt goed gaat met een goede preamp.

momenteel heb ik de synth gewoon op '1&2 in' aangesloten op de motu, en dat gaat zo naar mijn ableton.

ik vroeg me af of hier ervaren motu/synth gebruikers zijn, die een betere manier weten om optimaal gebruik te maken van de preamp van de motu in combinatie met de synth om zo nog een betere sound te krijgen.
(moet ik de synth bijvoorbeeld op de mic in aansluiten ipv een gewone ingang achteraan?) maakt dit verschil?
(ik zal dat sowieso ook uittesten, maar vroeg me af of mensen hieromtrent tips hebben)

ik was aan 't uitkijken voor een goede preamp, maar misschien moet ik 't niet zo ver zoeken en kan ik met de motu ook al een en ander bereiken....

en indien niet, wie kan me een goede preamp tippen voor een synth?

dankjewel!

Volgens mij heb je helemaal geen preamp nodig? Ik heb er nog nooit van gehoord in elk geval, je plugt toch gewoon je line out in je geluidskaart en laat de A/D converters hun werk doen? Ik zie niet in wat een preamp hieraan toe zou kunnen voegen behalve extra vervorming/kleuring.

En kijk maar uit met die synth in je Mic input te steken. Het signaal wat uit je synth komt is vele malen sterker dan wat uit een microfoon komt...dus...niet je mic in kapot blazen.

Ben het eens met NapoleOn dat je gewoon je synth kan aansluiten op de line in van de Motu...geen pre-amp nodig.

Je kunt direct de MOTU in maar een goede DI doet wel iets met je sound. Net als een goede preamp een meer 'in your face' geluid geeft aan een mic, kun je het geluid van je synth dikker laten klinken door hem door een goede DI te halen.

Een kennis met een hele mooie pro studio gooit alle synts door twee Avalon U5's, maar dat lijkt mij een beetje overdreven. Is ook meer een instrument preamp dan een pure DI.

Ik kwam laatst de DI's van Radial tegen. Hun J-serie heeft volgens mij een DI die heel geschikt is voor synths: de JDI duplex. Of anders de ProD2.

Maar ik moet zeggen dat ik ook regelmatig goede berichten hoor over de stereo DI van Behringer. Als ik echter de prijzen zie van die Radial bakken, zeker de Pro serie, zou ik daar altijd voor gaan.

hm, das al heel wat fijne info.

ik vroeg me af waar DI voor staat en wat het nu precies doet...
is dat een preamp voor synths ofzo?
als ik op de site van bijvoorbeeld radial lees, dan maak ik op dat het sterke punt vooral voorkomen van noise is enzo...?

als ik zo'n kastje koop, moet dat natuurlijk wel zijn effect hebben, de prijzen van radial zijn idd heel goed....

betreft preampen synth, die tip had ik gekregen van iemand die nog in de scene van front242, revolting cocks en ministry heeft gezeten - Luc Van Acker (ik vermoed dat ie producer was van ministry)

ik wil echt het beste voor mijn vette synth sound uiteraard...
nog tips??

:-)

alvast bedankt!

aha,

kan ik daaruit afleiden dat het gebruik van een DI dan enkel nut heeft indien ik bijvoorbeeld de intentie heb mijn synth door een micpreamp te jagen van -in mijn geval- de MOTU 828?
dus de DI dient om de micinput niet naar de haaien te helpen?

als ik momenteel de synth op bijvoorbeeld line 1&2 in steek achteraan de motu, dan kan ik die toch wel vettiger doen klinken door em via de mic1&2 te jagen aan de frontpanel van de MOTU, maar om dat veilig te doen heb ik dus de DI nodig?

of is er een goede standalone preamp op de markt die ook bijdraagt tot een warmer, breder geluid?
(goed, daarmee bedoel ik ook: niet te duur :-)

Als je een synth rechtstreeks op een MIC input aansluit zal het geluid iig sneller oversturen en in extreme gevallen je mic pre-amp beschadigen. Er zijn genoeg pre-amps te vinden die je geluid kunnen "opkrikken". Ik gebruik thuis trouwens een Roland SDE 1000 delay unit. Als ik die hard instuur dan krijg ik een soort rauwe oversturing terug. dit doe ik echter via een Line input.

ik heb me laten vertellen dat een synth pas echt goed gaat met een goede preamp.
Er zijn wel meer mensen die slap ouwehoeren zonder te weten waar het echt over gaat.
Als je perse een preamp nodig zou hebben dan zouden ze die wel in de synth bouwen. (Korg extreme iemand?)

Wat preamps doen is het subtiel verkleuren of oversturen van je geluid en soms is dat interessant om te gebruiken. Het is geen tovermiddel.

Dat subtiel kleuren of oversturen kan net datgene zijn wat helpt...ik heb de meeste synths rechtstreeks in m'n RME converters geprikt...maar ik merkte dat als ik m'n synths via de preamps van de RME Fireface of via m'n ultragoedkope Mackie mixertje in de computert gooide,dat alles net ff wat vetter en 'analoger' klonk en ook wat makkelijker te mixen werd...misschien komt dat doordat ik gewend was om analoog te mixen,maar goed...

Heel veel preamps hebben trouwens aparte line ingangen...

Overigens kom je ook een heel eind door de juiste plug-ins te gebruiken,maar een goed begin is het halve werk toch ?

Plugins kun je vaker aanmaken. En mannetje/vrouwtje pre-amps zijn er niet. (Helaas)

Laatste post was al 3 jaar geleden hoor ;)

Back