Voordelen NI Battery tov audiobestanden importeren?

Nieekk

beatssssssssss
Ik vroeg me af wat nou eigenlijk de voordelen zijn van het gebruik van Native Instruments Battery ten opzichte van het gewoon handmatig importeren van samples en deze met de muis neerzetten. Ik snap dat het leuker/handiger is om drums met een controller in te spelen, maar is het niet zo dat je een sample veel verder kunt bewerken als audiofile direct in Cubase? Dan kan je er toch veel gemakkelijker plug-ins op zetten, equalizen, et cetera? Met MIDI kan je niet veel, en dus zit je vast aan de functies die Battery heeft..

Ik heb wat filmpjes op Youtube gekeken, en wat mij de enige voordelen lijkt is het in kunnen spelen van de drums en samples, aangezien ik zag dat hij ook REX bestanden ondersteund.. Of zie ik dit verkeerd?

Ik hoop dat iemand me wat opheldering hierover kan geven. Alvast hartelijk bedankt.

Euh, niet zozeer eigen aan NI Battery, maar aan alle soft samplers denk ik: De mogelijkheden zijn juist eindeloos ten op zichte van simpel neerkwakken van samples in je audio spoor. Volgens mij moet je eens wat demos van Battery van dichtbij gaan bekijken/bespelen :-)

Effe een kleine greep uit de voordelen:

In de eerste plaats kun je samples toewijzen aan meerdere cells en dus "bespelen" alsof het een normaal instrument betreft.

Daarnaast kun je uitgebreid rommelen met voice en choke groups waarmee je maximale controle hebt over polyfonie. Zo kun je bepalen welke samples naast elkaar dienen te klinken (decay/release) en welke elkaar af dienen te kappen. Dit is vooral fijn als je een strakke "tracker" achtige drumtrack wilt bouwen waarbij de hihats bijvoorbeeld mekaar afkappen maar er zijn ook gevallen denkbaar waarbij de sample juist moet doorspelen naast een eerder gebruikte andere sample.

Verder biedt Battery de mogelijkheid om controllers toe te wijzen aan alle modulatie en filter opties die voor elke sample cell aanwezig zijn. Zo kun je elke sample cell een eigen filter, ADSR curve, looppoints, pitch control etc. toewijzen.

Verder is elke sample cell te koppelen aan een van de ontzettend grote hoeveelheid uitgangen van Battery waardoor je met 1 midi spoor zo bijvoorbeeld effe 32 verschillende audio sporen "vertegenwoordigt" die elk hun eigen effecten en inserts toegewezen kunnen krijgen. Veel voorkomende toepassingen hiervan zijn het groeperen van bepaalde instrumenten op een uitgang, bijvoorbeeld bij gebruik van een sidechained compressor. Kick op output 1+2, hihat op 3+4, vervolgens de kick op de sidechain ingang van je compressor hangen, de normale compressor ingang op de hihats zetten
en pompen maar.

Zeker indien je drums aan t editen bent biedt een opzet met "een Battery variant" grote voordelen omdat je door het eenvoudig verplaatsen van een midi nootje je pattern aan kunt passen of van "instrument" kunt wisselen (door te transposen naar een noot die een andere sample vertegenwoordigt) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Battery is in mijn studio zo ongeveer de meest gebruikte en meest flexibele tool die ik me kan voorstellen. Ik gebruik de door jou beschreven drag en drop van audio samples in een audiospoor eigenlijk uitsluitend voor vocals. Een andere toepassing is voor effect returns waarbij ik soms bepaalde effecten render naar een audiobestand en deze opnieuw importeer om zo even snel een dikke reverb af te kunnen kappen ofzo, alhoewel dat vaak met automation ook prima op te lossen valt. T scheelt alleen wat CPU power zo en de boel is wat "visueler" kwa aanpak. Dat heeft soms zo zijn voordelen.

Resumerend is dus juist het omgekeerde van wat je stelt het geval: midi biedt juist een aantal grote voordelen in deze combinatie en doordat Battery een ongelooflijke hoeveelheid uitgangen heeft die je elk z'n eigen inserts, effecten en eq kunt geven heb je 1000x meer controle dan wanneer je samples in wat audiotracks neerkwakt (is mijn bescheiden mening). Wil je echter maar 1 sample gebruiken en daar uitsluitend wat audioprocessing op toepassen dan is het importeren als audiotrack eenvoudiger.

