Layeren in Battery?

Nieekk

beatssssssssss
Ik vroeg me af hoe het layeren in Battery in zijn werking gaat. Ik heb wat video's over Battery zelf gekeken, en ik zie dat je de gekste dingen kunt doen met een simpele standaard drumsample. Maar aangezien ik gewend ben om audiofiles te importeren (pleuren en sleuren), layer ik vaak drums in mijn producties.

Klopt het als ik zeg dat drums layeren in Battery niet gemakkelijk gaat? Het is natuurlijk geen probleem om twee samples in een cell te stoppen, dat gaat ook gemakkelijk, maar samples bewerken in een cell gaat toch niet zo goed? Volume per sample instellen, etc..

Ik denk dat ik het principe van Battery nog niet helemaal snap. Of is het juist de bedoeling dat je je drumsamples layerd in je DAW, hem opslaat als een sample, en hem dan importeer in Battery?

Alvast bedankt.

Er zijn 2 mogelijkheden om te layeren:

- sleep een 2e (of 3e, of 4e, of...) .wav file in de "Mapping" tab van een cell. Als het raar klinkt kan dat zijn omdat je dan even bij het tabje Loop moet kijken en daar looping uit moet zetten. Hierbij worden de effecten van deze cel op de mix van de samples toegepast, maar dat had je al uitgevonden.

- maak de key range van 2 cells hetzelfde (door 2 cellen key range C1/C1 te geven trigger je beide geluiden tegelijkertijd). Dit is heel makkelijk om bijv. met verschillende onderdelen van een kick een compositie te maken. Hiermee behoud je de effecten per cel, en kun je zonder problemen de onafhankelijke volumes regelen.

Klopt het als ik zeg dat drums layeren in Battery niet gemakkelijk gaat?
Eh nee, zoals al gezegd, geef gewoon twee cells dezelfde keyrange en je hebt een layer :-)

Het is natuurlijk geen probleem om twee samples in een cell te stoppen, dat gaat ook gemakkelijk, maar samples bewerken in een cell gaat toch niet zo goed? Volume per sample instellen, etc..

Dat kan juist heel eenvoudig. Afgezien van een uitgebreide ADSR/Envelope op elke sample kun je ook eenvoudig de start en endpoint van elke sample instellen en afzonderlijk daarvan de loop start en end. Het is dus niet nodig om perfect geknipte samples te importeren. Verder kun je de sample pitchen en saturaten, wat overeenkomt met een soort van bitcrush/overdrive, en heb je de beschikking over uitgebreide modulatie,loop, trigger en filter mogelijkheden per sample. Effecten/Inserts voeg je toe op de output van Battery waar je de sample/cell aan koppelt. Dat is non-destructive dus dat werkt altijd prettiger dan samples eerst bewerken en dan importeren. Wil je het hele zaakje samenprakken onder 1 compressor? stuur de samples dan of naar dezelfde output, of breng twee outputs onder in 1 group channel :-)

Ik denk dat ik het principe van Battery nog niet helemaal snap.

Dat denk ik ook. Het is effe uitzoeken geblazen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt wil je nooit meer terug :-)

Of is het juist de bedoeling dat je je drumsamples layerd in je DAW, hem opslaat als een sample, en hem dan importeer in Battery?
Dat is niet perse de bedoeling. Het kan natuurlijk, als je sample al helemaal "af" is hoef je m immers niet uitgebreid te gaan voorzien van effecten en andere zooi in battery maar zoals hierboven gezegd is het niet perse noodzakelijk. 't is maar net waar je de voorkeur aangeeft.

TIP: Je kunt uiteraard ook altijd nog het resultaat van het gepruts met battery en effecten downmixen naar een nieuwe audiofile voor toekomstig drag ' n drop sample gebruik :-)

Dat denk ik ook. Het is effe uitzoeken geblazen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt wil je nooit meer terug

Helemaal mee eens...is echt een superprogramma Battery:dj:

Hartelijk dank, de keyrange hetzelfde instellen is precies wat ik nodig heb.

Bedankt voor jullie hulp!

Back