Legaal Remixen !!???

The Wrecker

Ingeburgerd
Hallo ik heb een vraag aan wie dan ook die dit weet.

Ik ben bezig met een remix van een nummer van 1994 Van Armand Van Helden. en ik wou weten of ik dit zomaar mag remixen en als ik de kans krijg ook releassen zoja wat is the catch erachter?

Alvast Bedankt!

ik zag dit ergens op de forum staan ergens

nederland is het ENIGE land ter wereld waar je ongestraft covers of kopieen van nummers kunt maken. in alle andere landen is het zo dat als de originele auteur bezwaar maakt, het feest niet door gaat.
als je dan die cover gaat uitbrengen moet je natuurlijk wel netjes de auteurs vermelden en dan krijgen zij gewoon hun buma/stemra inkomsten.

voorbeeld: een tijd geleden was er een nederlandstalige bewerking van 'stan' van eminem feat. dido.

dido was in nederland, hoorde deze versie en werd ontzettend kwaad.
ze wilde dat het nummer direct uit de handel genomen zou worden. helaas voor haar, in nederland is dit soort bewerkingen zonder toestemming van de componist/tekstdichter toegestaan...
toen wilde men deze nederlandse 'stan' in belgie uitbrengen..helaas, dat mocht niet, want dido had bezwaar gemaakt en de belgische auteurswet (en alle andere auteurswetten ter wereld) beschermt in zo'n geval de originele auteur...

Nee, dat mag niet zomaar ... ja, remixen wel voor thuis en voor vrienden, maar als je het daadwerkelijk wilt releasen zul je de master eigenaar moeten contacten (als er samples uit het origineel in zitten), en als je het alleen covered, dan in ieder geval de publisher ...

Een componist kan in NL ook bezwaar maken als hij/zij vindt dat de cover ernstig afbreuk doet aan het origineel ...

En omdat de topicstarter het heeft over REMIXen, dan is er altijd sprake van gebruik van origineel materiaal (mechanisch recht dus), en dat mag niet zomaar.

Nee,dat mag niet...als je 'm released zul je hoogstwaarschijnlijk een hoop gezeik krijgen,al je verdiensten aan Mr. van Helden moeten geven en moet je een hoop uitleggen aan rechtenorganisaties en publishers...

:slotje:

( Tenzij je een terror remix maakt,dan gaat niemand zeuren over die paar tientjes :D )

nee ik denk dat ook idd.

wat zegt buma stemra op hun site hierover, want ik weet niet of er andere rechten gelden bij house... normaal hoor ik altijd dat verhaal over dat je in je remix maar een bepaald aantal seconden van de originele track mag gebruiken. misschien is het het waard om even op hun site te kijken, als je dat nog niet gedaan hebt.

Het seconden-verhaal klopt niet.

Bescherming
Ik wil graag een sample gebruiken van hooguit 7 seconden. Kan ik de sample zonder toestemming gebruiken?
Nee. Als het gaat om een sample uit een beschermd werk, moet u altijd toestemming vragen aan de maker of uitgever van het werk en de producent van de opname. Ook al gaat het om twee seconden. De duur van de sample doet er niet toe.

Overigens wel raar dat op hun site gewoon Poor Man's Copyright (bij "Ik heb een liedje geschreven. Hoe en waar kan ik dit (laten) beschermen?") wordt aangeraden, terwijl dit natuurlijk heel makkelijk te omzeilen is.

maar online sharen en publiceren mag wel dan toch ??

Nee...je maakt dan inbreuk op de rechten...

Het gebeurt wel,maar als de desbetreffende geremixte artiest er werk van maakt heb je geen poot om op te staan...

Ik vind het eigenlijk ook schandalig dat je dit nog moet vragen ? Als ik je televisie jat en dan overschilder blijft het jouw televisie toch ? ;)

Maar misschien dat Yoozer het beter weet,die komt 'van' Helden...:D

Je zal eerst toestemming moeten vragen en dan waarschijnlijk ook gewoon dokken. (Als er wat te dokken valt)

maak de remix en stuur hem op naar armand zelf en/of het label waar de rechten liggen. Voor hetzelfde geld vinden ze hem koel en brengen ze het uit. Je zal er niks of heel weinig voor krijgen maar je hebt wel een remix gemaakt welke officieel is uitgebracht dan.

