vervelende basicchannel-delay-vraag...

sirfunkydylan

If u got funk u got style
Ik dacht dat ik er uit zou komen, maar helaas toch niet...
Moritz von Oswald en co. gebruiken volgens mij de space-echo, maar ik vraag me af hoe de delays in hun muziek worden gebruikt. (Wat voor vormen en (hoe) wordt er gecombineerd met verschillende patronen? Worden er naast de space echo ook nog andere apparaten voor delay gebruikt?)

Ik luister heel aandachtig naar hun manier van delay gebruiken maar hoe meer ik luister, hoe minder ik ervan snap. Iemand die hun shit kent en hier antwoord op weet?

Ha, ja dat is best lastig! Wat sowieso helpt is meerdere delays te gebruiken (verschillende delaytijden en zo). Verder is het altijd fijn wat eq op de delay te zetten, of een highpass filter in de highpass stap te zetten. Je kan bijvoorbeeld ook een LFO op de cutoff van die highpass zetten; geeft een erg tof effect! Je delay moet sowieso een lekker karakter hebben, een space echo of zo inderdaad. Een simpel behringer effectje is te saai...

Wat ik wel eens met een boerenkooldelay deed was hem via mijn mixer loopen, dus het return kanaal meteen ook weer senden naar de delay en zo dus de herhaling van de echo's regelen en niet vanuit de delay zelf (die gewoon dus een echo doet en verder niet zachter blijft herhalen).

Dan kun je wat er returnt bijvoorbeeld een beetje distorten, EQ'en of zelfs nog via een insertkabel door een ander apparaat weer heen halen. Ik kan me zelfs voorstellen dat je op de return van delay 1 een send naar delay 2 doet en vice versa.

Super organisch effecten zijn zo te bereiken met iedere delay.

awrite, dat zijn inderdaad goeie dingen om te proberen. ik had het "laten hangen" van de delay al eens geprobeerd, maar daar weer variaties in brengen had ik nog niet gedaan, met een volgende delay. (cool idee)

Space echo is toch hardware? of is er ook (soortgelijke) software van tegenwoordig...? ik loop altijd te klooien met de delays uit Logic ed. (tape, stereo, delay designer (en king tubby delay maar die crasht regelmatig op mn mac...)) en soms ook reverbs met een lage density zodat dat ook weer een delay is. Maar ik voel me beperkt, enigszins...

En idd het lichtelijk laten vervallen van de sync rules hehehe.
Ik ga die site even checken.

Back