Aantal vragen over Apple Mac

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
laat ik het zo zeggen: m'n mama werkt op een iMac, ondertussen al ruim een jaar, nog nooit gecrashed in dezelfde tijd het jaar ervoor heb ik de PC al 2x opnieuw geinstalleerd!

Dat is hetzelfde zeggen als: mijn moeder rijdt al 1 jaar enkel tegen 50 door de bebouwde kom, en nooit een ongeval gehad.
Het jaar d'rvoor had m'n pa al 2 keer de auto in de prak gereden.
Point is? Rijstijlen kunnen heel verschillend zijn.

Kameraad van me kocht indertijd een G5 Dualcore, om hetzelfde moment als ik m'n AMD Opteron 175 (zelf samengesteld).
Beide werden even intensief gebruikt, hij voor grafische / 3D-rendering, ik voor audio.
Zijn G5 lag na 1 jaar in de prak, mijn pc draait nog als een zonnetje.

Ik heb NOOIT OS-crashes gehad, zowel niet op mijn laptop (een vier jaar oude PIV 2.4 GHz met XP voor huis-tuin-keuken / grafische /web-applicaties), als mijn audio-pc (ook met XP).

Ik lach eens hard met iedereen die nog blijft beweren dat je voor Mac terecht 1/3 meer betaalt (een bus witte lak kost niet zo veel hoor).

Onder XP moet je je trouwens helemaal niet afvragen welke versie van 'Windows XP' (was het nu 10.1.2. of 10.1.3) je moet installeren om je Protools 8 aan de praat te krijgen. :smeris:

Conclusie: voor beide is't glas halfvol of halfleeg. Kwestie van smaak.

waarom reageren windows gebruikers altijd zo defensief.
Ik ben een tevreden osx gebruiker maakt mij het nou uit wat een ander gebruikt. Pffffff....

wat weet aphex nou weer van computers!

ik luister liever naar MAC fanboys.....
komop zeg, als je logic of DP wilt gebruiken neem je een MAC.
en anders een PC, of als je OSX vet vind dan dan neem je ook MAC.

Het is toch hetzelfde, zie het als de burgerking VS MacDonald's....

ze maken alle twee dezelfde zooi en soms is het ene lekkerder/smeriger bij de BK en soms bij de MD.

Dat is hetzelfde zeggen als: mijn moeder rijdt al 1 jaar enkel tegen 50 door de bebouwde kom, en nooit een ongeval gehad.
Het jaar d'rvoor had m'n pa al 2 keer de auto in de prak gereden.
Point is? Rijstijlen kunnen heel verschillend zijn.

ja grappig maar jij vergelijkt je vader en moeder in een auto, ik vergelijk m'n moeder op 2 verschillende systemen(Windows en OSx), klein detail, groot verschil in je logica lijk mij...

Onder XP moet je je trouwens helemaal niet afvragen welke versie van 'Windows XP' (was het nu 10.1.2. of 10.1.3) je moet installeren om je Protools 8 aan de praat te krijgen. :smeris:

en volgens mij maak je nu ook weer een kleine denk fout....

windows->Vista = major update(nieuw systeem, ok bij windows minder ze hergebruiken alles, maar dat wil niet zeggen dat alles nog werkt....)
tiger->leopard = precies hetzelfde verhaal.... alleen word ook daadwerkelijk het kernell echt geupgrade...

de updates die je onder OSx krijgt kan je vergelijken met service packs... en alles blijft dus ook gewoon netjes werken, pas na een major update kan je gezeur krijgen en dat is bij beide systemen zo...

kijk, het is heel simpel.

degene die de vetste muziek maken hebben gelijk.
degene die alleen maar niften over specs moeten opzouten.

groeten van de trackpolitie :smeris:

Dat zeg ik ook niet, het was slechts een antwoord op een vraag eerder in de mail. Ik denk dat gebruikers van beide kampen denken de waarheid in pacht te hebben. Wat mij betreft is de discussie over stabiliteit niet aan de orde, omdat ik zelf goed in staat ben XP rock-solid te laten draaien.

Tip voor mensen met problemen: begin eens met legale software te gebruiken, daar komt ook een hoop van de beeldvorming rondom crashende PCs vandaan. Er zijn (waren?) meer warez in omloop voor PC dan voor Mac, ergo: meer PCs met illegale software, gevolg: meer crashende PCs.

En anders koop je gewoon een Mac; als je maar lekkere muziek maakt.

En geen virussen op een Mac ? idd,geen Virus TI...;)

En ook geen virussen voor OSX, die bestaan domweg niet, het enige dat antivirussoftware voor mac doet is de PC virussen eraf gooien..

Anywayz, mijn Firebox werkt prima op mijn macbook, ik heb er veel plezier van, veel beter dan mijn m-audio kaartje was.

kijk ook op www.dontcrack.com voor OSX freeware plugins.

Automat is bijvoorbeeld een erg fijne freeware synth

en volgens mij maak je nu ook weer een kleine denk fout....

windows->Vista = major update(nieuw systeem, ok bij windows minder ze hergebruiken alles, maar dat wil niet zeggen dat alles nog werkt....)
tiger->leopard = precies hetzelfde verhaal.... alleen word ook daadwerkelijk het kernell echt geupgrade...

de updates die je onder OSx krijgt kan je vergelijken met service packs... en alles blijft dus ook gewoon netjes werken, pas na een major update kan je gezeur krijgen en dat is bij beide systemen zo...