Op die manier hebben een paar andere remixers het ook gedaan, daarna kregen ze betaalde opdrachten binnen van anderen die die erste remix koel vonden.

Tuurlijk mag je bestaande nummers remixen. En als er een platenfirma van plan is om jouw remix van een bestaand nummer te releasen, dan zal de platenfirma er wel de moeite gaan voor doen om te clearen. Indien het een probleem zou kunnen zijn: Bootlegs van persen ofzo. Trouwens, Armand Van Helden heeft zoveel dingen oorspronkelijk gebootlegged voor het officieel uit is gekomen onder de naam AVH. Het beste voorbeeld was destijds met "Flowerz" dat is officieel uitgekomen in 1999, maar was al 2 jaar op LTD bootleg beperkt verkrijgbaar (omdat de platenfirma op dat moment nog niet kon clearen). En doordat er zoveel vraag was naar deze bootleg, heeft men de oorspronkelijke platenfirma (waarvan AVH eigenlijk alles heeft gepikt) pas na 2 jaar kunnen overtuigen om het officieel te kunnen uitbrengen onder Armand Van Helden. Daarom was het album in 1999 maar pas uitgekomen, maar was eigenlijk al klaar in 1998. Omdat er nog vele samples en stuff niet op het moment kon gecleared worden. Trouwens, wat Armand Van Helden betreft; hij is echt wel de king van het samplen van anderen. Meestal als je een nummer hoort van AVH is het eigenlijk een bestaande sample met hier en daar wat eigen interpretaties. Zou me zelfs niet verwonderen dat je met uw remix van AVH eerder de oorspronkelijke artiest waarvan AVH het zelf heeft "gepikt" zult moeten contacteren.

Laatst gewijzigd:
mijn ervaring in deze:

je mag coveren zonder toestemming, geen enkel probleem. Je mag dit ook uitbrengen zonder toestemming. Echter, je mag niet zonder toestemming samples van wat voor aard dan ook gebruiken in die productie. Daarvoor zul je ten alle tijden toestemming moeten vragen aan diegene die de mechanische rechten heeft (meestal een label/platenmaatschappij).

Wil je deze productie aanmelden bij de buma om zo royalties over je plaatje te ontvangen, dan heeft dit alleen zin indien je schriftelijke toestemming hebt van de oorspronkelijke auteurs/componist etc. Anders zul je via deze weg nooit royalties kunnen claimen. Je krijgt dan hooguit wat geld van een label om deze uit te brengen op een verzamelaartje ofzo, eenmalige afkoopsom dus.
Eigenlijk is bovenstaand verhaal niet helemaal compleet. Als jezelf een bewerking maakt op de tekst of een andere tekst gebruikt (voorzover van toepassing) dan zou je eventueel wel rechten kunnen claimen als "tekstbewerker". Heel ingewikkeld allemaal...

Ik zou in jou geval zoals geopperd is het originele label contacteren. Dan zit je altijd dichter bij de bron. Mocht je perse bepaalde vocals ofzo willen gebruiken omdat die de feel van de plaat bepalen, kun je ze altijd nog opnieuw laten inzingen omzo die mechanische rechten te omzeilen.

Ik zelf zit ook met zoon vraag, want ik maak hip hop en dan zou je wel moeten samplen.

In heel veel hip hop nummers die ook op radio en tv komen woord ook hard op gesampled.

Dus hoe werkt dit bij hip hop ?

Bv Escalatie team (Nederhop band) die komen ook met albums vol echte hip hop beat gemaakt uit samples, hoe doen ze dit ?

Dus hoe werkt dit bij hip hop ?
Die zoeken ook de originele copyrighthouder op en betalen ook netjes. Wat wel steeds meer gebeurt is dat bijv. een Dr. Dre een stel goede sessiemuzikanten inhuurt die het dan naspelen; zo hoef je niet de gelden voor die specifieke opname zelf te betalen, omdat je dan stomweg niet samplet.

Bv Escalatie team (Nederhop band) die komen ook met albums vol echte hip hop beat gemaakt uit samples, hoe doen ze dit ?

Stuur eens een mailtje zou ik zeggen.

Back