Mixer voor <€100?

Ik zie er 4...

Ik heb het oude model van die MG10/2.. no nonsense ding, en vrij goedkoop iets van 125,-..
Ik ben er blij mee..

Hij heeft 4 stereo ingangen..

Volgens mij is dat 1e model btw wel relaxter.. daar kan je kiezen tussen 2 fx sends..

Ik heb vandaag de Phonic teruggebracht. De zoektocht naar een mixer begint opnieuw :P

Waarvoor dient een FX send juist?

Ik vraag me trouwens af welke mixer van €200-250 aan mijn eisen voldoet. Ik zie enkel een paar met massa's microfoon ingangen en maar 2 stereo (ik wil er 4).

Nog steeds op zoek, maar mijn eisen zijn licht veranderd. Ik heb sinds kort een Lexicon MX200 en zou deze graag op de mixer aansluiten. Wat is nu juist het verschil tussen aux-send en effect-send?

't is hetzelfde. sommige mixers met ingebouwde effecten hebben een aux send die naar de ingebouwde effectsectie gaat, maar ook een uitgang voor die send heeft.

Nog steeds op zoek, maar mijn eisen zijn licht veranderd. Ik heb sinds kort een Lexicon MX200 en zou deze graag op de mixer aansluiten. Wat is nu juist het verschil tussen aux-send en effect-send?

Is geen verschil, aux (auxiliary) send is een iets correctere term, maar het is hetzelfde. Tenzij je send alleen maar naar een ingebouwde effecten processor gaat, dan is effect send een betere term :D

Anyway, moet ik voor mijn Lexicon MX200 nu zoeken naar een mixer met aux-send of effect-send?
't is hetzelfde. sommige mixers met ingebouwde effecten hebben een aux send die naar de ingebouwde effectsectie gaat, maar ook een uitgang voor die send heeft.
[meer verwarring mode]Is niet altijd hetzelfde, er zijn mixers die fx send gebruiken voor interne en extrene fx's, bijvoorbeeld de mackie CXF12mkII link, deze heeft zowel een fx-send intern een fx-send extern en 2 x een aux. [/meer verwarring mode]
[minder verwarring mode] Als je een mengpaneel koopt zonder interne fx, maar met aux- en/of fx-send functie(s) zit je wel goed. [/minder verwarring mode]

Nope (tenminste normaal niet, maar je hebt modellen waarbij je aux 1 en 2 kunt linken tot stereo)

Ik was mezelf net aan 't corrigeren :)
maar ik was dus sneller :) (ik wist trouwens tot een week geleden niet dat aux- en fx-send door elkaar worden gebruikt voor externe fx's, compleet onlogisch imho)

Ja. Trouwens, je kunt je fx ook gewoon op 'normale' (stereo) kanalen laten terug komen (aux return heeft in principe niets te maken met aux-send). 'Elk' mengpaneel manual is te downloaden op de site van de fabrikant en daar staat vaak een afbeelding van de interne 'bekabeling, waardoor je heel makkelijk (met een pen) kunt volgen waar welk signaal ingaat en waar het naar toe kan. Handig om te bepalen of het mengpaneel aan je eisen voldoet voordat je het koopt.

Nope (tenminste normaal niet, maar je hebt modellen waarbij je aux 1 en 2 kunt linken tot stereo)
Inderdaad geen probleem, maar dan heb je meestal twee kanalen nodig, gesplit door een patchbay. Ik doe dat dan meestal via de inserts.
Hoewel, de meeste effectenbakjes maken er toch weer mono van, dus waarom die drukte? :D Maar het kan... Sommige Behringers hebben die optie.
Trouwens, in optreed-situaties gebruik ik maar één FX (meestal alleen de zang) en de tweede Aux gaat via een subgroep naar de monitor.

Ik neem alleen een geluidsman aan die dat weet te kabelen ;)

Wout

Back