[MFB] MFBsynth en MFBsynth lite vergeleken.

GuidoR

Turning knobs, heating pads
Jow luitjes.

Vandaag mijn MFBsynth lite binnen gekregen.
Gelijk even aan gesloten en getest natuurlijk.

Mijn bevindingen in het kort:

De lite voelt in eerste instantie gelijjk al stukken beter aan dan de gewone MFBsynth.
De knopen zijn iets soepeler en het beestje lijkt iets steviger in elkaar te zitten.
Ook ziet het er wat logischer uit allemaal. LED's om de golfvorm aan te geven zijn oko handig.

De MFBsynth lite heeft een VCO minder maar daar isie niet minder op geworden qua sound.
Hij klinkt lekker dik en romig maar niet zo karaktervol als de gewone MFB. Hij klinkt iets schoner.
De LFO is beter. Rate is in te stelle en hij kan tenminste lekker langzaam en lekker snel!
OSC sync is ook een plus en de rongmodulator is geweldig! Het enige wat ik mis als ik OSC2 op ringmod
zet is de mogelijkheid om een envelope op de pitch te zetten. Maarja, je kan niet alles hebben voor zo
weinig geld :)

Al met al is de lite echt wel een leuke synth. Voelt stevig aan en is iets uitgebreider maar de gewone MFBsynth
heeft iets meer karakter 8)

En het verschil van Oscillators?

De MFB-synth heeft VCOs en de MFB-lite DCOs. Als je op beide machines, maar 1 osc hoort, hoor je dan nog steeds dat verschil?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
En het verschil van Oscillators?

De MFB-synth heeft VCOs en de MFB-lite DCOs. Als je op beide machines, maar 1 osc hoort, hoor je dan nog steeds dat verschil?

Jep... is hoorbaar...

MFBlite heeft iets minder karakter

En het filter? Ongeveer hetzelfde? Heeft de lite ook dezelfde problemen met de sources mixer?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
En het filter? Ongeveer hetzelfde? Heeft de lite ook dezelfde problemen met de sources mixer?

Nee dat probleem hebben ze opgelost... heb jij er trouwens al een weerstandje tussen zitten of hou je gewoon het volume zacht?

Filter is volgens mij gewoon etzelfde... de knopjes voelen echt anders dus heb ik gelijk het idee dat er een hele andere filter op zit... maar volgens mij is deze gewoon hetzelfde... klinkt iig gewoon lekker!

Origineel geplaatst door STicKX
Nee dat probleem hebben ze opgelost... heb jij er trouwens al een weerstandje tussen zitten of hou je gewoon het volume zacht?
Nope, geen weerstanden. Gewoon op gehoor zachter zetten. Is vaak ook mooi om een gedetunede VCO iets zachter erdoor te laten komen.

Bedankt voor deze vergelijking trouwens. Zinvol! :)

Back