Euh, niet zozeer eigen aan NI Battery, maar aan alle soft samplers denk ik: De mogelijkheden zijn juist eindeloos ten op zichte van simpel neerkwakken van samples in je audio spoor. Volgens mij moet je eens wat demos van Battery van dichtbij gaan bekijken/bespelen :-)
Effe een kleine greep uit de voordelen:
In de eerste plaats kun je samples toewijzen aan meerdere cells en dus "bespelen" alsof het een normaal instrument betreft.
Daarnaast kun je uitgebreid rommelen met voice en choke groups waarmee je maximale controle hebt over polyfonie. Zo kun je bepalen welke samples naast elkaar dienen te klinken (decay/release) en welke elkaar af dienen te kappen. Dit is vooral fijn als je een strakke "tracker" achtige drumtrack wilt bouwen waarbij de hihats bijvoorbeeld mekaar afkappen maar er zijn ook gevallen denkbaar waarbij de sample juist moet doorspelen naast een eerder gebruikte andere sample.
Verder biedt Battery de mogelijkheid om controllers toe te wijzen aan alle modulatie en filter opties die voor elke sample cell aanwezig zijn. Zo kun je elke sample cell een eigen filter, ADSR curve, looppoints, pitch control etc. toewijzen.
Verder is elke sample cell te koppelen aan een van de ontzettend grote hoeveelheid uitgangen van Battery waardoor je met 1 midi spoor zo bijvoorbeeld effe 32 verschillende audio sporen "vertegenwoordigt" die elk hun eigen effecten en inserts toegewezen kunnen krijgen. Veel voorkomende toepassingen hiervan zijn het groeperen van bepaalde instrumenten op een uitgang, bijvoorbeeld bij gebruik van een sidechained compressor. Kick op output 1+2, hihat op 3+4, vervolgens de kick op de sidechain ingang van je compressor hangen, de normale compressor ingang op de hihats zetten
en pompen maar.
Zeker indien je drums aan t editen bent biedt een opzet met "een Battery variant" grote voordelen omdat je door het eenvoudig verplaatsen van een midi nootje je pattern aan kunt passen of van "instrument" kunt wisselen (door te transposen naar een noot die een andere sample vertegenwoordigt) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Battery is in mijn studio zo ongeveer de meest gebruikte en meest flexibele tool die ik me kan voorstellen. Ik gebruik de door jou beschreven drag en drop van audio samples in een audiospoor eigenlijk uitsluitend voor vocals. Een andere toepassing is voor effect returns waarbij ik soms bepaalde effecten render naar een audiobestand en deze opnieuw importeer om zo even snel een dikke reverb af te kunnen kappen ofzo, alhoewel dat vaak met automation ook prima op te lossen valt. T scheelt alleen wat CPU power zo en de boel is wat "visueler" kwa aanpak. Dat heeft soms zo zijn voordelen.
Resumerend is dus juist het omgekeerde van wat je stelt het geval: midi biedt juist een aantal grote voordelen in deze combinatie en doordat Battery een ongelooflijke hoeveelheid uitgangen heeft die je elk z'n eigen inserts, effecten en eq kunt geven heb je 1000x meer controle dan wanneer je samples in wat audiotracks neerkwakt (is mijn bescheiden mening). Wil je echter maar 1 sample gebruiken en daar uitsluitend wat audioprocessing op toepassen dan is het importeren als audiotrack eenvoudiger.