80ies
80ies
Nou in de jaren 80 was ik al een flinke twintiger, en ik wil zeker nu nog niet gaan staan beweren dat 'vroeger alles beter was'
Ik maak me geen illusies meer. We zijn intussen (gelukkig) langzaam aan het einde van de 'boem-shhhh-boem-shhhh' periode gekomen. Dat merk je aan de (terug) grotere diversiteit aan popmuziek in de huidige charts. Een van mijn beste vrienden is een echt gekende die-hard top-techno DJ die zich nu volop aan het herbronnen is, en niet langer techno wil draaien omdat er volgens hem intussen teveel bazaar gemaakt wordt tav de beginperiode van de house en technoscene. En gelijk heeft hij.
Als je in de platenzaak 10 maxi's beluisterd zijn er 9 die beginnen met: ' boom boom boom boom boom-shhh-boom-shhhh...' Is dit een ziekte of zo ? En zeg nu dat dat nodig is voor de DJ's om te kunnen beatmixen ....hahahaha.
Ik ben dan ook niet de enige die beweerd en overtuigd is dat we voor een nieuwe, erg intressante periode staan waar weer veel kan. Net zoals eind jaren 70tig de punk het einde van de hippieperiode betekende en de weg effende voor erg intressante vernieuwende muziek.(new wave, cold wave, nouvelle vague, neue deutsche welle, electro...)
Opnieuw zullen 'muziekanten' weer volop mogelijkheden krijgen en verschil maken met de mensen die zogenaamde 'muziek' maken door gedraai met knopjes en eindeloos sampelen/kopieren. Groepjes als Coldplay zijn daar nu al het ultieme bewijs van.
En oli, je noemt Prodigy. Toevallig -en ik wil heus niet opscheppen- leerde ik door mijn beroep Liam van dichtbij kennen. Zoek maar eens op welke studies Liam deed. Klassiek en Jazz !In de 80ies! Ook niet toevallig dat hij een verschil weet te maken...met dezelfde 909/808 combinatie waar intussen teveel rommel mee werd gemaakt. Prodigy is dan ook muziek, opgebouwd uit arrangementen, harmonie, melodie...
Maar het is ook waar dat er in alle mogelijke stijlen trash werd gemaakt. De beste muziek is nog steeds de tijdloze en stijlloze muziek.
2 voorbeelden, en zoek het graag op: PiL - 'Rise' en Thomas Dolby - 'Hyperactive'. Naar mijn menig 2 stukken muziek uit de 80ties waar je absoluut geen stijl op kan kleven en die, indien ze pas morgen zouden worden gereleased zonder twijfel opnieuw megahits zouden worden. En zo zijn er ook muziekjes uit de 90ties, de 70ties, 60ties.
Revivals en hype's zijn aan mij ook niet besteed. Waar ik op doelde is dat de 80ties een inspiratiebron zouden moeten zijn voor beginnende musici, componisten,producers. Maar dat geldt niet alleen voor de 80ties maar in feite voor alle periodes daarvoor, zelfs klassieke componisten inbegrepen.
En wat zo een typische groepjes uit de 80ties als Duran Duran of AHA betreft en die door velen als trash of slecht werden bestempeld. Probeer het, zoals ik al eerder voorstelde,bij wijze van test maar eens na te maken. Dan zal je merken dat dit heel sterk geproduced was en echt niet zo 1voudig was in tegenstelling tot wat ik vaak op maxisingels hoor staan en moet doorgaan voor goeie dansmuziek en het zoveelste doorslagje is van wat ik de afgelopen 10 jaar al moet horen.
In die zin vind ik een TV-programma als popidool 2003 het beste voorbeeld. Duizenden jongeren die denken dat ze kunnen zingen...lachen is dat !