Piano leren spelen

APR

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik in het bezit van een digitale piano (Roland) en wil ik graag piano leren spelen.
Omdat een muziekschool of prive leraar iets te duur is voor mij ben ik op zoek gegaan naar een methode om zelf thuis te studeren.
Naast een aantal boeken kwam ik ook online cursussen tegen:

http://www.onlinepianoles.nl
http://www.leerpianospelen.com

Heeft iemand hier evaring mee, of eventueel andere tips of methodes om zelf piano te leren spelen?

Hartelijk dank alvast!

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik in het bezit van een digitale piano (Roland) en wil ik graag piano leren spelen.
Omdat een muziekschool of prive leraar iets te duur is voor mij ben ik op zoek gegaan naar een methode om zelf thuis te studeren.
Naast een aantal boeken kwam ik ook online cursussen tegen:

http://www.onlinepianoles.nl
http://www.leerpianospelen.com

Heeft iemand hier evaring mee, of eventueel andere tips of methodes om zelf piano te leren spelen?

Hartelijk dank alvast!

Kan je noten lezen? dan gaat het zo goed als vanzelf hoor

Hoi, ik weet niet waar je woont en hoe oud je bent, maar muziekschool in Belgie is echt niet zo duur,zeker niet omdat je daar (als volwassene) ook opleidingscheques voor kan gebruiken en dus maar de helft betaalt. Zeker voor de basis, de juiste posities, houding en techniek is het voor iedereen (behalve die ongelooflijk getalenteerden die elk instrument kunnen vastpakken en spelen) echt de moeite om van een expert te leren. Ik vind persoonlijk muziekschool het beste en goedkoopste.

Laatst gewijzigd:
je kunt zelf best een hoop leren, toch zou ik je aanraden als je nog nooit iets gedaan hebt om toch een paar lessen te nemen (stuk of 8 of zo). In die lessen zou je dan de nadruk even moeten leggen op de techniek, zoals inderdaad houding, vingerzetting, aanslagtechnieken zoals (onderarm) staccato / portato en legato etc.

Na die 8 lessen wat je ongeveer 150 euro kost heb je dan in ieder geval de basis om goed die online lessen te kunnen volgen. Dat wil niet zeggen dat je die technieken allemaal goed beheerst, maar je hebt in ieder geval een eerste start met dingen waar je op moet letten.

Als je zomaar online lessen gaat zitten volgen is de kans erg groot dat je jezelf dingen aanleert met een foutieve techniek. Daar ga je flink last van krijgen zodra je wat verder komt kwa technische moeilijkheidsgraad in partituren.

dus gewoon beginnen met wat basis lessen en dan kun je best online verder (vanuit kosten oogpunt). Daarnaast zou ik je echt aanraden noten te leren lezen, het is echt niet moeilijk en je hebt er veel plezier aan later om verder te komen.

Technieken? Technieken? Zijn we al bij de vijfde graad? Misschien eerst eens leren noten spelen?

Nee, ik ben het eens met Quifster. Notenschrift kunnen lezen, snelheid, kunnen springen, expressie, dat komt allemaal wel met veel doen. Maar techniek gebruik je vanaf het eerste moment. Alleen al je houding op je stoel/kruk! En dat is iets wat je moeilijk bij jezelf kunt zien. Dus ik zou ook zeggen dat het goed is om advies te krijgen over technische zaken; de rest kun je met een goed leerboek (dat bijvoorbeeld ook vingerzettingen uitlegt) jezelf wel aangeleerd krijgen... (met veel volharding - dat wel ;) )

bedankt voor jullie reacties!
Ik kan nog niet echt noten lezen.
Ik weet de noten (c-d-e etc) wel te vinden op de piano maar daar houdt het dan ook mee op.
Heb vroeger klarinet gespeelt maar dat is al heel ver weg gezakt.
En bovendien verschilt dat notenschrift van elkaar, lijkt me.
Ik woon en studeer in Leiden en ben 27.
Omdat ik (weer) studeer heb ik niet heel veel te besteden.
Ik weet niet wat de muziekschool hier kost, maar prive-leraren vragen te veel voor mij.
Vandaar de zoektocht naar een doe-het-zelf methode.
Mijn moeder speelt al vanaf haar 12e piano, en componeert ook.
Zij kan me de juiste houding wel leren.
Alleen woont ze hier 2 uur vandaan dus een weekelijkse les gaat helaas niet lukken.
hebben jullie nog tips voor bepaalde boeken?
Noten lezen kan ik mezelf wel leren denk ik. (Hoop ik).

:biertje:

Aan het notenschrift valt eigenlijk helemaal niets te leren, behalve gewoon welke balk/lijn voor welke noot staat. En er is maar één manier om dat snel te kunnen herkennen: veel doen!

Komt dus zeker goed. :)

@Cheimoon ... Ik denk dat die redenering wel wat simplistisch is. Net zoals weten welke letter hoe uitgesproken wordt je nog geen taal aanleert komt er wel wat meer kijken dan lijntje=nootje bij muziek. Dingen als toonaard, harmonie, tempo, maat, ... te veel om op te noemen die je eigenlijk wel onder de knie wil krijgen als je verder dan "Broeder Jacob" wil (die kan je net nog lezen met lijntje=nootje ;-) )

bedankt voor jullie reacties!
Ik kan nog niet echt noten lezen.
Ik weet de noten (c-d-e etc) wel te vinden op de piano maar daar houdt het dan ook mee op.

