Hulp met aansluiten mixer op geluidskaart.

BigdMusic

Nieuwkomer
Goedemiddag,

Ik heb gistere de M Audio Audiophile 2496 gekocht, nu zit deze al werkend in mijn computer, maar hoe moet ik hem nu aansluiten, ik heb op me mixer de in en out met rode en witte tulp en op me geluidskaart ook, dus heb ik 2 setjes kabels gekregen bij feedback met rode/witte tulp -> rode/witte tulp, dus allebei de kanten een rode en een witte tulp setje.

Heb ik het goed gedaan als ik het zo aansluit:

Mixer Out -> Geluidskaart In
Mixer In -> Geluidskaart Out

de ouput van je geluidskaart kan je gewoon op 1 (stereo) of 2 (mono) kanalen van je mixer gooien. de input van je geluidskaart sluit je aan op 1 of 2 subkanalen van je mixer. 1 of 2 is dus afhankelijk of het mono of stereo kanalen zijn.

Okeee Okeee, ik zal vanavond wel effe fotos uploaden van alles, dat is maybe makkelijker.

Alvast bedankt.

mixer out is altijd stereo (neem wel monitor out oid, als je hem namelijk op rec out aansluit, kan je het volume niet meer bepalen (altijd makkelijk).

Je mengpaneel (welke?) zal waarschijnlijk werken met stereo kanalen zodat je dus 1 kanaal nodig hebt. Is dit niet het geval (bij veel PA/studio mixers bijvoorbeeld) dan gebruik je 2 kanalen (1 L 2 R)

Easy no?

ja maar een sub out op een mixer gaat naar een versterker en dus subwoofer, niet naar je pc...

(of heb jij het over iets anders?)

sub kanalen zijn gewoon outputs die je ergens heen kan sturen. (recorder, minidisc, computer, noem maar op)
je kan ook bepalen welke kanalen je naar de sub kanalen stuurt en welke niet.

ahh, jij bedoelt auxilleries (aux) word inderdaad ook wel is sub genoemd (niet heel vaak ;-) , maar dan heb je inderdaad gelijk auxilleries zijn inderdaad mono

nee aux is geen output. aux kan je gebruiken voor effecten. (filter, galm enz.)
ik bedoel gewoon outs die je met een fader kan regelen. op sommige mixers noemen ze het sub. bij berhinger volgens mij bus en bij m'n souncraft noemen ze het grp.

Subs en grps staat voor sub-groups. Die zijn handig als je bijvoorbeeld mulitracked (bijvoorbeeld als je 24 kanalen wil opnemen op een 8 track recorder), of een drummer moet afmixen: je stuurt bijvoorbeeld kanaal 1 t/m 3 naar 1 subgroup zodat je die met 1 fader kunt regelen of apart kunt compressen. Natuurlijk kun je subs ook gebruiken voor hele andere dingen, zoals voor NY compressie en dat soort truukjes.

Back