Produceren op een Apple MacBook Pro?

Hoi,

ik werk nu in de studio met een PC Intel dualcore 2.2ghz, 2GB en zit er aan te denken om de overstap naar Apple te maken, ook omdat ik portable wil zijn zit ik te denken aan een MacBook Pro.

ik gebruik ook de Powercore compact (firewire).

heeft iemand ervaring met het produceren op een Apple Macbook pro?
bedankt!

Hoi
Ik werk uitsluitend op mijn 2.4ghz 2GB ram (upgradable tot 4GB) macbook pro, en werkt gewoon uitstekend. Ik draai er live op en een handvol Plugin's (arturia, korg, ...), en heb nog nooit een tekort aan CPU-power ofzo ervaren...
Ik overweeg ook een TC PC Compact aan te schaffen, niet zozeer voor de power, maar meer om de plug's/het gemak, etc...

Maks

bedankt voor je reactie op mijn post:

Ik zit er dus echt over te denken om de overstap te maken.zit echter wel met een aantal problemen, ik gebruik op dit moment onderstaande plugins in Cubase4:

CM WaveShaper (PC only)
DR-Fusion2 (PC only)
Drumatic 3 (PC only)
Drumatic_VE (PC only)
MicroTonic
Nepheton
BBE Sonic Maximizer Plugin (PC only)
Baxxpander (PC only)

LittleFranticVST (PC only)
http://www.kvraudio.com/get/2471.html

GenesisCM (PC only)
Korg LegacyCell
Refx Nexus
Sylenth1
Native instruments FM8

daarnaast gebruik ik Nero burning rom en Soundforge.

Voor een aantal plugins bestaat helaas geen Mac versie :-( misschien heeft iemand hier enig idee wat de alternatieven zijn voor deze plugins?

oja, en een goede geluidkaart met 4 out en 4 inputs?

Laatst gewijzigd:
veel plugins zullen niet meer werken, tenzij het universal plugins zijn....de meeste plugins van 2 jaar jong zijn wel universal.

heeft iemand ervaring met het produceren op een Apple Macbook pro?

Ja, zo stabiel als de $%^%^&#
Nooit gezeur.. kortom aanrader!

Ja, zo stabiel als de $%^%^&#
Nooit gezeur.. kortom aanrader!
Dit is absoluut niet bedoeld als OSX vs Windows war maar even ter illustratie:

Cubase 4 op OSX: Crasht relatief vaak, je kunt wel zonder restart en verlies van data doorwerken door de automatische backup.

Ableton 7 op OSX: Crasht heel af en toe, herstart ableton = doorwerken.

Logic Studio (OSX uiteraard) crasht nagenoeg nooit, misschien op een hele gare plugin.

Core audio is beter dan ASIO aangezien het bij een crash nooit een OS restart nodig heeft. Maar wat betreft Cubase 4: Is op OSX net zo stabiel als onder windows.

Verder is het natuurlijk afhankelijk van je software gebruik of een MBP voldoende is. Als je geen 10 instances van een zware plugin laad zal dualcore gewoon voldoende zijn. Aangezien je een powercore wilt gebruiken zal dit in ieder geval meevallen. Wel even 4GB Ram erin prikken natuurlijk (niet van apple zelf als je van je portomonee houd).

Ableton 7 op OSX: Crasht heel af en toe, herstart ableton = doorwerken.

Logic Studio (OSX uiteraard) crasht nagenoeg nooit, misschien op een hele gare plugin.

Live 7 is hier nog nooit gecrasht op mn imac en macbook. Dit ligt wschijnlijk ook aan de prima drivers van RME en inderdaad het stabiele Coreaudio. Nooit meer booten, en vrijwel nooit een herstart maar gewoon doorwerken. Op gare plugs en cracks gaat de boel wel weer direct onderuit(sneller zelfs dan XP met warez) maar als je warez draait is stabiliteit sowieso niet echt belangrijk lijkt me ;)

Logic is soms wel een beetje gedoe, maar dat ligt mee aan mij en mijn luiheid tov het aanmaken van een basis-environment. Daar ligt ook mn grootste kritiek tov Cubase, de hardware-integratie daarin is weer vele malen toegankelijker. Die in Logic is echter weer stabieler maar je moet wel echt een fikse investering qua tijd doen om de basis van je studio neer te leggen. Maar dat terzijde :)

Setup qua OSX is een iMac 2.4 C2D met 4G en een 250G 7200rpm schijf en een gewoon Macbook met 2.4 C2D, ook 4G en wederom 250G 7200 rpm schijf. In tegenstelling tot de Macbook Pro met agere firewire chipset is het gewone macbook met agere-set wel compatible met RME. Mn iMac heeft wel problemen, maar de FW800-poort werkt daar prima op. Deze deel ik tussen een Fireface 800 met evt een Fireface 400 gedaisychained en een Liquid Mix. Gaat prima, ook als de boel vol staat te stampen.

Back