Mijn moeder speelt al vanaf haar 12e piano, en componeert ook.
Zij kan me de juiste houding wel leren.
Alleen woont ze hier 2 uur vandaan dus een weekelijkse les gaat helaas niet lukken.
hebben jullie nog tips voor bepaalde boeken?
Als je moeder je af en toe wat tips geeft is het denk ik prima, dan hoef je geen lessen apart te nemen. Dan kan zij je aangeven wat je het best kan veranderen.

Met betrekking tot boeken, ik heb dit boek gebruikt om mijn vriendin te leren noten lezen en een beetje piano te leren spelen. Dit boek is wel gericht op wat meer pop achtige muziek, waardoor het wat toegankelijker is. Daarnaast wordt de theorie vrij simpel uitgelegd.

http://www.amazon.com/Adult-All-One...echnic/dp/0882848186/ref=cm_cr_pr_product_top

ik vind dit wel een heel aardig boek om mee te beginnen, deze is gewoon in elke goede muziek/boekhandel wel te vinden.

als het je meer gaat om techniek studie dan zijn de boeken van Hanon of Czerny handig om door te werken. Deze hebben HEEL VEEL methode boeken gericht op verschillende stijlen van klassiek tot jazz. Hierin staan allerlei oefeningen om je techniek te verbeteren. (Dus geen songs).

Maar beste is om zelf een in een winkel te kijken hoe de boeken eruit zien en welke het beste bij je past. Ik heb ook geen idee wat je wilt leren, voor klassiek zijn er bijvoorbeeld betere boeken als die adult course die ik net zei.

Het kan dus alle kanten op :D

Laatst gewijzigd:
@Quifster... Thanks! Daar kan ik wel wat mee. Het is niet erg als het wat meer op popmuziek gericht is.
Ik zal eens gaan rondneuzen in de boekhandels hier. En inderdaad als het mogelijk is, moeders om tips vragen.

Op de een of andere manier staat zo'n online cursus me toch niet echt aan. Kan ook niet vertellen waarom.
Mijn gevoel zegt dat je aan een boek van een paar tientjes meer hebt.
Een van die online cursussen bestaat uit een basis cursus en een gevorden cursus.
Beide duren 10 weken en kosten 49 euro. In de gevorderde cursus ga je pas aan de slag met noten lezen. Dus dan ben je sowieso al 100e kwijt.

Laatst gewijzigd:
@Cheimoon ... Ik denk dat die redenering wel wat simplistisch is. Net zoals weten welke letter hoe uitgesproken wordt je nog geen taal aanleert komt er wel wat meer kijken dan lijntje=nootje bij muziek. Dingen als toonaard, harmonie, tempo, maat, ... te veel om op te noemen die je eigenlijk wel onder de knie wil krijgen als je verder dan "Broeder Jacob" wil (die kan je net nog lezen met lijntje=nootje ;-) )

Uhm, ja - uiteraard. Maar mijn opmerking ging puur over noten lezen, niet over muziek interpreteren. Puur bladmuziek kunnen lezen (ook inclusief voortekens, tempo-aanduidingen en maatsoorten), dat is volgens mij helemaal niet zo ingewikkeld. Maar ik ben het met je eens dat dat met écht muziek spelen nog weinig te maken heeft...

Ik heb ongeveer 10 jaar lang klarinet gespeelt. Dus ik weer hoe je muziek speelt :). Ik ben alleen het notenlezen helemaal kwijt, en een piano is natuurlijk een totaal ander instrument. Ik ben inmiddels naar de muziekhandel gegaan en die hebben me een boekje meegeven uit de serie die quifster me aanbevolen had.
Deze om precies te zijn: http://www.amazon.com/Alfreds-Basic-Adult-Piano-Course/dp/0882846167/ref=pd_bxgy_b_img_b

Ik ben er net in begonnen en ik moet zeggen dat het erg prettig werkt! Het begint gelijk met het leren van noten lezen. In elke noot staat de toon geschreven,
erg handig.
Ook staan er tips in m.b.t de houding en vingerzetting.
Voor 13.93e lijkt me dit geen slechte aankoop.

En nu maar oefenen, oefenenen en nog eens oefenen :engel:

hey dat is toevallig: toen ik mijn electrische piano kreeg zat dat boekje erook bij, ff snel doorgebladerd toen en leek mij echt helemaal niets... maar het is dus wel een goede manier? dan haal ik hem weer ff op bij me ouders!

Voor notenschrift en veeeeeeeeel meer. De referentie: Algemene muziekleer (Theo Willemze, ISBN90-274-1817-9)

Ik ben er net in begonnen en ik moet zeggen dat het erg prettig werkt! Het begint gelijk met het leren van noten lezen. In elke noot staat de toon geschreven,
erg handig.
Ook staan er tips in m.b.t de houding en vingerzetting.
Voor 13.93e lijkt me dit geen slechte aankoop.

En nu maar oefenen, oefenenen en nog eens oefenen :engel:

ben wel benieuwd, lukt het een beetje met het oefenen?

ben wel benieuwd, lukt het een beetje met het oefenen?

ja het gaat eigenlijk best goed. Ik ben er elke dag wel een half uur tot een uur mee bezig.
Ik merk dat ik het noten lezen toch wel weer snel op pak.
En niet geheel onbelangrijk, ik vind het erg leuk!
Heerlijk om een stukje uiteindelijk foutloos te spelen, al is het nu nog simpel.
De methode werkt best goed. Je gaat al gauw aan de slag met accoorden en twee notenbalken, met twee handen dus.
Hopelijk kan ik veel blijven oefenen, dan zal het wel steeds beter gaan.

:okdan:

Back