Iemand vertelde mij laatst in zwaar gebroken Engels dat er een wezenlijk verschil is tussen analoge panning en digitale panning.
Het eindresultaat zou wezenlijk verschillen.
Ik moet zeggen dat ik het niet helemaal begreep, wat is precies het verschil?
Het was de programmeur van Acustica Audio (van Nebula) die dit mij in het "Engels" vertelde. Ik moet even diep graven maar volgens mij had hij het o.a. over fase verschillen.
Ik zou ook niet kunnen aangeven waarom analoog pannen anders zou kunnen zijn. Idd panning law, maar dat soort instellingen zijn simpel te veranderen in elke willekeurige daw.
Verder zouden channel-bleeding en de klank-kleur van een tafel er nog invloed op kunnen hebben.
Het zal allemaal best, maar ik vind het wel wat ver gezocht. Ik vraag me ook af of het echt een hoorbaar substantieel verschil maakt. Oftewel: Ik denk niet dat je in een totale mix het verschil kunt onderscheiden.
Onzin. Gehoormatig is er geen verschil. De resolutie van digitale tafels is zo goed dat digitale panning traploos verloopt. Net zo goed als dat de interne panning van synths gehoormatig niet verschilt van die van mengtafels (mits je dezelfde modulatie uitvoert natuurlijk!). Ik ken geen synths met een slechte panningresolutie. Misschien bedoelde die meneer wel iets heel anders dan hij met zijn gebroken Engels kon zeggen.
Tis geen onzin...er is op het net veel te lezen over de verschillen tussen analoog en digitaal pannen,maar vooral tussen analoog en digitaal stereobeeld...
De technische kant van het verhaal weet ik ook niet precies,maar je kunt het goed zelf horen...tis ook 1 van de redenen waarom een analoge summer iets toevoegt aan je geluid...
Test het zelf maar eens als je de mogelijkheid hebt...
Beste voorbeeld wat ik kan bedenken is m'n Alesis Andromeda : toen ik die nog over een analoge mixer gooide klonk ie vrij breed,terwijl ie eigenlijk gewoon mono is...wat goed te horen is nu ik de Andromeda via m'n computer gooi...
acoustisch gezien is er natuurlijk wel een verschil tussen panning (op bijv je koptelefoon), en verschillende richtingen tot je oren van een bepaalde audiobron.
- panning veroorzaakt alleen volumeverschillen voor links/rechts
- als een bron rond je hoofd beweegt veroorzaakt dit, behalve volumeverschillen, ook faseverschillen en frequentieverschillen tussen je beide oren.
misschien wat onduidelijk, maar hier lijkt het mij over te gaan. Zo kan je een geluid bijvoorbeeld ook "pannen" op je koptelefoon door een klein faseverschil tussen links en rechts te introduceren.
er is inderdaad wel een verschil tussen amplitude panning (waar je de relatieve niveaus aanpast) en time panning (waar je tijdsvertragingen toepast). Maar dat heeft helemaal niets met analoog vs digitaal te maken.... Beiden kun je zowel analoog als digitaal doen.
Tis geen onzin...er is op het net veel te lezen over de verschillen tussen analoog en digitaal pannen,maar vooral tussen analoog en digitaal stereobeeld...
De technische kant van het verhaal weet ik ook niet precies,maar je kunt het goed zelf horen...tis ook 1 van de redenen waarom een analoge summer iets toevoegt aan je geluid...
Test het zelf maar eens als je de mogelijkheid hebt...
Beste voorbeeld wat ik kan bedenken is m'n Alesis Andromeda : toen ik die nog over een analoge mixer gooide klonk ie vrij breed,terwijl ie eigenlijk gewoon mono is...wat goed te horen is nu ik de Andromeda via m'n computer gooi...
Hoezo? De Andromeda heeft toch stereo effecten en panning met modulatiemogelijkheden? En digitale kanaalscheiding is toch veel beter dan analoge (minder overspraak)? Ik wil je geloven dat je het geluid van je analoge mixer als breder ervaart dan van je digitale, maar dit heeft volgens mij niets met panning te maken. Het gaat dan weer om de klassieke discussie over analoog en digitaal geluid... Ik vond mijn Solina String-Ensemble namelijk op mijn analoge mengtafels ook breder klinken dan op mijn SX-1. en de Solina heeft een stereo-chorus. Ik heb met de panning-lfo van de SX-1 en met handmatige panning geëxperimenteerd en dat klonk niet anders dan analoog.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.