Hoe moet je een buizendistortion bouwen?

SirSickSik

zwaar behaard lid
Hey menschen,

ik heb thuis nog een oude radio en een oude versterker staan waarin bij beiden buizen inzitten.

Is het mogelijk hier een simpele buizendistortion van te maken?? Zoja, weet iemand waar ik de schemetics daarvan kan vinden? ik heb al gegoogled, maar ik vind alleen maar forums waar ze naar niet-bestaande sites verwijzen of onbegrijpelijke schemetics zonder legenda of overige info...

als je nog andere interessante buizen-gebaseerde effecten weet, wil ik dat ook graag weten :P als ik van iets leukers dan distortion hoor, bouw ik dat wel..

alvast bedankt,
Sik

Begin eens te googlen met de namen van de buizen. (Wat voor typen het zijn zeg maar)
Deze info heb je soiso nodig.

Er zijn honderden online stores waar je kitjes kan bestellen en schema´s zijn er ook in overvloed.
Maar je moet wel de matchende buizen hebben.

Let er ook op dat in (oude) buizen versterkers ook hele hoge voltages kunnen lopen. (Heb er wel eens 450v gemeten)

Groetje en succes,
Maarten

Het 1e wat je moet proberen is hoe die buizenversterkers klinken, zoals richard2000 al zei.
Wil je toch gaan knutselen: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=17749
Dit is het schema van de Matchless Hotbox. Het schema van de tremelo zit er niet bij. Je kan voor dit schema gewoon ecc83 buizen gebruiken.

schema's

schema's

bedankt voor die links mensen, dat is in ieder geval een stuk meer dan ik tot nu toe heb gevonden!

ik moet zeggen dat ik een complete noob ben op het gebied van electronica bouwen... ik zal ook zeker niet zomaar aan die dingen gaan frutselen... gelukkig heeft me pa wel een goede technische opleiding gedaan en heeft hij wel verstand van dit soort dingen, dus die zou me kunnen helpen. Ik weet bij deze schema's alleen nog steeds niet wat ik precies moet :( aangezien ik geen flauw idee heb wat de meeste symbolen betekenen, daarom zocht ik er eentje met een legenda erbij.. Toen een vriend van mij een simpele synth aan het bouwen was had hij namelijk een schema met een legenda erbij waarbij ik tenminste uit op kon maken wat er precies gebeurde en waarom, maar dat lukt me hier niet mee...

wat betreft die versterker: ik dacht dat er buizen in zaten, maar ik kijk net en het blijkt niet zo te zijn haha.

ik heb dus enkel een hele oude radio van 30 a 40 jaar geleden..grote kans dat hier geen ingangen op zitten, kan nu niet kijken, aangezien die nog bij een vriend van me staat.. Maar ik neem aan dat ik er ingangen op kan zetten als ik die aan de ingang van het radio-geluid zet?

heerlijk he, noobs.... lol
misschien moet ik het maar bij softwaresynthjes bouwen laten.. haha

sik

Maaaaar als je echt een noob bent dan zou ik toch echt met een ander projectje gaan beginnen. Ik ben nu al een tijdje met zelfbouw bezig maar vindt mezelf nog niet klaar voor een buizending. Ja misschien het eenvoudige filter van J.Baars hier op het forum.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=90425&highlight=j.baars
Is met kleinere buizen op 12v-15v.
Als geeneens weet wat de symbolen inhouden dan zou ik maar s wat gaan lezen erover. Hoe kan je dan uberhaupt bepalen wat je nodig hebt in een project? Download Schematic Publisher, dat is een tekenprogramma voor schema's, heb ik veel van geleerd. Zoals welk symbool wat is enzo.

Nog een keer: voltages bij buizenversterkers etc. kunnen DODELIJK zijn. Als je niet weet wat je doet is dat gewoon niet zo slim.

symbolen

symbolen

ik weet wel een en ander over de electra zelf, maar ik heb me nooit me de schema's bezig gehouden.. daarnaast hoef ik niet perse allerlei dingen zelf te bouwen. Ik kreeg die buizen-radio in mijn bezit en dacht iets leuks te kunnen doen met de buizen..
het hoeft niet perse een distortion te zijn, gewoon een bakkie met 1 of twee knoppen waar ik mijn geluiden mee kan veranderen..

wat betreft die versterker, daar zal ik de equaliser wel eens gaan uithalen denk ik..kan ik die als filter gebruiken

sik

Je kan ook je versterker gewoon op 10 zetten.
En je mixer ook.

Dan overstuurt ie waarschijnlijk wel en ben je klaar.

Een buizenradio is ook goed te gebruiken, er zit bijna altijd wel een pick-up ingang en luidspreker uitgang op.
Zet wat audio op de pick-up in en haal het via de luidspreker uit er weer uit, en zet hem op 10, let er wel op dat uit de luidspreker uitgang een flink groot signaal komt, dus dat je je mixert niet opblaast, het beste kan je deze delen met wat weerstanden, en speel ook niet zonder luidspreker in de radio, anders is ie snel overleden.
Wat is het voor radio, merk en type?

Back