Piano leren spelen

Ik heb mijzelf geleerd om piano te spelen. Nooit les gehad.

Ik kan je daarom wel wat tips geven om jezelf te leren piano spelen.

Je moet wat feeling hebben voor muziek, maar gezien je hier op een synthforum zit en je eraring hebt met de klarinet, denk ik dat dat wel goed zit.

Je kan noten lezen als C,D,E... Dat is heel wat, dat kon ik namelijk vroeger ook.

Allereerst: er zijn 3 soorten mensen die piano spelen.

1. De mensen die bladmuziek kunnen spelen
2. De mensen die improviseren.
3. Mensen die het allebij kunnen.

Ikzelf val onder de 2e, en het is vaak zo dat (met uitzondering van de pro's) de meesten alleen 1 of 2 kunnen. 1 is wat je leert op een muziekschool, 3 is wat je leert op het conservatorium.

Om te beginnen is het belangrijk dat je je focussed op 1 ding en dat uit gaat breiden naar de hand je het een beetje onder de knie hebt. Maak je een fout, geeft niets. Gaat vanzelf beter. Speel daarom gewoon door en begin niet telkens opnieuw.

Je hoeft niet te weten wat je van te voren wil spelen, maar in het begin kan het wel handig zijn om wat feeling te krijgen met de piano.

Ontdek hoe hij werkt. Druk op een noot, en hoor dat je die noot speelt. Beweeg daarna je hand naar links of naar rechts en speel opnieuw een noot. Klinkt logisch natuurlijk, maar je ziet dat als je je hand naar rechts beweegt, de toonhoogte omhoog gaat, en naar links = toonhoogte naar beneden. Zoek niet op waar de noten zitten, maar leer om snel uit te rekenen hoeveel noten naar links of naar rechts je moet vanaf de huidige. Dat gaat veel makkelijker.

Vaak is het maar een of twee noten en heb je dat door, dan gaan de verdere noten meestal wel vanzelf. Je leert zo snel waar de noten zich bevinden.

Begin niet met wit en zwart te spelen, maar speel alleen wit. Dit is om het makkelijk te houden. De zwarte toetsen komen later wel als je het een beetje door hebt. Begin ook eerst alleen met je rechterhand.

Als je het een beetje doorhebt, kijk of je een bekend liedje kan spelen: bijvoorbeeld "vader jacob, slaapt gij noch".

De tweede stap is om over de lange afstand de gelijke noten te vinden. Gelukkig helpt de piano hierbij doordat er zwarte toetsen zitten in groepen van 2 en 3 en dan weer 2 en dan weer 3 etc... Zo kun je snel een octaaf lager dezelfde toets vinden. Je kan zo met je linker hand een toets aanslaan die gelijk is met de rechterhand.

Een oefening: Speel met je linkerhand een toets herhaaldelijk (zodat je de klank steeds hoort, mag 1x per 3 seocnden, als je de noot maar vast houdt) en speel met de rechterhand noten om te kijken wat goed bij elkaar klinkt. Er zijn noten die goed bij elkaar klinken en noten die normaal klinken. De noten die goed bij elkaar klinken zijn de noten die ook in akkoorden gebruikt worden, bijvoorbeeld: C, E, G.

Om te improviseren moet je eigenlijk een bepaalde manier van spelen eigen maken. Speel een noot met rechts en ga een aantal noten naar boven of beneden en speel de volgende en doe dat op gevoel.

Voorbeeld: Ik begin met een C-4. Gevoel zegt, 1 hele naar boven: D-4, nog een hele naar boven: E-4, 2 hele naar boven: G-4, 3 hele naar beneden: D-4, 1 hele naar boven: E-4, etc... Daarna probeer je de timing tussen die noten op je gevoel te doen. Dus de ene keer langer dan de andere keer. Op gegeven moment als je het door hebt, dan gaat het automatisch, en dan komen de noten in je hoofd zoals je ze wil spelen, met daarbij hoeveel je omhoog of omlaag moet. Voor je het weet speel je een melodietje die je zelf geimproviseerd hebt.

Naarmate je er steeds beter in wordt, kun je ook akkoorden erbij horen.

Wat ik zelf altijd doe voor de linkerhand is: 2x de basenote van een octaaf met de noot in het midden (bij een majeur of mineur akkoord de 3e noot).

Dus als ik een C akkoord speel, dan speel ik bijvoorbeeld: C-2, G-2, C3. Deze 3 noten bij elkaar klinken al heel mooi, maar het grote voordeel is dat je geen mineur of majeur speelt. Je melodie bepaalt daarom of je een mineur of majeur speelt, en dat geeft je heel veel vrijheid in je improvisatie.

Ik zou zeggen, probeer het uit, en laat maar weten of het lukt. Heb je vragen, stel gerust, dan geef ik antwoord.

@LPChip.. Thanks voor je uitgebreide reply!
ik val nu onder de mensen die van bladmuziek spelen, al gaat het nog niet gemakkelijk.
Improviseren kan ik (nog) niet, maar dat wil ik wel graag leren.
het lijkt me dan van groot belang om veel accoorden te kennen zodat je die kan combineren.
Ik zal ook eens gaan proberen wat jij in je reply schrijft.
Maargoed, missschien moet ik ook eerst maar eens mijn methode afwerken zodat het spelen wat makkelijker gaat.
bedankt voor je tips in ieder geval en ik ga er eens mee aan de slag!

Goed om te horen dat he er toch mee bezig bent gegaan, en dat je al resultaat hebt.

