Input levels bij opname met Mackie Onyx

emkedouwe

Doorgewinterd lid
Hallo,

Ik wil opnames gaan maken met een Macky Onyx 1640 + firewire interface en Cubase. Alleen begrijp ik even niet helemaal hoe ik de inputlevels het beste kan instellen.

Als ik een instrument op de Macky d.m.v. PFL netjes tot 0db instuur krijg ik deze in mijn Cubase op maximaal -12 db binnen. Nu kan ik natuurlijk de gain op de Macky zo opendraaien dat ik deze op de computer op 0 db binnen krijg of achteraf alle tracks tot 0 db normalizen. Maar beide manieren lijken mij niet perfect.

Hoe kan ik dit het beste inregelen?

Alvast bedankt!

Dit probleem heb ik dus ook bij opnames.. Line in allemaal geen probleem.
Pre amp voor micro, problemen met dat in ableton signaal op max -12db ofzo toekomt wanneer op mijn kanalen (apart) ongeveer +6db heb..
Snap er niets meer van. Blijkbaar hebben nog mensen problemen met die firewire.. :/

Hallo,

Ik wil opnames gaan maken met een Macky Onyx 1640 + firewire interface en Cubase. Alleen begrijp ik even niet helemaal hoe ik de inputlevels het beste kan instellen.

Als ik een instrument op de Macky d.m.v. PFL netjes tot 0db instuur krijg ik deze in mijn Cubase op maximaal -12 db binnen. Nu kan ik natuurlijk de gain op de Macky zo opendraaien dat ik deze op de computer op 0 db binnen krijg of achteraf alle tracks tot 0 db normalizen. Maar beide manieren lijken mij niet perfect.

Hoe kan ik dit het beste inregelen?

Alvast bedankt!

Jouw Mackie heeft PPM meters, terwijl Cubase digitale meters heeft. Die lezen verschillend af.
Wanneer jouw Mackie 0dB aangeeft, stuurt hij volgens de handleiding ook 0dBu uit. Dit betekent dit dat het signaal 21dB beneden clipping zit, dus headroom van 21dB; de Mackie heeft een max van 21dBu (21-0=21).

Cubase heeft in tegenstelling dus digitale meters en geeft aan hoeveel dBs je ònder het maximum level 0dBFS zit. Die stelt dus het maximum niveau op 0dBFS en leest af hoeveel dBs het signaal daar onder zit.

Een apparaat met een maximum van +26dBu en die uitstuurt op +4dBu wanneer de meter '0' aangeeft, heeft een headroom van 22dB. Dit apparaat aangesloten op Cubase zal dan -22dB op de meters van laatstgenoemde (moeten) markeren om de headroom te behouden.

Eigenlijk zou '0'dB op de Mackie moeten overeenkomen met -21dBFS in Cubase, maar aangezien ik niet weet hoe jouw meters van Cubase gecalibreerd zijn, kan ik niet veel over zeggen.

Het zal duidelijk zijn dat doordat de meters naar individuele wens afgesteld kunnen worden, ze niets (hoeven te) vertellen over het werkelijke absolute geluidsniveau (volts).
Om te verifiëren, kun je een 1kHz sinustoon door de mengtafel sturen en met een voltmeter bij de outputs van de Mackie meten en vervolgens bij de outputs van Cubase; beide zullen waarschijnlijk dezelfde waarde aangeven, ongeacht wat de verschillende meters laten zien.
Vervolgens kun je zelf kiezen welke uitlezing op de Cubase meters je wilt laten overeenkomen met '0'dB op de meters van de Mackie.
Doorgaans worden digitale meters zo afgesteld dat '0'dB VU overeenkomt met -18 tot -22dBFS.

In kort:
Je moet niet in Cubase je meters op 0dBFS proberen te krijgen; -21dBFS zou in geluidsniveau moeten overeenkomen met '0' op je Mackie.
Meet het '0' signaal (liefst 1kHz sinustoon) met voltmeter bij de Mackie uitgang alsook bij de uitgang van jouw Cubase interface oid om te achterhalen welke uitlezing in Cubase overeenkomt met 0dB op de Mackie, bij dezelfde voltage.
Desgewenst kun je de Cubase meters anders afregelen om op andere waarde af te lezen; alleen verandert daarmee het signaalniveau zelf niet, natuurlijk.

Ik hoop mijn uitleg een beetje duidelijk is en dat je er iets aan hebt.