Mijn Cubase bleef netjes werken na installatie van de nieuwe service packs. Een vriend van me heeft net een Mac gekocht en zijn versie van Protools draaide niet onder een specifieke versie van Leopard. Ging hij terug naar een vroegere versie, dan werkte dit weer niet en moest je die en die drivers weer. Zo vertelde hij het toch. Begin dan maar eens te puzzelen, of je nu leek bent of niet.

Ik verdedig hier noch Mac noch PC, die daaraan twijfelt heeft m'n post niet goed gelezen. Ik had je eerste post inderdaad verkeerd geïnterpreteerd, maar daarvoor geldt: wat Dione en Fuse zei.

ow begrijp mij ook niet verkeerd... ik heb met windows ook zeker geen probleem, heb ik jaren onder gewerkt(ook server side)

ik kan alleen nu niet meer zomaar overstappen naar windows, veel te lang niet gebruikt, dus alles is werkelijk nieuw voor mij, vista heb ik bijvoorbeeld vlak na de release een tijd proef gedraaid op wat bedrijfs laptops maar hierna niet meer aangeraakt, dus het is voor mij een compleet andere wereld...

beide kan je als gebruiker compleet vernaggelen en beide hebben vreemde trekjes, dus inderdaad.... what ever floats your boat!

Het enige wat me stoort aan Mac is dat ze updates uitgeven zonder die met veelgebruikte applicaties te testen. Ik werk met Final Cut Pro, en als ik Quicktime update dan is 't nog maar zeer de vraag of FCP wel blijft werken zoals ik gewend ben. Niks aan de hand zou je zeggen, dan doe toch geen QT update? Goed punt, maar het vervelende is wel dat als ik FCP wil updaten omdat bijvoorbeeld iets in Motion niet goed werkt,, ik het OS moet updaten en als ik 't OS wil updaten moet ik QT ook updaten :D Catch 22 :D

En Mac vs PC... ach, het heb allebei voordelen en nadelen. Een beetje vergelijkbare PC is ook niet zo heel goedkoop. En als ik eerlijk ben is de aanschaf van de computer zelf wel het minst dure, ook bij een Mac. Dingen die wel in de kosten lopen zijn de randzaken: monitors, speakers, geluidskaarten, capturekaarten, raidkaarten etc. Goed, je hebt meer budget keuzes voor een PC, en dat is leuk als je instapt, maar als je op een wat hoger nivo gaat kijken dan is een PC ook lang niet zo goedkoop.

Macs geven minder gezeik..

Bewijzen graag ? :D

Maar serieus,voordat dit weer een Mac vs. PC discussie wordt : in het geval van de topicstarter denk ik dat hij minder gezeik gaat krijgen als ie gewoon bij PC blijft....kan ie gewoon zonder problemen Cubase blijven gebruiken met z'n favo plug-ins...hoeft ie niet helemaal vanaf nul te beginnen...

Kameraad van me kocht indertijd een G5 Dualcore, om hetzelfde moment als ik m'n AMD Opteron 175 (zelf samengesteld).
Beide werden even intensief gebruikt, hij voor grafische / 3D-rendering, ik voor audio.
Zijn G5 lag na 1 jaar in de prak, mijn pc draait nog als een zonnetje.

ja, in de PRAK

kan je het nog a-technischer verwoorden?

waarom hebben mensen altijd moeite om concreet te blijven in dergelijke discussies?

zie, dat is concreet:

mijn G3/300 mhz draait al langer dan 10 jaar als een zonnetje.
en loopt nooit vast zolang er legale software gebruikt word.
Is jaren door een DTP'er gebruikt (dagelijks) en nu door mij wekelijks in de studio.

mijn G4/733 mhz draait, behalve een kapotte voeding die vervangen is, ook al bijna 10 jaar, momenteel bij een vriend die er met Live 5 en een XioSynth prachtige ambient mee maakt.

een fotograaf waar ik werk gebruikt een DualCore G5, die staat al sinds de introductie (4 jaar geleden?) onafgebroken aan met zo'n 5TB aan data.
mac wordt dagelijks gebruikt voor foto en videobewerking.
de enige keren van downtime was na menselijke fouten of systeemupdates.

meer? Ik fix macs als bijverdienste.. Ik heb NOG NOOIT een mac moeten formateren omdat het probleem niet te herstellen was.
Als ik luister bij mijn collega's die PC's fixen, lijkt formateren zowat de meest gebruikte procedure.

Tuurlijk is alles bruikbaar. Maar kom niet met onzin af zonder verstand van zaken. Zeggen dat een mac even onstabiel is als een pc, zonder enige kennis over hoe het onder de motorkap werkt is gewoonweg hypocriet.

Bewijzen graag ? :D

Maar serieus,voordat dit weer een Mac vs. PC discussie wordt : in het geval van de topicstarter denk ik dat hij minder gezeik gaat krijgen als ie gewoon bij PC blijft....kan ie gewoon zonder problemen Cubase blijven gebruiken met z'n favo plug-ins...hoeft ie niet helemaal vanaf nul te beginnen...

dat vind ik op zich niet zo'n probleem, ik zoek gewoon een stabielere oplossing en dacht toen aan een Macbook ;-) maar misschien kan een Vaio laptop ook wel?
(zie post hier: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=102374)

ik heb ook een pc staan uit 1998 met de 1e install....
das nu ookalweer 10 jaar. tis een compaq je...

dus zo veel zegt dat ook allemaal niet....

gebruik je hem elke dag?

hangt ie aan internet zonder firewall?

mijn Apple II van 1978 doet het ook nog perfect, maar die gebruik ik niet dagelijks :gaap:
er hangt wel een Roland CMU-800 aan :verkoght:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back