Nord Stage EX

Bammel

Radioaktief lid
stageex.jpg

Kleine upgrade: meer geheugen en de kleurtjes van het bedieningspaneel wat aangepast.

Dacht ff aan photoshop toen ik dat pookje en dat wieletje op die plek zag, maar da's blijkbaar ook al bij de 'normale'..

nerisnord-1.jpg

Wat een rare en vooral LELIJKE plek..

Hij was er zo'n drie weken geleden al, maar er waren toch wat strubbelingen, waarna de aankondiging na een kwartiertje weer verdween. Op het grotere geheugen (eigenlijk een nieuwe comprimerings code) en dat het goudgele (gelukkig) verdwenen is, na, gewoon de zelfde Stage die er al was. Dat scheve van de controllers speelt erg prettig: de bovenarm blijft in rust! Ik vond het eigenlijk wat vreemd dat ander fabrikanten dit nooit gedaan hadden...

Wout

Ik heb de Stage Compact, en ik krijg altijd opmerkingen als ik live speel dat het zo'n hip rood ding is...

Ik ben trouwens wel benieuwd of we eindelijk nieuwe sounds krijgen, en of er ooit nog een betere Rhodes sample komt. Ik vind de huidige Rhodes niet zo goed, naast mijn echte Rhodes lijkt het echt nergens op. Mijn Motif XS heeft een veel betere Rhodes sample. Ik ben waarschijnlijk in de minderheid met mijn mening...

Ik heb de Stage Compact, en ik krijg altijd opmerkingen als ik live speel dat het zo'n hip rood ding is...

Hehe, 'k heb zelf de NS88 (al 2 jaar) en G2, idem hier.
Maar tegenwoordig kan je geen podium meer zien of er staat wel zo'n rooie op :).

Beetje wrang gevoel toch bij het zien van deze EX,
en dan te weten dat de Stage 'Classic' (zoals ie ondertussen gaan heten is) niet upgradeable is.

Dat gaat goed, zolang ze niet met grotere samples afkomen. En jaja, dat 'zeggen' ze wel van niet ...

Nu nog die keyboard response fixen en dan heb ik eindelijk de piano waarvoor ik 2 jaar geleden betaald heb.

Jeroen: een mogelijke reden dat je nog niet verkocht bent aan die Rhodes, is omdat je hem gewoonweg nog niet volledig gehoord hebt (lees maar even na op NordUSA.com forum, de hele issues rond de keyboard response van de Stage).

Ik vind de Roland / Yamaha, ... samples net steriel klinken, terwijl de Stagesamples écht dynamisch zijn (maar niet als je ze bespeelt met het interne keyboard).

ps. Nord modwheel en pitchstick, beste en meest praktische die er bestaan ofzo?!

Laatst gewijzigd:
Ik ben trouwens wel benieuwd of we eindelijk nieuwe sounds krijgen, en of er ooit nog een betere Rhodes sample komt. Ik vind de huidige Rhodes niet zo goed, naast mijn echte Rhodes lijkt het echt nergens op. Mijn Motif XS heeft een veel betere Rhodes sample. Ik ben waarschijnlijk in de minderheid met mijn mening...

Ik vond dat de eerste keer dat ik erop speelde ook.
Maar de sample die er nu in zit is gewoon heel erg goed. Ik heb een hele mooie, perfect afgesteld Mark I en daar zit deze heel dichtbij. Zeker qua klankkleur. Qua dynamiek lever je wel wat in, maar dat is te verwachten.

Ik ben juist behoorlijk blij met die Rhodes. Als ik klein moet spelen op het podium biedt het een meer dan behoorlijk alternatief. En hetzelfde geldt overigens voor de Wurlitzer en de akoestisch piano.

grotere geheugen (eigenlijk een nieuwe comprimerings code)Wout

Dit vind ik wel interessant.

Clavia beweerde dat het iets van praktisch aard was waarom er niet kon ge-upgrade worden (PCB-kwestie).

Een nieuwe comprimeringscode kan toch geïmplementeerd worden in bestaande geheugens, of zie ik dat verkeerd?

...Dat scheve van de controllers speelt erg prettig: de bovenarm blijft in rust! Ik vond het eigenlijk wat vreemd dat ander fabrikanten dit nooit gedaan hadden...

Wout
...
ps. Nord modwheel en pitchstick, beste en meest praktische die er bestaan ofzo?!

Hmm, ja nu ik er idd zo naar kijk / over nadenk is 't idd wel beter.

Maar mooi vind ik t niet; misschien ff wennen..

Dan doe ik toch iets fout in mijn settings. OJS (de Voyager bevalt nog steeds prima), zou je mij jouw settings willen sturen?

Hmm, ja nu ik er idd zo naar kijk / over nadenk is 't idd wel beter.

Maar mooi vind ik t niet; misschien ff wennen..
Tja, een toetsenist heeft het natuurlijk allemaal keurig naast elkaar, toch? En dan te bedenken dat ergonomisch het huidige klavier een onding is! Hoe velen krijgen geen kramp bij een octaaf greep? Per slot is het klavier ontstaan wegens de technische constructiemogelijkheden van, zeg maar simpel, het 'hamertje-snaar' systeem. En dat valt bij de synthesizer natuurlijk weg: daar kan alles! Het knoppensysteem van de accordeon is ergonomisch veel beter en laat veel sneller spel toe. Maar ja, op de huidige manier liggen ze zo heerlijk overzichtelijk :D

@ mrt Hoe dat precies zit met dat geheugen; het wordt me vaak uitgelegd, maar snappen doe ik het nooit ;) Schijnt ook iets met comptabilitiet te maken te hebben, dus ik vermoed dat het toch nieuwe hardware is en niet alleen maar een speciaal algorithme, maar daar laten ze in Zweden nooit de achterkant van hun tong zien, al lijkt me dat een onsmakelijke aanblik... :)

Wout

Inderdaad Wout, beetje vage communicatie allemaal :).

Wat vooral goed is aan de pitchstick is dat je echt moeite moet doen om 'm te benden, én er zit geen dip in.

Enige nadeel aan het modwheel (aluminium): je moet hem niet open'gooien' (dat gaat dankzij zijn gewicht), want hij kaatst een stuk terug.

Ik wacht trouwens vol ongeduld op die nieuwe pianosample (die er al bij release ging zijn...)

Ik heb zelf ook de stage classic.

Zit er zelf aan te denken om hem in te ruilen en er een electro 3 voor terug te nemen (gebruik de synthzone van de stage vrij weinig).. Alleen zit er op de electro volgens mij geen tab delay(welke ik vaak wel weer gebruik). Weet iemand hier meer over of is er iemand die hier een oplossing voor heeft?

Ik heb zelf ook de stage classic.

Zit er zelf aan te denken om hem in te ruilen en er een electro 3 voor terug te nemen (gebruik de synthzone van de stage vrij weinig).. Alleen zit er op de electro volgens mij geen tab delay(welke ik vaak wel weer gebruik). Weet iemand hier meer over of is er iemand die hier een oplossing voor heeft?

Nord Electro 3 heeft sowieso geen delay, ik speel met mijn reverb en huppel ik over de toets om het delay effect te evenaren toen ik in een reggaebandje zat tenminste, dit was wel te doen het is maar net waar je creativiteit ligt.

Maar je kan altijd nog een delaypedaaltje aanschaffen met True Bypass dan kan je die in en uitschakelen wanneer jij dat wilt en wordt het signaal niet afgezwakt wanneer je de delay uitschakelt :koffie:

Back