Speakers, Versterkers, Watts, Ohms etc

poul

Stamgast
He hallo,

Na er jaren een beetje verstand van te hebben wordt het nu wel eens tijd dat ik weet hoe het nu precies zit met Watts, Ohms e.d. op het gebied van speakers en versterkers. Welke combinaties werken volgens de specs goed en welke vliegen er meteen in de fik..

Daarom ben ik op zoek naar een duidelijke uitleg die, neem ik aan, vast op internet te vinden is. Met Google kreeg ik het zelf niet zo snel voor elkaar om watt te vinden dus hoop ik nu dat hier kenners rondlopen die iets aan kunnen raden (bij voorkeur een website of ander online document).

Alvast bedankt!

poul

Zo werkt het:

Hoe meer watt hoe harder.
Hoe minder ohm hoe harder.
Hoe meer speakers hoe vetter.
En hoe meer versterkers, hoe meer hernia.

Ik heb mijn post nog eens bekeken.
Het was inderdaad niet de bedoeling per definitie een juist antwoord te geven.
Maar laat ik het goedmaken:

Hoe meer watt hoe harder:
Eigenlijk weet ik ook wel dat dit onzin is. Rendement van de speaker schiet me als eerste tegenargument te binnen, maar er zullen vast nog meer factoren meespelen.

Hoe minder ohm hoe harder:
Mijn is ooit geleerd dat versterkers een hoger vermogen kunnen leveren als de impedantie van de speakers van bijvoorbeeld 8 naar 4 ohm gaat. wellicht gaat deze vlieger niet altijd op, maar ik ben benieuwd wat anderen er van weten.

Wat ik ook weet is dat je nooit onder de minimale belasting moet gaan zitten die een versterker aankan. Dan gaat ie kapot.
Erboven zitten is niet zo erg voor transistorversterkers, als het niet te veel is. Met buizenversterkers is dit wel erg..dan kan de eindtrafo kapot gaan. Wellicht is dit ook te kort door de bocht...maar ook hier ben ik beneiuwd naar aanvullende info.

Hoe meer speakers hoe vetter:
Daar blijf ik het mee eens zijn.

Hoe meer versterkers hoe meer hernia:
Lijkt me ook een mooie die moet blijven.

Groet,

Matthijs

De wet van Ohm: "BLIJF MET JE TENGELS VAN MIJN VROUW AF!!".
Dat was de wet van mijn oom tenminste :okdan:

Back