Dynacord DRS-78 aansluiten

bikkel

Everything is on the One
Natuurlijk zou ik het ook allebei een keer kunnen proberen, maar aangezien ik geen manual kan vinden en ik hem in een lastig rack op de grond wil hangen en kabels veranderen een PITA is, vraag ik het maar gewoon even:

Ik zie drie soort van kanalen op de achterzijde, L, R en mono. Ik wil natuurlijk een stereo reverb hebben dus ik zou zeggen L en R aansluiten, maar moet ik dan ook allebei de kanalen input geven? Zo ja, hoe zorg ik dan dat ik van één mono send ik allebei die kanalen kan aansturen?

Stel je bij dat stereo niet te veel voor. In de jaren 70 betekende dat hoogstens 'we zetten de effects over het ene kanaal in verschoven fase tegen de effects op het andere kanaal'.
Dat klinkt 'apart' als je het over je stereo speakers afspeelt (àls je het hoort), maar zorgt ook voor allerlei fase-geneuzel in je tracks.

Ik sloot m'n eigen DRS-78 uiteindelijk altijd gewoon mono aan. Klonk net zo goed, scheelde inputs en geneuzel met patchen.

Stereo is inderdaad waardeloos op de DRS78.
Het is niks meer dan een fase draaing.

Ik heb mij drs78 ook altijd mono aangeloten gehad omdat dat het beste werkte.

Hij klinkt inderdaad gewoon goed mono. Bedankt voor het besparen van veel gevloek vanachter mijn rack!

Zou ook eens willen vragen, heb ook een DRS78 die ik (mss) ga overnemen.. klopt het dat de input flink wordt vervormd ? alsof ik te hard instuur terwijl dat niet zo is..

Ik gebruik de input + mix out aan de voorkant. Zodra ik de volume knop draai helemaal links-onderin naast de input dan begint het geluid gelijk te scheuren.

Hoe kan ik deze bak nu het beste aansluiten ? (heb geen manual / wel een schema van bovenop de unit)

@Sander, als je niks instuurd branden de leds dan wel voor de input?
zit er een zoem in?

ik heb ook een drs78, ik zie de laatste tijd alleen maar dat effect, zijn er iig genoeg van gemaakt.
De trigger in dat die door de delay's loopt is echt cool, leuk met een 808 of 606 of iets.

Hij deed het niet eens met de inputs aan de voorzijde bij mij, heb er verder ook niet al te veel aandacht aan besteed trouwens.

Wat doet die trigger?

Zou ook eens willen vragen, heb ook een DRS78 die ik (mss) ga overnemen.. klopt het dat de input flink wordt vervormd ? alsof ik te hard instuur terwijl dat niet zo is..

Ik gebruik de input + mix out aan de voorkant. Zodra ik de volume knop draai helemaal links-onderin naast de input dan begint het geluid gelijk te scheuren.

Hoe kan ik deze bak nu het beste aansluiten ? (heb geen manual / wel een schema van bovenop de unit)

zoals ronnie tober zou zeggen: van achteren.

de input aan de voorkant is erg snel overstuurd. die kan je ook regelen met de input volume knop (die achterop reageren niet op die knop). ik denk dat voorop bedoeld is voor heel laag signaal.

Ik ga het straks thuis nogeens checken, volgens mij als ik de volume net een tikkie opendraai dan schieten de ledjes al bijna tot aan het maximum. Dat van die triggers is wel cool idee ja

Leo thx, ik ga gewoon ff hobbyen.

Iemand verder nog een idee waar de repeat knop voor is ? heb het niet kunnen ontdekken..

En ik dacht de mixed out zowel reverb + delay uitstuurde.. maar daar moet je dus de outputs aan de achterkant voor gebruiken zeker ?

Laatst gewijzigd:
Met die trigger trigger je de delay's dus hij loopt door alle drie de delay's heen , dus je zet ze allemaal met andere timing, en dan tik je de triggers in op je 808 etc.

echt cool , Aphex twin style

repeat knop is een soort sample. hij zet de delay vast op wat je op dat moment hoort.

Met die trigger trigger je de delay's dus hij loopt door alle drie de delay's heen , dus je zet ze allemaal met andere timing, en dan tik je de triggers in op je 808 etc.

echt cool , Aphex twin style

Dus dan gaat hij snel-langzaam-midden-snel-langzaam-midden-snel-langzaam-midden-etcetera de hele tijd? Dat pitchbend effect?

repeat knop is een soort sample. hij zet de delay vast op wat je op dat moment hoort.

Ja leuke optie is dat, maar waar klok je hem aan? Hij lijkt net wat langer te duren dan de langste delay zeg maar.

Mijn ervaring is dat de inputs van de DRS-78 allemaal erg gevoelig zijn, inderdaad richting het eerste kwartslag knopje draaien, meer is al snel te veel.

Lijkt me overigens echt een Dynacord dingetje; m'n DRP-20 heeft het ook.

Is dat niet omdat die dingen voor een veel lager signaal niveau zijn
ontwikkeld (gitaren,mics,etc)
Mijn DRS78 heeft het ook, weleens een beetje vervelend.
Achter is het idd beduidend minder maar nog steeds erg gevoelig.
Ik heb geen DI hier maar zou dat het probleem niet kunnen oplossen?!

Input gevoeligheid lijkt me niet een hoofdzaak.
Of het nu microfoon, instrument of lijnniveau is, dat is een kwestie van afstellen.
Wat ik wel belangrijk vind aan reverb of delay apparatuur uit die tijd is signaal/ruis verhouding. En die is meestal niet gering. Dat geldt voor de DRS78 maar ook voor bijvoorbeeld de Ursa Major - Space Station en de Space Echo's enz enz.

Wat ik ff kwijt wil:
De DRS78 vind ik een pareltje als je kijkt wat hij waard is en hij kost. Hij ruist en is een soort van one trick pony, maar voor de huidige markwaarde van 250,- vind ik het een zeer mooi ding.

P.S. nog zo'n parel vind ik de Yamaha REV7 of REV5.

Hoe is het eigenlijk met de staat van jullie DRS-78's?

Die van mij ziet er aan de voorkant behoorlijk goed uit, maar de achterkant is echt kermis. En volgens Leo was dat de beste die hij in een hele lange tijd had gezien. Ik kan me ook een thread herinneren met foto's van de DRS-78 van Hanz, die er uit zag of hij in een voetbaltoernooi was gebruikt.

Die van mij is vanonder met doorzichtig plexiglas, en niet orgineel met wat betreft knoppen, maar hij doet het prima.

Back