wedstrijd MPC versus ABleton Live qua geluid

catacumbia

Nieuwkomer
Hallo,
sorry, niet meteen iedereen met mes tussen de tanden.
Ik werk met Live ABleton en Mpc in een live situatie. Ben volkomen lomp en ongeschoold, behandel alle samples even slordig. Doch het werkt.
Echter:
Ik begin bv met Live-songs. Verdomd, het publiek kijkt geinteresseerd.
Ga dan over op wat MPC... en dan is het zo ver....
die beats zijn zo veel vetter en doordringender, dat iedereen er zin in krijgt, en het moeilijk terugkomen is naar mn laptop-gedoe met Live.

Ik weet dat MPC die reputatie heeft van impaktvol klinken, maar hoe kan ik eervol terugkomen naar mn Ableton set ???

Moet Ableton veel arbeidsintensiever worden aangepakt voor het goed klinkt ? Ik werk met de oude M-Box en twee stereo uit.
Is met bv 6 sporen uitgaan (Fast Track) al een hoorbare verbetering ?

Jongens, help me, ik wil de nieuwe tiesto worden, maar voel me turbopapa.

Geloof me, de nieuwe Tiesto worden kan geen doel zijn. Je wilt toch zelf muziek maken?

Als je toch de nieuwe Tiesto wilt worden, dan moet je Parkito gebruiken ipv Ableton. Ik geloof dat de nieuwe Tiesto plug-in daarvoor bijna klaar is....

....maar alle gekheid op een stokje. Het geluid uit je laptop wordt natuurlijk in de basis bepaald door de da converters in de mbox. Iedere interface zal anders klinken dus wat je moet doen is proberen door middel van plugins of eq of weet ik veel wat je output uit de interface te kleuren naar wat jij (of het publiek als ik het goed begrijp) wil horen.

En hoe je dat moet doen? Da's nou net de kunst. Proberen, probieren, probuleren en probetueren tot het is wat je moet hebben....

...Denk ik.

L56 best wel Out...

die beats zijn zo veel vetter en doordringender, dat iedereen er zin in krijgt, en het moeilijk terugkomen is naar mn laptop-gedoe met Live.

een paar vraagjes:

- welke MPC? De 1000/2500 heeft er volgens mij standaard een masteringpreset op staan.
- welke plugins in Ableton?

Is met bv 6 sporen uitgaan (Fast Track) al een hoorbare verbetering?
Lijkt me niet dat dit veel verschil gaat maken, maar tenzij me iemand goed kan corrigeren zeg ik "denk 't niet".

De geluiden vanuit een MPC hebben nu eenmaal meer punch en rauwheid dan vanuit Live, dat is het verschil tussen hard- en software.
Wat ik vaak doe, is beats maken in mijn MPC en dan samplen en arrangeren in Live.
Nog beter is om Live te slaven aan je MPC.
Het is zeker mogelijk om dikke beats uit Live te toveren maar daar moet je wel een stuk meer aan sleutelen.

Het is bekend dat de MPC DA conversie en op-amps erg direct zijn, dit is zover ik weet expliciet zo gedaan. Dat is natuurlijk heel leuk voor beats enzo maar als je ook andere sounds wilt maken niet altijd ideaal.
Een geluidskaart heeft als doelstelling zo natuurlijk of eerlijk mogelijk klinken. Om hetzelfde resultaat te behalen zul je dus iets moeten toepassen om dat te bereiken (met de juiste plugin over je drumbus in live bereik je dit ook wel).

Verder is het natuurlijk ook wel zo dat er in de audio interface handel nogal wat kwaliteitsverschil zit. Ik ken de m-box verder niet dus daar kan ik niets over zeggen. De karakteristieke klank van een mpc zul je in ieder geval niet snel uit een audio interface trekken zonder hulpmiddelen.

Wat je voor de grap eens moet doen is zowel in Ableton en in de mpc dezelfde sample laden, die recorden en dan vergelijken wat de MPC ermee heeft gedaan. Dan kun je vrij simpel een drumbus aanmaken en dat effect benaderen of misschien zelfs wel voorbij streven.

Ehhh heb ik soms iets gemist?

Het ging tegenwoordig toch om de snelheid en totale intergratie betreft muziek maken en ten gehore brengen? .... en toch niet meer om het geluid?

Nee het geluid is tegenwoordig inderdaad niet belangrijk meer. Ik zet de laatste tijd zelfs mijn monitoren uit als ik muziek wil maken. Scheelt een hoop herrie.

Nee het geluid is tegenwoordig inderdaad niet belangrijk meer. Ik zet de laatste tijd zelfs mijn monitoren uit als ik muziek wil maken. Scheelt een hoop herrie.

He, goeie tip!

Iemand KrK-tjes kopen? :D

Het is bekend dat de MPC DA conversie en op-amps erg direct zijn, dit is zover ik weet expliciet zo gedaan. Dat is natuurlijk heel leuk voor beats enzo maar als je ook andere sounds wilt maken niet altijd ideaal.
...
De karakteristieke klank van een mpc zul je in ieder geval niet snel uit een audio interface trekken zonder hulpmiddelen.

Wat je voor de grap eens moet doen is zowel in Ableton en in de mpc dezelfde sample laden, die recorden en dan vergelijken wat de MPC ermee heeft gedaan. Dan kun je vrij simpel een drumbus aanmaken en dat effect benaderen of misschien zelfs wel voorbij streven.