En stel nou, je hebt je drum track helemaal af, maar je bent toch niet zo tevreden over het kickdrum geluid. In plaats van alle audio events te vervangen wijs je gewoon even een andere sample toe aan een cell in battery of een andere sampler.

Met MIDI kan je niet veel
Ik sleur & pleur een .wav file. Met MIDI kan ik gelijk pitch-bend en velocity-data meesturen, probeer dat met een gewone wave maar eens.

Als je verschillende snares hebt - een snare verandert ook in timbre, niet alleen volume als je er harder op mept - is dat ontelbare keren makkelijker om met iets als Battery te werken dan om dat met sleuren & pleuren te doen.

en dus zit je vast aan de functies die Battery heeft..
Wat geeft je het idee dat ik niet de hele berg FX-plugins op Battery kan gooien maar wel op een audiotrack?

Tuurlijk gaat dat :)

Nou Lynxxx, dat is nog eens een antwoord!!! :okdan:

Ik ga hem morgen meteen halen! :D

Euh, niet zozeer eigen aan NI Battery, maar aan alle soft samplers denk ik: De mogelijkheden zijn juist eindeloos ten op zichte van simpel neerkwakken van samples in je audio spoor. Volgens mij moet je eens wat demos van Battery van dichtbij gaan bekijken/bespelen :-)

Effe een kleine greep uit de voordelen:

In de eerste plaats kun je samples toewijzen aan meerdere cells en dus "bespelen" alsof het een normaal instrument betreft.

Daarnaast kun je uitgebreid rommelen met voice en choke groups waarmee je maximale controle hebt over polyfonie. Zo kun je bepalen welke samples naast elkaar dienen te klinken (decay/release) en welke elkaar af dienen te kappen. Dit is vooral fijn als je een strakke "tracker" achtige drumtrack wilt bouwen waarbij de hihats bijvoorbeeld mekaar afkappen maar er zijn ook gevallen denkbaar waarbij de sample juist moet doorspelen naast een eerder gebruikte andere sample.

Verder biedt Battery de mogelijkheid om controllers toe te wijzen aan alle modulatie en filter opties die voor elke sample cell aanwezig zijn. Zo kun je elke sample cell een eigen filter, ADSR curve, looppoints, pitch control etc. toewijzen.

Verder is elke sample cell te koppelen aan een van de ontzettend grote hoeveelheid uitgangen van Battery waardoor je met 1 midi spoor zo bijvoorbeeld effe 32 verschillende audio sporen "vertegenwoordigt" die elk hun eigen effecten en inserts toegewezen kunnen krijgen. Veel voorkomende toepassingen hiervan zijn het groeperen van bepaalde instrumenten op een uitgang, bijvoorbeeld bij gebruik van een sidechained compressor. Kick op output 1+2, hihat op 3+4, vervolgens de kick op de sidechain ingang van je compressor hangen, de normale compressor ingang op de hihats zetten
en pompen maar.

Zeker indien je drums aan t editen bent biedt een opzet met "een Battery variant" grote voordelen omdat je door het eenvoudig verplaatsen van een midi nootje je pattern aan kunt passen of van "instrument" kunt wisselen (door te transposen naar een noot die een andere sample vertegenwoordigt) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Battery is in mijn studio zo ongeveer de meest gebruikte en meest flexibele tool die ik me kan voorstellen. Ik gebruik de door jou beschreven drag en drop van audio samples in een audiospoor eigenlijk uitsluitend voor vocals. Een andere toepassing is voor effect returns waarbij ik soms bepaalde effecten render naar een audiobestand en deze opnieuw importeer om zo even snel een dikke reverb af te kunnen kappen ofzo, alhoewel dat vaak met automation ook prima op te lossen valt. T scheelt alleen wat CPU power zo en de boel is wat "visueler" kwa aanpak. Dat heeft soms zo zijn voordelen.

