Een vraag over beats.

Ik heb er maar kort mee kunnen spelen, maar om zowel inzicht in synthese te krijgen en tegelijk een leuke drumsynth te hebben (gratis) kun je de Drumatic v3 eens proberen.

http://www.kvraudio.com/get/307.html

Een drumsampler kan ook leuk werken. Kwestie van uitproberen en ondervinden wat je het prettigste vindt werken.

Wat heb je er nog meer bij? Alleen de software en je muis, of ook nog dingen zoals monitorspeakers, een audio interface en een controller keyboard?
alleen software en de muis

ik wou een kleyboard erbij kope, en wat zij die andeere?

Monitor(speakers): type boxen, dat geschikt is om grote mate van detail te horen in tegenstelling tot hi-fi speakers, die erop gericht zijn om zo'n mooi mogelijke klank voort te brengen (ruw gezegd)
Audiointerface: = geluidskaart. Sepciale computerkaart die o.a. het geluid van een hardwaresynth digitaliseert (opneemt) met een hogere kwaliteit dan een on-board Pc geluidschip. De audiouitang is van een hogere kwaliteit en zij zorgt ervoor dat de latency (=vertraging) minimaal blijft.
Controller keyboard: = keyboard. Eventueel met of zonder knoppen. Daar stuur je je software of hardware synthesizers/samples/drumcompies mee aan via MIDI.

Ik ben pas begonnen met fruity loops, wat kan ik het beste kopen om beats mee te maken?

drumstel.jpg

verder nog vragen?

Monitor(speakers): type boxen, dat geschikt is om grote mate van detail te horen in tegenstelling tot hi-fi speakers, die erop gericht zijn om zo'n mooi mogelijke klank voort te brengen (ruw gezegd)
Audiointerface: = geluidskaart. Sepciale computerkaart die o.a. het geluid van een hardwaresynth digitaliseert (opneemt) met een hogere kwaliteit dan een on-board Pc geluidschip. De audiouitang is van een hogere kwaliteit en zij zorgt ervoor dat de latency (=vertraging) minimaal blijft.
Controller keyboard: = keyboard. Eventueel met of zonder knoppen. Daar stuur je je software of hardware synthesizers/samples/drumcompies mee aan via MIDI.

Van Yamaha home cinema set dus ik dnek Hi-Fi
Geluidskaart weet ik momenteel niet zit niet thuis nu zondag pas weer
geen keyboard :( maar was die goed die ik in de link plaatste?

Wist je dat het synthforum zijn eigen wiki heeft? Bovenaan de pagina onder "menu" vind je de link. Anders www.synthwiki.nl . Zoek eens naar "monitor" en "geluidskaart" en vele andere dingen :)
Dat keyboard ziet er niet slecht uit, maar ik heb er geen ervaring mee. Pas als je zelf eens op het keyboard hebt gespeeld en aan de knoppen hebt gedraaid zul je weten of het goedkoop, zwaar, degelijk, fragiel enz... aanvoelt. En je hoeft maar het hoekje om te gaan? :geslaagd:

alleen software en de muis

ik wou een kleyboard erbij kope, en wat zij die andeere?

Geluidskaart: die zijn vrijwel altijd ingebouwd, tenzij er iets als een Audigy of X-Fi in zit. Als je achterop je PC kijkt en je kijkt waar de speakers in zijn geplugd (of de kabel die naar de versterker gaat) , dan zul je hoogstwaarschijnlijk een plastic groen gat zien (da's de line-uitgang). Als deze in de buurt zit van waar je toetsenbord in is geplugd, dan heb je een zogenaamde on-board kaart.

Voordelen van een audio-interface zijn:
- betere aansluitingen als je van instrumenten wil opnemen
- meer aansluitingen dan alleen dat rode plastic gaatje waar je de webcam-microfoon inprikt
- lagere latency, wat praktisch neerkomt op geen vertragingen en geen gekraak meer bij het gebruik van softwaresynthesizers.

Een beetje audio-interface is echt niet duur:
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/9829.html

Wat je in de link plaatste is okee, maar test 'm zelf uit of je vind dat 'ie lekker speelt en of deze genoeg toetsen voor je heeft.

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/12090.html is anders een (goedkoper) alternatief. Maar, test 'm!

Het nadeel van je hi-fi speakers is dat ze het geluid wat oppoetsen en opleuken. Dat zorgt bijvoorbeeld voor meer bas en meer hoog dat origineel niet in het liedje zit.