Succes:)

Wat Jompo zegt. Ik vul het nog iets minder technisch aan; Het "probleem" wat jij (en Dubluv) beschrijft is dus geen probleem, maar eigenlijk de juiste manier van gain staging in je DAW. Al je meters tot het plafond op 0dbfs is juist een probleem.
Door op 0 op je meters op te nemen op je mackie kom je op de juiste levels binnen in je DAW. Gemiddelde levels zo rond de -18dbfs en je pieken niet harder dan -12dbfs. Dat betekend ook dat je vaak de outputs van je softsynths zachter moet zetten. Je maakt je mix dus binnen die marges en uiteindelijk gooi je een limiter op je stereobus die alles optrekt naar de -0.1dbfs of normalize je naderhand de stereofile van je mix. Als 1 van je faders bijna helemaal dicht staat in je DAW gaat het dus verkeerd. Nooit je individuele kanalen dus normalizen tot 0db. De faders in je DAW zijn ontworpen om de meeste resolutie te hebben rond hun standaard punt.

GainStaging-02.jpg

Bedankt voor de snelle respons.
Eerst en vooral, ik heb nogal snel gereageerd. Niet gezien dat topic starter niet helemaal zelfde probleem heeft. En zoals Jompo en Bas M zeggen helemaal geen probleem.

Nu had ik volgende opstelling voor een Jazz gitaar opname:
Shure SM57
Ribbon Oktava ML 52

Op een Roland JC 120 versterker, mss achteraf gezien de mic wat te dicht geplaatst..

Opnames gemaakt met een Mackie Onyx 1620i, ik moest de gain al te hard pushen om toch nog iets van deftig signaal binnen te krijgen..
(heb op +6db gemikt ipv 0db zoals in manual aangeraden wordt)

Gain op bijna max moeten zetten (tussen +40 / +60db), met gevolg dat er bij pieken ongewenste overdrive optrad.

Dus met gain serieus gepusht:
Peak level: -24 dBFS (max!)
RMS: -30 dBFS

Echt wel op de luidere stukken , zachtere stukken waren nog stiller.
Moet achteraf dan het volume optrekken en krijg ik veel te veel noise mee.

Wat doe ik mis? ;{

Is toch niet normaal dat firewire zo stil doorstuurt? :stupid

Attachments

• Schermafdruk 2015-04-08 01.42.37.png
    Schermafdruk 2015-04-08 01.42.37.png
    15,3 KB · Bekeken: 165
Bedankt voor de snelle respons.
Eerst en vooral, ik heb nogal snel gereageerd. Niet gezien dat topic starter niet helemaal zelfde probleem heeft. En zoals Jompo en Bas M zeggen helemaal geen probleem.

Nu had ik volgende opstelling voor een Jazz gitaar opname:
Shure SM57
Ribbon Oktava ML 52

Op een Roland JC 120 versterker, mss achteraf gezien de mic wat te dicht geplaatst..

Opnames gemaakt met een Mackie Onyx 1620i, ik moest de gain al te hard pushen om toch nog iets van deftig signaal binnen te krijgen..
(heb op +6db gemikt ipv 0db zoals in manual aangeraden wordt)

Gain op bijna max moeten zetten (tussen +40 / +60db), met gevolg dat er bij pieken ongewenste overdrive optrad.

Dus met gain serieus gepusht:
Peak level: -24 dBFS (max!)
RMS: -30 dBFS

Echt wel op de luidere stukken , zachtere stukken waren nog stiller.
Moet achteraf dan het volume optrekken en krijg ik veel te veel noise mee.

Wat doe ik mis? ;{

Is toch niet normaal dat firewire zo stil doorstuurt? :stupid

Als je je gain te ver moest opentrekken, vermoed ik dat je de versterker te zacht had staan; je moet bij opnames de bron zo luid mogelijk de microfoon in proberen te krijgen.
* Ik neem aan dat je de kanaal fader op de mengtafel wel op '0' had staan; dus niet de gain opentrekken met de fader bijna uit, of zo he?
Het feit dat je nu ruis mee krijgt als je het volume wilt opkrikken, betekent dat je èn te zacht hebt opgenomen èn te dynamisch is gespeeld. Dergelijk probleem krijg je helaas ook met compressie achteraf niet opgelost, want bij de gain-up van de compressor krijg je ook weer die ruisvloer mee omhoog.
** Die ruis die je mee omhoog krijgt, kan ook de normale ruis van de versterker of omgevingsgeluid zijn; je moet daarom op dusdanige level spelen dat je geluid significant daarboven uitsteekt.

-24dBFS is dus niet te zacht op een digitale meter, maar als slechts enkele pieken op dat niveau zitten en de rest ver daaronder (6 tot 10dB lager), moet de gitarist minder dynamisch (consistenter) spelen en/of je moet met compressie gaan opnemen. Op die manier komen de zachte stukken en de pieken dichter bij elkaar, waardoor het geluid (body) steviger/luider zal klinken en niet alleen die extreme pieken de boel dreigen te oversturen, terwijl de rest van het geluid bijna onhoorbaar tegen de ruisvloer.

Je gitarist speelt dus te zacht (versterker?) en te dynamisch.

Hopelijk heb je hier wat aan.:)

Back