Resumerend is dus juist het omgekeerde van wat je stelt het geval: midi biedt juist een aantal grote voordelen in deze combinatie en doordat Battery een ongelooflijke hoeveelheid uitgangen heeft die je elk z'n eigen inserts, effecten en eq kunt geven heb je 1000x meer controle dan wanneer je samples in wat audiotracks neerkwakt (is mijn bescheiden mening). Wil je echter maar 1 sample gebruiken en daar uitsluitend wat audioprocessing op toepassen dan is het importeren als audiotrack eenvoudiger.

Wauw, wat een uitleg:halleluja...had hetzelf niet beter kunnen verwoorden. Battery is ook 1 van mijn meest gebruikte plugins trouwens.

Lynxxx en alle anderen, hartelijk bedankt. Het is me nu compleet duidelijk, en ik denk dat ik maar eens ga kijken om Battery op de kop te tikken.

Nogmaals, bedankt!

verhaal

Lynxxx, thanks voor de uitleg. Ik heb een paar vraagjes m.b.t. battery:

1.Mijn outputs beginnen dus bij 3-4 en niet bij 1-2. Vreemd, maar 1-2 lijken beslaan te worden door de master output. Enig idee hoe dit kan?
2. zodra ik voor een cell niet meer de master als output gebruik maar bijv. een andere stereo output, werken de sends van de mastereffects 'delay' en 'reverb' niet meer. Op zich wel begrijpelijk, maar weet je hoe ik dit kan verhelpen?

1.Mijn outputs beginnen dus bij 3-4 en niet bij 1-2. Vreemd, maar 1-2 lijken beslaan te worden door de master output. Enig idee hoe dit kan?

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al.Dit is wel vaker zo bij plugins, op audio interfaces zie je ook wel eens dat de main outs output 1 & 2 zijn. Dit is een gevalletje "het is nu eenmaal zo" en heeft te maken met de keuzen die een plugin fabrikant maakt maar zeker ook mnet de manier waarop de DAW fabrikant multi channel plugin ondersteuning maakt.

2. zodra ik voor een cell niet meer de master als output gebruik maar bijv. een andere stereo output, werken de sends van de mastereffects 'delay' en 'reverb' niet meer. Op zich wel begrijpelijk, maar weet je hoe ik dit kan verhelpen?

Niet, zou ook extreem vreemd zijn als master fx zijn outputs naar andere outputs zou routen. Een oplossing is gewoon een vst/au effect op de bewuste output zetten in je DAW.

Ik zoek nog steeds naar een fatsoenlijke delay plugin voor SX3. Maar goed, on-topic weer...

En dan nog een vraagje, meer uit nieuwsgierigheid: dissolven jullie de miditrack in jullie sequencer, of maken jullie je hele beat in 1 midifile?
Ik zelf vind het het makkelijkst om eerst mijn beat in 1 midifile te construeren, om vervolgens alle cells op verschillende miditracks te doen. Dit vind ik toch wat overzichterlijker + je kunt makkelijker inserts en sends per cell aanbrengen.

Een goeie delay is de Ohmboys plugin van Ohmforce, ze zijn vandaag trouwens net met een groupbuy begonnen als je voor het volledige pack wil gaan.

In mijn geval alle midi in 1 instrument track en dan de geluiden naar de verschillende audio outputs van battery sturen voor verdere processing.
Hoe bedoel je met de inserts en sends?

ik zet de verschillende "instrumenten" in mijn drumtracks juist altijd in aparte midi sporen. veel makkelijker knippen, plakken en muten :-P. Ik hou ervan als ik de opbouw van mijn tracks zo visueel mogelijk kan maken. even alleen de closed hihatjes verplaatsen of de open hihats ergens anders laten beginnen is een stuk eenvoudiger als je ze allemaal hun eigen midispoor geeft. Die sporen kun je vervolgens onder folder tracks hangen zodat je heel eenvoudig bijvoorbeeld alle percussie, hihats & cymbals of kicks tegelijk kunt muten of collapsen/expanden.

PSP Audioware heeft overigens een aantal mooie Lexicon VSTs waarmee je fijne delaytjes kunt maken. Ohmforce heb ik geen ervaring mee.

Ik zoek nog steeds naar een fatsoenlijke delay plugin voor SX3. Maar goed, on-topic weer...

Ohmboyz is zekr tof, anders ook FabFilter Timeless even checken.

Back