voor alle 80's fans out there

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Is inderdaad wel waar wat je zegt Skeleton, veel mensen denken dat de 909 en de 808 alleen maar gebruikt werden/worden voor dance en techno en acid enzo. Maar in de jaren tachtig zijn er zo ontiegelijk veel platen gemaakt met die bakken in alle soorten muzie die je maar kunt bedenken....
En in de jaren tachtig zijn de drumcomputers pas echt vande grond gekomen (het was ook meteen de opkomst van digitaal maar die vergeten we nu even!! :D :D)

Arv

Re: Those wonderfull 80 ties

Re: Those wonderfull 80 ties

ABC : en de rest van 't alfabet kennen ze nie of wa?
Eurythmics : lame
OMD : Orchestreren in het donker omdat ze te dom zijn om een lichtschakelaar te oppereren...
Imagination (waaaaaw) : sounds faggottig
Franky Goes to... : faggot to faggot power
Wally Badarou : met zo'n naam, dat kan alleen maar slecht zijn... en faggottig
Kraftwerk : Laar ze maar vocoder gebruiken, want zingen kunnen ze toch niet...

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
En nog te veel om op te noemen. Als je een beginnend synth muziekant bent en je jezelf een beetje ernstig neemt zijn de jaren tachtig echt wel de grot van Ali Baba en dus onderzoek waard. Kan alleen maar verrijkend zijn.

Gaat ge mij uitmaken voor een groovebox-techno-ikkeook-dance-act-naapen-muzikant of wa?

Toen Michael Jackson nog een neus had, was alles so lame...
Wie doet mee in de jaren-80-revival-hate-campagne?

......(graptjen hee)

De jaren 80 waren wel leuk, maar de recente hype is mij wat teveel. Daardoor heb ik (ik niet alleen) zo'n afkeer gekregen van die architypische jaren-80-clichés. Precies of er werd alleen in de jaren 80 goeie muziek gemaakt.
Waarom ook altijd die zelfde dingen uit de jaren 80 herhalen : Duran Duran, AHA, OMD, New Order, ...
En dan is het ook altijd diezelfde 1ne plaat die ze spelen van een bepaalde groep. Precies of Blue Monday het enige is dat New Order ooit gemaakt heeft...
De echte vernieuwingen en revoluties uit die tijd is men precies vergeten of kent men gewoon niet.
Laat mij even een aantal voorbeelden geven :
De originator van de house : Frankie Knuckles
De detroit scene (Derreck May, Kevin Saunderson, ...)
De vroege europese electronische shit
Acid-House/New-beat en andere cheappo dance-muziek
Eerste electronische hiphop
Planet Rock
Low-budget zombiefilms met low-budget synth soundtracks (i love it)
The A-Team (grapje)
Werkloosheid en anti-nuke-betogingen
Punk
Ronald R. (waaruit ze Bush Jr. hebben gecloond)
Ultra-domme films over dronken tieners die hun maagdelijkheid dringend kwijt willen spelen
De ZX-spectrum

te veel om op te noemen...

jaja, vroeger was toch alles beter, héé... of zijn sommigen gewoon een dagje ouder aan het worden? (sorry, kben soms slecht)

Origineel geplaatst door oli303
jaja, vroeger was toch alles beter, héé... of zijn sommigen gewoon een dagje ouder aan het worden? (sorry, kben soms slecht)

Je draaft wel door zeg! We hadden het toch alleen maar over leuke 80's dingen/platen ofnie. Tuurlijk is 80's niet fab maar dat geld ook voor de 60's, 70's en de 90's....

Origineel geplaatst door Arveyman
Je draaft wel door zeg! We hadden het toch alleen maar over leuke 80's dingen/platen ofnie. Tuurlijk is 80's niet fab maar dat geld ook voor de 60's, 70's en de 90's....

sorry...
80ies ok... alleen 80ies revival-hype sux

Origineel geplaatst door oli303
sorry...
80ies ok... alleen 80ies revival-hype sux

Klopt... maar de 90's revival is ook al begonnen! klote he als de grote geldwolven ineens geld ruiken in dit soort trends. Dat maakt de hele fun kapot..

Origineel geplaatst door Arveyman
Klopt... maar de 90's revival is ook al begonnen! klote he als de grote geldwolven ineens geld ruiken in dit soort trends. Dat maakt de hele fun kapot..

Yep! Zo zit in elkaar! Moneyz roel da worreld!
Dat 80ies/90ies gezever was eigenlijk maar voor 't lachen hoor. Je moet niet denken dat ik een 90ies-fanatic ben of zo...
Ik vind dat elke tijd zijn goeie en slechte dingen heeft op cultureel vlak. Sommige mensen begraven zich nogal snel in die paar tienerjaren wanneer alles zogezegd beter was en dat vind ik nogal spijtig.