De methode die ik beschrijf gaat waarschijnlijk makkelijker omdat je daarbij veel meer spelenderwijs leert, en je ook daadwerkelijk iets speelt wat je mooi vindt. Nadeel is, dat je het vaak geen 2e keer kan spelen omdat het dan altijd weer anders is. Je krijgt dan een idee op jouw eigen idee :D Dat komt overigens vanzelf, dus wees daar niet bang om.

In ieder geval succes, en laat ons weten hoe het vordert, en of je wat aan m'n tips hebt gehad. :)

Oh en PS. Ik geloof dat je een audiografisch gehoor hebt :mega:

Ik wil zelf toch ook graag een beetje de basis van piano spelen onder de knie krijgen, want het geklooi dat ik normaal doe op m'n keyboard lijkt meestal nergens op :). Heb dat boekje van Alfred ook besteld, via bol.com, ben benieuwd! Ik krijg binnenkort ook wat begeleiding van iemand, en m'n broertje heeft me enigszins op weg geholpen. Het lijkt me best iets onmogelijks om te leren wanneer je maar een kwartiertje per dag ervoor kan vrijmaken (ik wil ook nog blijven drummen...), maar ik ga m'n best doen. Vooruit, half uurtje per dag moet ook wel kunnen.

Mijn drumleraar zei destijds dat het beter was om elke dag eventjes te oefenen dan twee keer in de week lang achter elkaar. Zal voor piano ook wel op gaan lijkt me?

Mijn drumleraar zei destijds dat het beter was om elke dag eventjes te oefenen dan twee keer in de week lang achter elkaar. Zal voor piano ook wel op gaan lijkt me?

Hmm, ik denk als je bladmuziek aan het leren bent dat dit wel opgaat. Maar als je puur voor jezelf aan het spelen bent, dan maakt het niet zoveel uit. Fouten maak je toch wel. Het is juist de kunst bij het improviseren om die fouten te gebruiken als onderdeedl van je muziekstuk. Alleen jij hoort dat die noot fout was, de rest hoort dat niet. :)

Ik speel zelf puur wanneer ik zin heb om te spelen, en dan speel ik ook van een half uur tot een uur achter elkaar. Dat gaat me prima af, maar je kan het natuurlijk allebij proberen, en dan kijken wat je beter bevalt. :)

Hmm, ik denk als je bladmuziek aan het leren bent dat dit wel opgaat. Maar als je puur voor jezelf aan het spelen bent, dan maakt het niet zoveel uit. Fouten maak je toch wel. Het is juist de kunst bij het improviseren om die fouten te gebruiken als onderdeedl van je muziekstuk. Alleen jij hoort dat die noot fout was, de rest hoort dat niet. :)

ik ben het hier niet mee eens, juist de kracht van de herhaling zorgt ervoor dat het spelen meer in je eigen 'systeem' komt, waarmee ik bedoel dat het je meer natuurlijk af zal gaan. Sporadisch lang oefenen zal volgens mij minder resultaat opleveren dan het regelmatig kort oefenen.

Improvisatie jezelf aanleren geloof ik overigens ook niet in :D
Improvisatie is niets meer dan dingen die je ooit geleerd hebt op het juiste moment in een muziekstuk naar voren laten komen. Hoe groter die 'toolbox' van elementen die je geleerd hebt, hoe meer improvisatie je kan toepassen in een muziekstuk.

Zo maar willekeurig wat noten aanslaan in een stuk en dat improvisatie noemen slaat nergens op, dat klinkt volledig nergens naar, en als je noten fout aanslaat die buiten het harmonie model vallen dan hoort iedereen dat echt wel hoor :D

Overigens zijn er in de betere partituren handel uitstekende boeken te krijgen voor improvisatie technieken. Deze leren je je eigen toolbox uit te breiden zodat je wat meer out of the box kan leren te denken met behulp van die technieken.

Goed om te lezen dat de topicstarter al een eind op weg is :okdan:

Ik krijg soms wel 's 't idee dat men kiest voor óf improvisatie (op gevoel) óf theorie/techniek (muziekschool).

Ik ben ervan overtuigd theorie en techniek juist heel erg helpen bij improviseren en je muzikaal verbreden.

Er zullen best mensen zijn die middels gevoel en/of trial-and-error ("geklooi") een eind komen, maar ik denk dat de "muziekschool" aanpak je heel erg kan helpen in het begrip van de samenhang van tonen. Zonder uitstekend muzikaal gevoel en gehoor (wat voor de meeste stervelingen geldt denk ik) zul je zonder die kennis blijven hangen in standaard grepen en beperkte variaties.

Ik heb zo'n zwart boekie in de aanbieding bij De Slegte gekocht, maar ik dorst er niet aan te beginnen voordat ik een koptelefoon heb. Geen zin om vader jacob over mijn monitorspeakers te krassen, dat is slecht voor mijn slechte reputatie in de buurt ;)

ik ben het hier niet mee eens, juist de kracht van de herhaling zorgt ervoor dat het spelen meer in je eigen 'systeem' komt, waarmee ik bedoel dat het je meer natuurlijk af zal gaan. Sporadisch lang oefenen zal volgens mij minder resultaat opleveren dan het regelmatig kort oefenen.
Hmm, goed punt. Ik denk dat het in het begin inderdaad handig is om veel te spelen.

Improvisatie jezelf aanleren geloof ik overigens ook niet in :D
Ik heb geen piano les gehad in m'n leven, maar ik kan toch piano spelen. Noten lezen kan ik ook niet, en wat ik speel is puur geimproviseerd. Ik kan het dan ook niet echt een 2e keer naspelen, tenzij ik het opneem, en dan vervolgens ga leren.

Beoordeel zelf anders of dit bagger is:
The end is coming
You can do it
Seperated

Laatst gewijzigd:
Back