Interessant!
Maar wat bedoel je met "direct"? (kan me er moeilijk iets bij voorstellen, meer punch ofzo?)
Ik heb geen MPC (wel een roland spd-11 drumpad met interne geluiden, maar weet niet of dat enigzinds te vgl valt) maar zou dan toch graag willen begrijpen wat die MPC doet.

Lijkt me interessant om te weten, om dan mijn eigen drums in ableton op te spicen ofzo.

Merci voor de info en groeten!

"Direct" als in alsof een kick of snare echt in je gezicht wordt geduwd. Er gebeurd iets in de DA/opamp stage wat dit veroorzaakt. Dit hoor je vaker bij de betere output stages bij bepaalde hardware en de MPC staat bekend om dit fenomeen (maar ook sommige akai rack samplers delen dezelfde output stage).

Echter is het natuurlijk niet gezegd dat dit je met software niet gaat lukken, de vraag is echter hoe.....:D

Er is wel al onderzoek naar de kleuring van DA stages e.d. gedaan en met bepaalde EQing en filtering haalt men soortgelijke resultaten. Waarom er nog geen plugin bestaat die dit doet is natuurlijk een raadsel. Dit zou verkopen als warme broodjes.

Interessant!
Maar wat bedoel je met "direct"? (kan me er moeilijk iets bij voorstellen, meer punch ofzo?)
Ik heb geen MPC (wel een roland spd-11 drumpad met interne geluiden, maar weet niet of dat enigzinds te vgl valt) maar zou dan toch graag willen begrijpen wat die MPC doet.

Lijkt me interessant om te weten, om dan mijn eigen drums in ableton op te spicen ofzo.

Merci voor de info en groeten!

@Acidfever: En wat je zei met dezelfde sample van de MPC, die in Ableton te laden...klinkt die dan anders?

En als ik de output record van de MPC en in Ableton laadt klinkt het dan wel zo?

Want dan zou ik aan iemand met MPC kunnen vragen mij een originele en gerecorde sample te fixen, en dan idd gaan proberen dat effect te bekomen adh van bewerkingen. Als ik het goed begrijp tenminste. :)

Thx en groeten!

@Acidfever: En wat je zei met dezelfde sample van de MPC, die in Ableton te laden...klinkt die dan anders?

En als ik de output record van de MPC en in Ableton laadt klinkt het dan wel zo?

Want dan zou ik aan iemand met MPC kunnen vragen mij een originele en gerecorde sample te fixen, en dan idd gaan proberen dat effect te bekomen adh van bewerkingen. Als ik het goed begrijp tenminste. :)

Thx en groeten!

De MPC zal dan wel anders klinken ja, de vraag of een opname uit de MPC uit ableton hetzelfde klinkt......hmmmm.......je zou zeggen van niet dan. Goeie vraag! :P

...de vraag of een opname uit de MPC uit ableton hetzelfde klinkt......hmmmm.......je zou zeggen van niet dan.

Mja, kan me toch heel moeilijk voorstellen dat het geluid uit een MPC opgenomen op een geluidskaart met goei AD convertors (desnoods in soundforge en in Ableton geimporteerd (moest de kwaliteit daardoor stijgen) ) anders gaat klinken als het rechtstreekse geluid uit de MPC.

Waarom denk jij van wel dan? Door die ene extra conversie ofzo?

Greets

Een geluidskaart heeft als doelstelling zo natuurlijk of eerlijk mogelijk klinken. Om hetzelfde resultaat te behalen zul je dus iets moeten toepassen om dat te bereiken (met de juiste plugin over je drumbus in live bereik je dit ook wel).
(...)
Dan kun je vrij simpel een drumbus aanmaken en dat effect benaderen of misschien zelfs wel voorbij streven.

ACID FEVER, je had het over een "drumbus"...in ACID ontwerpen (na geluidsvergelijking van MPC en ABleton)... ik neem aan dat je bedoeld (ik kan niet per se de term drumbus hereleiden): een sub/sendgroep maken in ABleton die alles "MPC-er zou maken".
Ik begreep uit ABleton-forum dat mensen een "saturator-pluginn" bij de master zetten. Daar zijn ze nogal over te spreken.

Ik zie in ieder geval dat mn probleem herkend wordt. Ik had gehoopt snel te kunnen beslissen de MPC 2000 niet meer mee met handbagage het vliegtuig in te smokkelen. Dat ik alles met de laptop zou kunnen klaren.

Van de experimenten die deze thread voorstellen heb ik slechts ervaring in een: samples samenstellen via Live Ableton en ze afspelen via MPC. Dat is echt wel stevig, en krijgt aanmerkelijke punch erbij.

ik ga eens met die ableton-saturator schroeven...
bedankt allen, en acid fever.

Hallo,

Bizar,iedereen heeft altijd gevonden dat de mpc reeks sinds de 2000 kut klinken

zeker als je de main outs gebruikt.

ja een pc das een ramp natuurlijk...

ja een pc das een ramp natuurlijk...

Wil je dat mss even verduidelijken?

Ik kan het echt niet vatten gezien het voor een MPC of pc toch mogelijk moet zijn identiek hetzelfde geluid voort te brengen. (heb nooit een MPC gehad of bij iemand anders gehoord)

Back