80ies

80ies

Nou in de jaren 80 was ik al een flinke twintiger, en ik wil zeker nu nog niet gaan staan beweren dat 'vroeger alles beter was'

Ik maak me geen illusies meer. We zijn intussen (gelukkig) langzaam aan het einde van de 'boem-shhhh-boem-shhhh' periode gekomen. Dat merk je aan de (terug) grotere diversiteit aan popmuziek in de huidige charts. Een van mijn beste vrienden is een echt gekende die-hard top-techno DJ die zich nu volop aan het herbronnen is, en niet langer techno wil draaien omdat er volgens hem intussen teveel bazaar gemaakt wordt tav de beginperiode van de house en technoscene. En gelijk heeft hij.

Als je in de platenzaak 10 maxi's beluisterd zijn er 9 die beginnen met: ' boom boom boom boom boom-shhh-boom-shhhh...' Is dit een ziekte of zo ? En zeg nu dat dat nodig is voor de DJ's om te kunnen beatmixen ....hahahaha.

Ik ben dan ook niet de enige die beweerd en overtuigd is dat we voor een nieuwe, erg intressante periode staan waar weer veel kan. Net zoals eind jaren 70tig de punk het einde van de hippieperiode betekende en de weg effende voor erg intressante vernieuwende muziek.(new wave, cold wave, nouvelle vague, neue deutsche welle, electro...)
Opnieuw zullen 'muziekanten' weer volop mogelijkheden krijgen en verschil maken met de mensen die zogenaamde 'muziek' maken door gedraai met knopjes en eindeloos sampelen/kopieren. Groepjes als Coldplay zijn daar nu al het ultieme bewijs van.

En oli, je noemt Prodigy. Toevallig -en ik wil heus niet opscheppen- leerde ik door mijn beroep Liam van dichtbij kennen. Zoek maar eens op welke studies Liam deed. Klassiek en Jazz !In de 80ies! Ook niet toevallig dat hij een verschil weet te maken...met dezelfde 909/808 combinatie waar intussen teveel rommel mee werd gemaakt. Prodigy is dan ook muziek, opgebouwd uit arrangementen, harmonie, melodie...

Maar het is ook waar dat er in alle mogelijke stijlen trash werd gemaakt. De beste muziek is nog steeds de tijdloze en stijlloze muziek.

2 voorbeelden, en zoek het graag op: PiL - 'Rise' en Thomas Dolby - 'Hyperactive'. Naar mijn menig 2 stukken muziek uit de 80ties waar je absoluut geen stijl op kan kleven en die, indien ze pas morgen zouden worden gereleased zonder twijfel opnieuw megahits zouden worden. En zo zijn er ook muziekjes uit de 90ties, de 70ties, 60ties.

Revivals en hype's zijn aan mij ook niet besteed. Waar ik op doelde is dat de 80ties een inspiratiebron zouden moeten zijn voor beginnende musici, componisten,producers. Maar dat geldt niet alleen voor de 80ties maar in feite voor alle periodes daarvoor, zelfs klassieke componisten inbegrepen.

En wat zo een typische groepjes uit de 80ties als Duran Duran of AHA betreft en die door velen als trash of slecht werden bestempeld. Probeer het, zoals ik al eerder voorstelde,bij wijze van test maar eens na te maken. Dan zal je merken dat dit heel sterk geproduced was en echt niet zo 1voudig was in tegenstelling tot wat ik vaak op maxisingels hoor staan en moet doorgaan voor goeie dansmuziek en het zoveelste doorslagje is van wat ik de afgelopen 10 jaar al moet horen.

In die zin vind ik een TV-programma als popidool 2003 het beste voorbeeld. Duizenden jongeren die denken dat ze kunnen zingen...lachen is dat !

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat de discussie niet alleen om goed of slecht gaat,
(ook wat jij als goed bestempeld is aan smaak onderhevig).

Maar bepaalde nummers uit de jaren 80 (goed of slecht)
roepen bij mij bepaalde herinneringen op, ik zie dan
weer flitsen van vrienden van toen, en alles wat je toen
bezig hield.

En het mag misschien gek klinken maar, bepaalde "foute"
nummers kunnen dan toch iets oproepen waardoor je
het nummer toch blijft beluisteren, omdat het bep herinneringen
oproept.:D

Michael.

Re: 80ies

Re: 80ies

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
En oli, je noemt Prodigy. Toevallig -en ik wil heus niet opscheppen- leerde ik door mijn beroep Liam van dichtbij kennen. Zoek maar eens op welke studies Liam deed. Klassiek en Jazz !In de 80ies! Ook niet toevallig dat hij een verschil weet te maken...met dezelfde 909/808 combinatie waar intussen teveel rommel mee werd gemaakt. Prodigy is dan ook muziek, opgebouwd uit arrangementen, harmonie, melodie...

Wat doe / deed je dan ? Als je nu zo rond de, oh nee, over de 40 bent ................ ;) hehehe

He Mos, check PB !

\en natuurlijk ging het ondewrwerp niet om smaak, goed of slecht hoewel je in grote lijnen en adhv bepaalde criteria wel kan zeggen wanneer iets goed of niet om aan te horen is. Maar die discussie is een Never Ending Story, trouwens ook een leuke film uit de 80ties.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back