Nu zou je in FL Studio aan de slag gaan en een track maken, en dan denk je dat je bas goed staat. Dan neem je je track naar je vrienden of zo, die hebben niet jouw leuke stereo die het geluid oppoetst, en dan klinkt het opeens alsof de track totaal geen bas meer heeft. Monitorspeakers zijn er om dit soort fratsen te voorkomen.

hey M,
Als je pas net begint, dan is het een idee om (voorlopig) aan de onderkant van de productiemiddelen zitten. Als ik je een tip mag geven, koop een hardware sampler, die werken nog steeds prettig en zijn goedkoop in de aanschaf omdat veel mensen tegenwoordig softwarematig werken. Neem er een sequencer paku tje bij voor je pc en je bent zo goed als klaar.
Nu zullen er vast mensen roepen dat het niet meer van deze tijd is om met hw-samplers te gaan werken, dat is alleen maar beter voor je portemonnee. Koop je zo'n juweeltje voor nog minder geld. ;-) En de diskette bestaat nog steeds, dus je kan alles nog steeds opslaan op floppie.

Mocht je toch software gaan gebruiken, dan zou ik je een reason pakket aanraden. Dat klinkt snel overtuigend (let wel, dan ben je er nog niet) omdat er interessante drumkits inzitten voor hiphop. Daarnaast een controller zoals de mpd serie van akai. Een doos vol knoppen en drumpads die je gebruikt om de geluiden te laten horen via je pc.

Dus M, als je pas net begint met muziek maken, maak er gewoon een leuke hobbie van. Wie weet waar je eindigt. En als je de dope beats gaat maken die je in gedachten hebt, laat dan eens wat horen, ok?
Groetjes Kris

beetje leip advies, aangezien reason midi niet ondersteunt dus dan heeft de topicstarter ook niks aan die hardware sampler die je hem aanraadt...heeft ie meer aan fruity of cubase

@Mdekwant ik bedoelde welke producers ja, maar fruity is een heel leuk pakket waar zeker toffe dingen mee gemaakt kunnen worden. een controller keyboard is een goed idee, dan heb je toch ietsmeer vrijheid (gevoelsmatig) ten opzichte van een muis

Ik zou niet beginnen met allerlei hardware samplers en moeilijke dingen, begin maar gewoon met de basics. Dus inderdaad wat sample CD's (of nog beter: zoek je eigen samples. Voor hiphop zijn oude soulplaten en motown spul enzo goudmijnen), lekker knippen en plakken en dan in Fruityloops breaks maken. Haal er een MPD24 bij om lekker te kunnen trommelen en je komt al een heel end.

hey M,
koop een hardware sampler, die werken nog steeds prettig en zijn goedkoop in de aanschaf omdat veel mensen tegenwoordig softwarematig werken.
FL Studio heeft er al een sampler inzitten - zowel op elke track een hele eenvoudige als DirectWave ;)

Nu zullen er vast mensen roepen dat het niet meer van deze tijd is om met hw-samplers te gaan werken
Is het ook niet, want een sampler is niks anders als een oudere computer met oudere onderdelen, een custom OS en AD/DA's van hogere kwaliteit.

Er zijn maar 3 fatsoenlijke redenen om er een te halen:
- er zit er een in je workstation/MPC/groovebox ingebouwd
- je vind de klank van de converters/filters/algoritmes helemaal te gek
- je hebt een hele grote library met oudere samples in dat formaat die je niet wil/kan omzetten

Als je van knopjes houdt kun je beter een mc909 kopen.
Daar zitten er 151 op!
Zelf heb ik er uiteraard ook een en ik ben er moeilijk van af te slaan.
Soms ben ik de pc gewoon even zat en wil ik wat sneller resultaat hebben.
Dan komt de MC goed van pas.

Mc 909 / Mc 808 of mc 505 idd...+ midikeyboardje om de boel lekkerder in te spelen... remote control functie op de groovebox aan en klaar...

Denk echt dat je t meest leert van zoiets... gewoon een groovebox,
weg met die fruityloops want je hebt geen computer meer nodig.

mijn budget is nog niet zo groot omdat ik net begin dus ik ga nog niet van die dure dingen aanschaffen, ik wil gewoon iets rond de 140 euro om mee te beginnen

Back