Nedrlants

Zoals altijd gaat het weer om de vorm (het taalgebruik in deze draad) ipv over de inhoud (het gebruik van Nderlants), maar mijn intentie van deze draad was om elkander te overwegen om elkaar te corrigeren als het egt de spuitgaten uitloopd.

[edit mode] Volgens mij klopt het bovenstaande niet, het moet denk ik zijn: ...om jullie te overwegen...

Wat is er mis met Size 2 Comic Sans MS; bij mij is het prima te lezen (daarnaast kun je in je browser instellen welke lettertypes wel en niet moeten worden weergegeven).

Niet alles zo serieus nemen. (Die fout maakte ik zelf ook laatst ;) )

Verder ben ik absoluut tegen gebruik van sms-taal op het forum, maar echt verbieden kan je het natuurlijk niet. Hooguit aanspraak doen op "een zekere algemene norm" dat we hier in ABN (of iets dat daar op lijkt) met elkaar communiceren.

Zo eens in de paar weken is er weer een draad over spelling...:walker:

Ik gebruik de copy en paste functie en zet er daarna ´quotes´ omheen (vandaar dat de citaties naamloos zijn). Ik heb de spellingcontrole zijn werk laten doen en die heeft ook twee woorden uit je originele bericht aangepast, maar het was niet mijn intentie om mijn berichten als cynisch of slinks over te laten komen.

Spellingscheck -> Spellingcontrole ben ik het mee eens zijn (hoewel ik zelf niet zo'n aanhanger van het laatste Groene boekje ben), maar "tekstinvoervelden" is toch wel degelijk één woord! Niet al te beste spellingcontrole, blijkbaar. Uiteraard ontslaat een spellingcontrole je nog steeds niet van zelf nadenken!

Zoals altijd gaat het weer om de vorm (het taalgebruik in deze draad) ipv over de inhoud (het gebruik van Nderlants), maar mijn intentie van deze draad was om elkander te overwegen om elkaar te corrigeren als het egt de spuitgaten uitloopd.

[edit mode] Volgens mij klopt het bovenstaande niet, het moet denk ik zijn: ...om jullie te overwegen...

Het is "om jullie elkaar te laten overwegen" of "om elkaar in overweging te geven" -dat wilde ik je even in overweging geven :dubbel:

Niet al te beste spellingcontrole, blijkbaar. Uiteraard ontslaat een spellingcontrole je nog steeds niet van zelf nadenken!
Inderdaad, maar van het zelf nadenken moet ik het niet hebben (wat het gebruik van Nederlands betreft).

Hoe meer rammelende posts vol taalfouten op het forum verschijnen, hoe intelligenter de mijne overkomen. Ik erger me er ook aan, maar probeer van de nood een deugd te maken. Want behalve af en toe een zuur topic aanmaken kun je er toch weinig aan veranderen denk ik.

Ik word over het algemeen nogal als een taalnerd beschouwt, maar eigenlijk heb ik er helemaal niet zo'n last van op SF... Okee, het stikt van de taalfouten (spelling, syntax, grammatica), maar uiteindelijk is het enige criterium de begrijpelijkheid, toch? En het is nog steeds zelden of nooit dat ik posts niet begrijp. Heb je dat zelf wel dan? Anders zie ik het punt er niet zo van in om mensen tot spellingscontrole te verplichten...

Ook trouwens omdat het tot flauwigheden leidt. Het prettige aan het Nederlands (vind ik), is dat het zo flexibel is. Net als in het Duits kun je heel gemakkelijk woorden aan elkaar plakken, nieuwe werkwoorden gebruiken, enzovoorts. In veel talen is dat toch minstens heel ongebruikelijk, maar in het Nederlands (en het Duits) is het erg handig (en leuk). Maar probeer dat maar eens aan je spellingscontrole uit te leggen...

Dus: zo lang ik maar bij eerste lezing kan begrijpen wat er staat, dan vind ik alles goed! Om die reden wil ik me trouwens ook aansluiten bij het commentaar op gebruik van verschillende lettertypen: dat kost mijn ogen een paar momenten om zich aan te passen en leest daardoor moeilijker, en bemoeilijkt me het lezen dus meer dan allerlei taalfouten (sorry voor het opnieuw aanhalen van dit onderwerp, maar dit ter illustratie van mijn punt :) ). Als er dan toch verplichtingen moeten komen, dan wat mij betreft voor het gebruik van smileys! Dat hele gedoe met Smackos was bijvoorbeeld voorkomen geweest als hij bij al zijn post een 'here be keiharde cynische humor'-smiley had geplaatst...

Overigens vallen posts van Ron uiteraard buiten deze discussie. ;)

Nu ben ik zelf erg slecht wat betreft het juiste gebruik van Nederlands, maar het valt me op dat de laatste tijd er erg veel, bijna niet te lezen berichten worden geplaatst. Dees of Tees storen me niet echt, maar 'woorden' als eigleik, mnitor of het gebruik van sms taal (keb hlp ndig) maken het forum er niet beter op. Verplichte spellingstjek? of een ban op meer dan 10 taalvouten:D

Ik ben erveur deh we veurtoan meej z'n allen Broajbaants schraaife.
Alle niet-braajbanders motte nun inburgeringscursus kraajge of nun generoal pardon aanvroage.

Krek wa ge zee jungske! "kZuuk 't nie om broabants te lere?" Dan goa-de moar weeg ôk!

Euh kul! Van wie bende gaai dr ene? Kik nou moar oijt...vur da ge drek ne zoagtaand op oew ogûh kraaigt,,,

Jazeker - een flauw klepske is zo gevallen... (doar meugde oew zeik bes lauw door lâte moake! :D )

(ook Limburgs valt buiten de discussie hier op het 'Dutch synthforum' trouwens, want volgens de EU zijn er Limburgse talen, dus dan is het geen dialect van het Nederlands meer :P )

volgens de EU zijn er Limburgse talen, dus dan is het geen dialect van het Nederlands meer
...maar dat heeft denk ik meer te maken met politiek dan met taal...

Back